• FrökenLöken

HBTQ-böcker för tvååringar

Hopp.

Skulle vilja ha lite tips på bra HBTQ-böcker för 1-2 åringar. Hittade några när jag googlade, men de flesta verkar peka på det just "HBTQ-tråden". Jag vill inte att boken ska handla om att Michelle har två mammor, utan om Michelle som går på skogspromenad och som har två mammor. Som är föräldrar i första hand, inte homoföräldrar.

If you know what I mean.
    Någon, tips?
  • Svar på tråden HBTQ-böcker för tvååringar
  • Azi
    fröken på Mårbacka skrev 2012-10-28 18:25:42 följande:
    Ja, det kan ju självklart vara jag som är obildad, eller för omusikalisk, eller så är det en dialektfråga. Men ja, jag har reagerat på de i mitt tycke stolpiga rimmen.

Ljudbok gillar jag inte riktigt. Jag älskar att läsa högt, och en stor del av poängen för mig är att umgås över en bok - ljudboken gör det så passivt på något vis. Men jag kanske ska testa, om inte annat i bilen.

Vad gäller småbarnspoesi så gillar jag Anna-Clara Tidholms "Varför då", men det är en poesi. Och på tal om Tidholm så har hon skrivit en bok som heter "Min familj" som beskriver olika sorters familjer.

Vi har båda böckerna om Junior och läser dom ofta högt. Men dottern gillar att lyssna på dom själv också, och det är rätt bra när vi är upptagna med matlagning och liknande.
    ~*rabiat*~
  • PolyPond

Hmm...Man borde kanske skriva och rita färdigt det där alstret man har i byrålådan....

• flagnell
    PolyPond skrev 2012-11-07 12:59:14 följande:
     Hmm...Man borde kanske skriva och rita färdigt det där alstret man har i byrålådan....

Ja! fler bra böcker behövs!
  • pontus1992

jag förstår inte grejen barn som är uppväxta i en regnbågsfamilj behöver väl inga böcker med två mammor.. det är väl de barn som växer upp i heterofamiljer som behöver dem

• PolyPond
    pontus1992 skrev 2012-11-08 16:51:50 följande:
    jag förstår inte grejen barn som är uppväxta i en regnbågsfamilj behöver väl inga böcker med två mammor.. det är väl de barn som växer upp i heterofamiljer som behöver dem
    Identifikation.
  • pontus1992
    PolyPond skrev 2012-11-08 16:53:29 följande:
    Identifikation.

får de inte den via regnbågsgrupperna och annat umgänge.. är man flata/bög har man ju oftast andra flator/bögar i sin umgängeskrets..
  • flagnell
    pontus1992 skrev 2012-11-08 16:59:00 följande:

får de inte den via regnbågsgrupperna och annat umgänge.. är man flata/bög har man ju oftast andra flator/bögar i sin umgängeskrets..

det handlar om att kunna spegla sin verklighet i de sagor och böcker som finns också, inte bara i den existerande världen.
  • pontus1992

ok... jag fick ju alltid höra när jag va liten att verkligt är det som finns i verkligheten och det i böcker och sagor det är inte verkligt fast vem vet kanake därför jag blev bög fick inte läsa om nån prins som blev kär i en annan prins eller kaninflicka som har två kaninmammor

• Gaytjej
    pontus1992 skrev 2012-11-08 16:59:00 följande:

ALLA behöver få läsa böcker som bryter normer!

Och i vårt fall så tillkommer just identifikations-biten, för nej, även om vi är flator så har vi  (faktiskt..?) inga andra sådana i vår IRL-bekantskapskrets.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden HBTQ-böcker för tvååringar