• Anonym

Lån för att kunna renovera/byta kök...? Ikeas lån? Banken?

Hur funkar det med renoveringslån? Finns det ens?? 

Vi har rätt taskig ekonomi (trots att båda har jobb, jag är dock mammaledig nu) och få utgifter. Vi har bott i vårat hus i 1,5 år och renoverat en massa! (bla "skapat" två sovrum till, renoverat 2 andra sovrum...) 

I 2,5 år har vi amorterat 2000 kr i månaden och vårat huslån var från början på ca 1,2 milj då vi betalade kontantinsats osv själva när vi köpte det.

Nu skulle vi dock behöva låna pengar för första gången, till att byta vårt kök som bokstavligen håller på att falla i bitar. Det har 29 år på nacken....

Skåpsluckor trillar av då gångjärnen gått sönder, fläkten funkar knappt så det blir flottigt efter en stekning, skåp och lådor är så ofräscha att jag vet inte vad.....

Vi har lyckats spara ihop ca 20.000 kr som vi tänkt använda för att fixa till köket och vi har tänkt oss ett rimligt IKEA kök (inget fancy alltså) Kyl och frys behåller vi (de funkar alldeles utmärkt!) men spis, ugn och fläkt behöver vi alltså köpa. 

Lånet skulle hamna på ca 40-50.000 kr.  

Det går ju att låna via IKEA men är det ändå inte bättre att försöka få lån via banken? Eller de kanske inte ens erbjuder "renoveringslån"?

Någon som vet hur det funkar?   

• Svar på tråden Lån för att kunna renovera/byta kök...? Ikeas lån? Banken?
  • Anonym

du kan ju ta privatlån via banken, dvs lån utan säkerhet. Alternativet är väl att se om det går att utöka huslånet. Rtt ikea lån hade jag inte tagit då räntorna oftast brukar vara höga

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-01 15:44:28 följande:
    du kan ju ta privatlån via banken, dvs lån utan säkerhet. Alternativet är väl att se om det går att utöka huslånet. Rtt ikea lån hade jag inte tagit då räntorna oftast brukar vara höga
    Ah, det ante mig att Ikea kanske har höga räntor (har ju inget att jämföra med i dagsläget) 

Men det har väl ett blancolån också, väl?

Vi har inga andra lån, huset borde vara mer värderat än när vi köpte det eftersom vi renoverat en massa och det kommer ju absolut höja värdet efter en köksrenovering (ni skulle bara se köket nu; usch!) 

• Anonym

Kolla med banken, är mitt tips. Om ni redan amorterat av 60 000 kr, kanske det finns låneutrymme på huset även om det inte funnits någon värdehöjning... Då kan ni alltså låna på huset, vilket ger bäst ränta, och inte kostar er så mycket mer eftersom ni inte lär behöva höja amorteringen. Tar ni ett lån någon annanstans kommer ju ytterligare en amortering på det lånet, utöver den ökade räntekostnaden. Kanske inte så roligt om ekonomin är tight?

• NadiaMi

Baka i första hand in det i huslånet.
    Det känns rent spontant som det bästa alternativet, och då ett nyrenoverat kök bör öka värdet på huset så tror jag inte att det ska bli något större problem att få igenom en sådan förfrågan hos banken.

• Vinterankan

Om det är så att ni håller på att renovera löpande så kan det vara ide att minska amorteringen så att ni alltid har pengar till det ni behöver fixa utan att behöva gå till banken. Och sedan när huset är färdigrenoverat så sätter ni igång med amorteringarna igen.

• Anonym
    NadiaMi skrev 2012-10-01 16:05:34 följande:
    Baka i första hand in det i huslånet.
    Det känns rent spontant som det bästa alternativet, och då ett nyrenoverat kök bör öka värdet på huset så tror jag inte att det ska bli något större problem att få igenom en sådan förfrågan hos banken.
    Jag hoppas du har rätt, men i dessa tider vet man ju inte hur det fungerar. Vi är i övrigt emot lån, både jag och min sambo, men trots att vi knappt unnar oss något så går det inte att spara mer än vad vi redan gör! 
    (på olika konton; 3 olika sparanden till barnen, bilkonto, huskonto...) 

detta innebär att vi måste vänta ja säkert 2 år till innan vi har 40-50 ooo till som det nya köket kräver, vilket absolut inte funkar. och då har vi ändå räknat på ett billigt ikeakök, som sagt..

Vi får väl se, det är lite läskigt det där att kontakta banken. Men som sagt, vi måste ju.. Det är ju farligt om vår minsting (idag 4 månader) skulle resa sig mot en lucka som trillar på honom/han trillar in i skåpet. Hua,hemska tanke.  nä ett nytt kök snarast är ett måste. Verkligen.  
  • Anonym
    Vinterankan skrev 2012-10-01 16:10:49 följande:
    Om det är så att ni håller på att renovera löpande så kan det vara ide att minska amorteringen så att ni alltid har pengar till det ni behöver fixa utan att behöva gå till banken. Och sedan när huset är färdigrenoverat så sätter ni igång med amorteringarna igen.
    Ah! Fiffig idè. Ska jag absolut ha med mig framöver...  TACK!
  • NadiaMi
    Anonym skrev 2012-10-01 16:10:50 följande:
    Jag hoppas du har rätt, men i dessa tider vet man ju inte hur det fungerar. Vi är i övrigt emot lån, både jag och min sambo, men trots att vi knappt unnar oss något så går det inte att spara mer än vad vi redan gör! 
    (på olika konton; 3 olika sparanden till barnen, bilkonto, huskonto...) 

detta innebär att vi måste vänta ja säkert 2 år till innan vi har 40-50 ooo till som det nya köket kräver, vilket absolut inte funkar. och då har vi ändå räknat på ett billigt ikeakök, som sagt..

Vi får väl se, det är lite läskigt det där att kontakta banken. Men som sagt, vi måste ju.. Det är ju farligt om vår minsting (idag 4 månader) skulle resa sig mot en lucka som trillar på honom/han trillar in i skåpet. Hua,hemska tanke.  nä ett nytt kök snarast är ett måste. Verkligen.  
    Om ni har skött avbetalningarna till banken och har ett etablerat sparande så ser jag bara ännu bättre möjligheter att få igenom en ökning av huslånet. De lär ju inte ha något att klaga på, och jag antar att planen är att fortsätta spara på samma nivå som ni gör nu.
    Blir amorteringen inte högre, eller iallafall inte speciellt mycket högre, så blir det ju i praktiken ingen direkt skillnad och det blir ju bara huskontot som ni tar pengar från för att täcka upp en del av kostnaden för köksrenoveringen. Övrigt sparande finns kvar, vilket innebär att ni kommer att ha en fortsatt buffert och behåller ert redan etablerade mönster med att spara och inte göra av med mer än ni har råd med.

Jag tycker iallafall att det ser ut som att ni har väldigt goda förutsättningar att få igenom det. Och det borde rimligtvis vara det bästa alternativet rent ekonomiskt då det inte skulle innebära ytterligare utgifter på 1500+ per månad under X antal år eller vad det nu skulle röra sig om med IKEA-kredit eller blanco-lån.
  • Sar

Har ni kvar topplån eller är det bara bottenlån?
    Ett alternativ är ju att göra en ny värdering. Då kanske ni kan låna upp och ändå slippa topplån. Sedan låter det i mina öron dumt att amortera under en period då ni har dåligt med inkomster. Mycket kan hända med hus och då behövs ju en buffert. Bättre då att spara till bufferten så att ni inte hamnar i kris om något riktigt dyrt fallerar. Hör med banken om det är möjligt att köra amorteringsfritt en period.

Svar på tråden Lån för att kunna renovera/byta kök...? Ikeas lån? Banken?