Inlägg från: Sommarblomma |Visa alla inlägg
  • Sommarblomma

Sockerfri Oktober!

Vill du bli av med din sockerråtta behöver du utesluta mer än bara det som "självklart" innehåller socker. Undvik pasta, ris, potatis, bröd, godis, bakverk, chips, snabbmat, läskedryck och alkohol. Har du en mycket sugen råtta inom dig bör du undvika frukt. Ev även bär. Kan du begränsa intaget av frukt utan att överta kan du ta en någon gång ibland isåfall tsm med en proteinkälla.

Satsa på en ren och fräsch kost som du blir pigg, snygg och stark av!

En ordentlig frukost!
    Mellanmål!
    Lunch!
    Mellanmål!
    Middag!
    Kvällsmål!

Proteiner i form av magert kött/fågel. Keso, kesella, naturell yoghurt. Ägg. Nötter. Sallad och grönsaker i alla former och färger. Avokadoolja, olivolja, kokosfett. Bär. Frukostflingor av dinkel... Tips! Pauluns frukostflingor med kanel är spröda och jättegoda!

Lär dig kolla på innehållsförteckningen på det du köper. Tänk ren mat... Varför köpa soja som innehåller socker när det finns soja utan?

Du kommer bli mycket piggare. Och kilorna droppar snabbt av! Läs boken sockerbomben för att förstå hur sockret påverkar oss.
    Lycka till! :)

• Sommarblomma

Det du säger om dina barn har du givetvis helt rätt i. Men du säger att du är sockerberoende och det tror jag är svårt att bli av med om du inte väljer bort vissa saker eller redigerar din kost. Det beror ju på av vilken grad, men antar att det inte hjälper dig att sluta köpa hem eller att du inte kan sluta att köpa hem?

2010 la jag om min kost, för första gången i mitt liv. Innan dess åt jag av allt, godis var vardagsmat för mig. Och jag blev och var överviktig. Det jag slutade med då var det uppenbara sockret på vardagarna. Det var en stor vinst! Det som hjälpte mig på vägen var att jag började äta regelbundet och minskade på pasta samt potatis. Jag ökade kött och grönsaksbiten, började också att träna. Det hjälpte mycket! på viktfronten. Efter det så har näringslära blivet lite av en hobby därav pratet om det dolda sockret.

Men Du säger att gi inte funkar för dig. Men du kan göra din egen variant, det
    Blir ju som en livsstil... Inom gi är det ju inte direkt något som förbjuds...!? Men det gäller att hålla ett jämnt blodsocker som hjälper dig att bli av med och stabilisera ditt sötsug. Jag har fortfarande problem med mitt ätande utav det goda eller söta egentligen. Även om jag inte äter godis längre så kan jag utom kontroll frossa i torkad frukt! Bara för att få det söta. Det är ju bättre än godis för kroppen men då ska det ju också vara i rätt mängd. Mitt problem är inte sötsug för det har jag inget sen jag la om kosten... Det försvann efter ett par veckor. (Det är bara det att jag SKA ha så det är ett helt annat bekymmer.) :(

Ang. tex pasta... Jag antar att du väljer fullkorn? Och om du vill fortsätta äta det borde du minska mängden på tallriken och ersätta det med mer kött och grönsaker. För pasta fungerar faktiskt som socker i kroppen och socker suktar ju efter mer socker. Tsm med frukten bör du också ha en proteinkälla för att jämna ut blodsockret och minska sötsuget senare.

Men... sockerbomben i din hjärna,är en bok jag varmt rekommenderar :)

• Sommarblomma

Det är nog det som är mitt problem med egentligen... Behovet att tugga på något!

Men det finns så mycket bättre goda grejer att tugga och fika på än kakor. Gör egna chokladbollar eller hemmagjord glass av rismjölk, vanilj, bär, avokado. Smoothies. Keso med nötter och bär. Det finns roligare och stabilare mellanmål än morötter ;)

• Sommarblomma

Å vad roligt och höra! Redan efter en vecka tror jag du kommer känna skillnad i kroppen. Man blir mindre svullen och kroppen ändrad fort. Fortsätt såhär! Återkommer med goa nyttiga bra för kropp och själ recept snart... :)

• Sommarblomma

Jag försöker alltid tänka GI. Ett jämnt blodsockret liksom... Det hjälper mig mycket, dels håller det ju sötsuget iallafall på ett par mils avstånd. Sen blir man ju mycket piggare utan ett blodsocker som åker någon backig attraktion på en nöjespark! Jag har skapat min egen GI kost som passar min kropp och mina smaklökar... Jag läst mig till mycket fakta på i nätet och i tidningar, det har hjälpt mig mycket. Jag tycker du ska göra detsamma. För tyvärr så tar jag mycket hjälp av meijeriprodukter såsom keso, ägg och nötter. Men jag är övertygad om att du kan hitta Din variant på GI kosten! :)

Svar på tråden Sockerfri Oktober!