• Anonym (oroli­g)
    Äldre 1 Oct 15:21
    929 visningar
    1 svar
    1
    929

    Kan min son fara illa av att flytta ännu en gång?

    Jag har en son född -07 och en dotter född -10.

    Sonen, som vi kan kalla Emil började dagis när han var 1 år, hösten -08.
    Våren 2010 kom lillasyster till världen, vi köpte hus, flyttade, renoverade och förhållandet blev sämre.
    Hösten 2010 bytte sonen förskola till ett ställe med syskongrupp.
    Våren 2011blev vårt förhållande (med barnens pappa) sämre och vi gick i rådgivning. På hösten beslutade vi om separation.
    Hösten 2011 började lillasyster på samma dagis som Emil.
    November 2011 flyttade jag och barnen från huset till en lägenhet, pappan behöll huset.
    Nu hösten 2012 gjorde dom om syskongrupperna på dagis till åldersindelade, så barnen går inte längre på samma avdelning.

    Årsskiftet 2012/2013 ska dessutom dagis byta lokaler, så det innebär en dagisflytt. Samtidigt så ska även pappans nya flytta in.
    Ev. flyttar vi till annan ort, både jag och pappan med våra nya, under våren sommaren 2013.

    Nu har det snart gått ett år sen separationen. Både jag och pappan till barnen har träffat varsin ny, som båda två kommer från en annan och samma ort. Vi har nu funderat på att lämna vår hemort och flytta till våra nya partners hemort.
    Jag är bara så himla orolig för min son.
    Han är känslig. Han har alltid kunnat se på mej när nånting är fel, jag har alltid försökt att prata med han, men han stänger allting bara inom sej och vill inte prata om det.
    Jag har sett att nånting verkar tynga han, men ja vet inte vad det är. Jag vet inte om det handlar om varför inte lillasyster är på samma dagis eller om han undrar varför inte jag och pappan bor ihop. Jag har försökt fråga han om han funderar på nåt, utan att "plantera" en tanke hos han. Jag vill ju inte att han ska börja tänka på nå som han inte redan gör.
    Jag är rädd att med så här många nya förändringar under så kort tid så kommer han att fara illa. Lillasyster är mycket starkare som person, Emil är så känslig.
    Jag älskar dom överallt annat och skulle hellre förlora min livs kärlek än att göra något som kan skada dom.

    Jag är så förvirrad och kluven, jag vill ju bara barnens bästa.

    Vi har heller aldrig sagt till barnen varför vi flyttat. Borde vi kanske göra det?
    Flytten gick jätte bra, vi berättade att barnen skulle få ett till nytt rum och att jag och barnen ska bo i en lägenhet på byn och att pappan och barnen ska bo kvar i huset. Barnen frågade aldrig något om det och har gillat och accepterat det från första stund. En eller två gånger har sonen snört ur sej frågan varför jag inte bor med pappa, och jag har svarat att ibland är det så, att mamman och pappan bor på olika ställen.
    Min nya presenteras än så länge bara som en vän, och vi gör ingenting inför barnen. Vi sover ihop och "tar på varandra"/berör, men vi kysser inte varandra eller nåt sånt.

    Jag vill så gärna veta vad som är rätt och fel. Jag känner mej så ensam om detta beslut, om vad som blir bäst.

    Snälla. kan du hjälpa mej?

  • Svar på tråden Kan min son fara illa av att flytta ännu en gång?
  • Äldre 6 Oct 15:59
    #1

    Hej!
    Du säger att din son är känslig och är orolig för att han inte skulle orka med en flyttning. Men du säger också att han klarat av separationen bra och inte ställt särskilt mycket frågor.
    Jag tror att så länge du ser att han mår bra och han har båda sina föräldrar, om än inte tillsammans, så behöver du inte oroa dig.
    Om ni båda flyttar till en annan ort, med ett nytt dagis så behövs naturligtvis en ordentlig invänjning och möjlighet för barnen att anpassa sig i sin nya miljö, men förutsättningarna är ju goda när ni båda bor på samma ort.
    Det är relationen till föräldrarna och inte platserna som har betydelse för barn.
    Däremot tror jag att du inte ska gå omkring och gissa vilka frågor din son eventuellt har som han inte ställer.
    I stället ska du berätta att det här betyder att ni har separerat men att ni vill bo nära varandra för att barnen lätt ska fortsätta att träffa båda två.
    När det gäller din nya partner är det viktigaste för barnen att han skapar en bra relation till dem. Sedan kan ni efter bästa förstånd och i den takt ni tycker hantera er relation.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Kan min son fara illa av att flytta ännu en gång?