• Anonym

Hjälp mig att utveckla min idé ! :D

Jag står först i kö att få komma till din gård. Hoppas du kan förverkliga din idé.

• Anonym
    Anonym (Att hjälpa) skrev 2012-10-01 22:55:15 följande:
    Om jag har förstått det rätt så är du en person som skulle kunna behöva komma till ett familjehem eller liknande? vet inte hur gammal du är tonåring eller en utbränd vuxen kanske? men du skulle inte vilja berätta lite om hur du skulle vilja ha det på tex en gård som jag beskriver.. tror du det skulle kunna funka att blanda åldrar bland annat?  :) kram 
    Jag är en kvinna 30+ som lider av depression och ångest. Är för tillfället sjukskriven och har ett väldigt begränsat socialt nätverk. Det jag skulle behöva är ett sådant ställe du beskriver. Jag älskar djur och skulle gärna vilja ha tillgång till en gård. Och även få möjlighet att träffa andra som är i samma situation. Bara det att få möjlighet att komma ut, lämna hemmet där jag mestadels sitter och grubblar, att få frisk luft och naturligt dagsljus. Ibland kanske man inte känner för att prata med andra människor men då kan det vara skönt att ha djuren att pyssla om. Att ha något att göra. Jag sitter oftast hemma och har ingenting att göra, har svårt att komma ut då jag har väldigt lite vänner.

Men en sådan här gård ska inte omfattas av något tvång. Det vill säga, man ska kunna komma dit på sina egna villkor. Man ska inte behöva delta i anordnade aktiviteter (om man inte vill). Dock kan det vara bra med instruktioner över vad som behöver göras på gården och att man sedan får välja för dagen vad man vill och orkar göra. Vissa dagar kanske man bara behöver känna närheten av ett djur (klappa och känna), medan man en annan dag kanske känner för att mocka alla stallplatser. Det ska vara ett ställe där man kan slappna av, kanske plocka blommor eller odla egna grönsaker/bär.

Sedan skulle det vara trevligt med olika temadagar. Kanske att man en gång i veckan samlas i grupp och gör något tillsammans. Att man får möjlighet att vara kreativ. Exempelvis; baka bullar eller matbröd, sticka/virka, bokcirkel, dreja med lera, lära sig mjölka, spela sällskapsspel, koka sylt, sy, göra ost, leka charader... ja det finns ju hur mycket som helst.

Jag tror definitivt att det skulle vara en bra idé att blanda åldrar. Om man har temadagar kan man lära av varandra och ta del av varandras intressen. Sen kanske det faller sig naturligt att man dras till personer i samma åldersgrupp och man kanske väljer att mocka skit tillsammans eller rensa ogräs i jordgubbslandet.

Jag är också öppen för att gården ska kunna finansiera sig själv. Ett hund- och kattpensionat låter som en bra idé. Kanske kan man sälja saker man tillverkat under temadagarna, typ en liten gårdsbutik. Ett fik hade varit mysigt där man kan köpa hemlagad rabarbersaft och nybakta bullar, men tror tyvärr att djur och fik kan vara svårt att kombinera med tanke på alla regler och lagar som gäller för att bedriva ett café. Dessutom kanske det här med bullbak kan bli ett "tvång" för att tillgodose åtgången och då faller ju hela konceptet med att det ska vara frivilligt att göra det som passar personen för dagen.

Hoppas jag besvarat dina frågor :)
  • Anonym

Inte för att vara elak men;

Vad kan jag förvänta mig att du ger för resultat, och efter vilken tid?

Hur ska denna gård leda vidare ut i arbetslivet? Samarbetspartners, planer öht!

Vad har du för utbildning själv inom detta?

• Anonym
    Anonym (Att hjälpa) skrev 2012-10-02 00:24:55 följande:
    jag förstår att man måste vara realistisk osv.. 

jag är inte insatt i sådana här saker om hur jag ska få folk att jobba igen eller så då jag ej har någon utbildning alls än...  jag är bara en tjej som har en dröm om att få hjälpa andra och för att kunna förverkliga min dröm måste någon hjälpa mig.

Jag är 17 år och går andra året på gymnasiet och läser barn och fritid.  japp jag borde nog inte avslöja min ålder pga fördomar men men ... 
    ja många tänker säkert nu ung och dum!  vet du vad det kanske jag är, men jag tänker inte ge upp! om detta är menat för mig så tänker jag banne mig också göra det!  :) kanske min dröm aldrig kommer bli så stor som vi beskriver här men om jag har en egen liten gård för mig själv och kanske min man en dag och det finns någon person i trakten som behöver komma bara för att ha lite kontakt med djur så är jag glad att jag kan hjälpa! jag tycker om att få andra att må bra för då mår jag bra, karma liksom ! 
     :) men det kanske också bara är jag? 
    Alla har vi varit unga! Det är bra att du har drömmar.

Du borde gå en utbildning som ger dig kvalifikationer i soc och fk´s ögon. Dvs bli beteendeterapeut, psykolog eller socionom eller liknande. Sen kan du gå andra kurser av intresse för att bredda din teoretiska kompetens. Men, du måste även skaffa kunskap om att starta eget och vad som krävs för att driva företag, för att ha en chans till god ekonomi i företaget.

Jag tror säkert du kan göra mycket gott i världen! Lycka till!
  • Anonym

Som nybliven bondmora (min man har precis ärvt en släktgård) måste jag vara lite pessimistisk här; att driva en gård kräver mycket pengar, löpande underhåll och daglig skötsel. Vem ska ta hand om djuren om ingen av gästerna vill göra det just den dagen? Vem ska finansiera ett läckande tak? Vem ska ta hand om en gäst som bryter samman och behöver vård? Tanken är väldigt god, men att driva en gård är jättetufft i dagens läge.

• Anonym

Lyssna inte på dem som vill klanka ner på dej! Wow, vilken underbar människa du verkar vara!! Inget är omöjligt, kom ihåg det!

Svar på tråden Hjälp mig att utveckla min idé ! :D