• riboflavin

    Skoluppgift djurvälfärd.

    Vi har fått i uppdrag att författa ett brev till en beslutsfattare på regional, nationell eller internationell nivå. I brevet ska vi föreslå, och underbygga med vetenskapliga fakta, en lagändring i syfte att komma till rätta med ett djurvälfärdsproblem.

    Jag har vänt ut och in på mig själv och kan inte komma på något bra som inte redan diskuteras. Total blockering, även om jag veta att det finns massor med saker jag reagerat på under åren så kommer jag inte på något just nu. 
    En tanke var obligatorisk märkning och registrering av katter, men det finns redan med i förslaget till den nya Djurskyddslagen så det känns inte så motiverat.

    Någon där ute som har lite inspiration, något ni reagerat över som saknas i den svenska djurskyddslagstiftningen? 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Skoluppgift djurvälfärd.
  • lykantrophona

    Rätten för djur som blir uppfödda till päls till naturliga beteenden? T ex att kaniner ska kunna få gräva, minkar ska få simma och rävar ha leksaker som tillfredställer deras jaktinstinkter.

  • riboflavin
    lykantrophona skrev 2012-10-01 22:39:34 följande:
    Rätten för djur som blir uppfödda till päls till naturliga beteenden? T ex att kaniner ska kunna få gräva, minkar ska få simma och rävar ha leksaker som tillfredställer deras jaktinstinkter.
    Mycket bra förslag. Kanin och deras grävbehov har jag tonvis med vetenskapliga studier som stödjer.
    Rävar och lek/jaktbeteende känns som om det borde gå att hitta massor på (även om det inte är så aktuellt i Sverige) däremot så har jag läst en hel del vetenskapliga studier på just mink där resultaten tyvärr inte verkar stödja teorin att farmad mink har ett behov av att simma/ha tillgång till vatten.
    Men jag kan leta lite till.
    Även om jag personligen kan se att studierna kanske inte är optimalt utförda (en mink som aldrig sett vatten som tas in i studien i vuxen ålder lär inte heller använda sig av det i någon större utsträckning, speciellt inte om djuret är uppvuxet helt utan miljöberikning) så kan jag inte uppfylla uppgiftens krav utan fast vetenskaplig förankring.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Skoluppgift djurvälfärd.