• iffis

Barn som äter ensidig kost, fler?

Våran nu 2,5 åriga dotter äter nästan bara välling, frukt, ris potatis och broccoli. Jag tycker oftast inte att det är så jobbigt eftersom hon själv inte verkar lida av det mer än att hon kan bli lite extra grinig, däremot så har allmänheten problem med det. Jag är sååå trött på alla kommentarer,  bvc säger att så länge hon blir erbjuden annat och hon inte blir slö eller rasar i vikt så är det inget att haka upp sig på.

Jag vet att vi är långt ifrån ensamma med detta lilla dilemma så därför undrar jag nu hur ni andra gör och hur ni tacklar alla frågor kring era barns sätt att äta.

• Svar på tråden Barn som äter ensidig kost, fler?
  • Tigersmatte

Hade en kompis som bara åt korv - hon blev sedan världsmästare i latiunamerikans dans. Inget barn svälter sig självmant. Det lösr sig!

• iffis

Jag har en 4 åring som åt spagetti och köttfärsås och välling fram tills hon var 3år då sa hon en dag att hon var hungrig och nu äter hon 2-3 portioner varje måltid och är nästan bottenlös för tillfället, tyvärr så verkar inte omgivning vilja komma ihåg att storasyster har varit likadan.

• Nintendo

Så länge hon är pigg och kry och ni erbjuder henne annan mat och försöker locka till att smaka är det nog ingen fara. Mina barn har haft några perioder då dom bara ätit några få saker men det har gått över.
    Men det gäller nog att vara lite observant också, speciellt om hon är långvarigt kräsen så att hon inte får brist på något för då kan det gå ut över hälsan. Sen jag föddes och fram till och var i 13-14årsåldern åt jag väldigt dåligt och var mycket kräsen vilket kan ha varit en bidragande orsak till att jag bara blev 148 cm lång (eller kort ska man väl säga).

Men strunta i vad andra tycker! Du känner ditt barn bäst och märker säkert om hon inte verkar må bra.

Svar på tråden Barn som äter ensidig kost, fler?