Inlägg från: Maria Rydberg |Visa alla inlägg
  • Maria Rydberg

iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!

LGR 11 lyfter fram användandet av IKT på flera ställen. Bland annat står att "Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande" (LGR 11, s.11)När jag såg mina barn, 6-åring och 8-åring för första gången lägga händerna på vår Padda insåg jag snabbt vilket fantastiskt pedagogiskt redskap som gömde sig i denna lilla platta. Utan någon som helst instruktion var de igång på bara några sekunder, helt fascinerad av de olika möjligheter som erbjöds honom tog han sig med lätthet fram i de appar som intresserade honom och började arbeta med dem. Det var som skapat för ett barns konkreta tankesätt. Ju mer jag arbetar med Paddan och ju mer jag ser mina barn använda den så hittar jag fler och fler användningsområden och möjligheter för undervisning. Det är så intressant att se när eleverna kan omsätta konkret arbete parallellt med hjälp ipaden. Det är ett bra sätt att omsätta teori med praktik och eleverna är väldigt motiverade till att arbeta när ipaden plockas fram. För mig är detta inget alternativ utan ett verktyg in i framtiden!

/Maria, mamma och specialpedagog

• Maria Rydberg

Primerose: Att öka barnens digitala kompetens och få in digitala verktyg som en naturlig del i all pedagogisk verksamheten.

Att genom lek och utforskande möta och väcka nyfikenhet hos barnen för ny teknik redan i förskolan. Utveckling är situationsbundet och inte styrt av GRUNDskola eller FÖRskola! Att jag beskriver Lgr-11 är för att det är en fortsättning i barns digitala kompetens som grundläggs redan i förskolan. I läroplanen för förskolan (Lpfö) betonas

förmågan att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta som nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.

Vidare står att utveckla intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa. Att ge förutsättningarna för att utveckla varje barns förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar. Dock är det en grundläggande faktor vid implementering av nya verktyg såsom ipad att kommuner satsar på kompetensutveckling för personalen. Didaktiskt fördjupad kunskap behövs för att implementering utifrån en sociokulturell syn ska kunna äga rum. Det är min övertygelse att inte lyfta fram skillnader mellan grundskola och förskola utan istället ge barnen en mjuk övergång för att ge våra barn rätt grundstenar till IT-samhället är det viktigt att man även i förskolan erbjuder IT kompetens, detta för att utjämna samhällsklyftorna. Alla barn har inte tillgång till It-verktyg i hemmet, av ekonomiska skäl. I förskoleplanen står även att läsa att värdegrunden uttrycker det etiska förhållningssätt som ska prägla verksamheten.. Verksamheten i förskola, såväl som skola, ska bedrivas i demokratiska former och därigenom lägga grunden till ett växande ansvar och intresse hos barnen för att de på sikt aktivt ska delta i samhällslivet. Låt oss ge alla bästa förutsättningar att känna sig delaktiga i samhället och inte utestängda. Värdegrunden uttrycker det etiska förhållningssätt som ska prägla verksamheten. Om­ sorg om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder. Dessutom, förskoleverksamhet som bedrivs för sexåringar benämns i skollagen som förskoleklass. Förskoleklass är en skolform som delar läroplan med grundskola och fritidshem vars syfte är att vara en pedagogisk bro mellan förskola och grundskola

• Maria Rydberg

Förtydligande: Att öka barns digitala kompetens och få in digitala verktyg ska vara en naturlig del i ALL pedagogisk verksamhet...... Vidare ska det inte stå om sorg utan omsorg, hoppas innehållet går fram trots att fingrarna arbetet fortare än hjärnan idag....

• Maria Rydberg

Slutligen....I dagens samhälle växer barn upp med informations- och kommunikationsteknik i olika former som en naturlig del i vardagen. Det är därför förskolan ska bli en deltankvärd av denna utveckling utifrån barns lärande, nyfikenhet, lust och intresse. Bifogar en tänkvärd länk. Hoppas det fungerar.... det är ju inte alltid tekniken gör det;)

• Maria Rydberg
    Indianica skrev 2012-10-08 21:37:39 följande:
    Det funkar Och jag håller delvis med, men många barn idag växer också upp med denna teknik i överflöd och jag skulle önska att skolan ibland kan vara en rejäl motpol till allt detta digitala som många barn nästan är beroende av. Ja, jag inser att jag låter som en tjurig gammal gubbe

Nej ingen tjurig gammal gubbe. All utveckling sker i samspel mellan utmaning och trygghet. Snarare klokt än tjurigt att ifrågasätta

Trevlig kväll!
  • Maria Rydberg

Primerose, i din diskussionen kring förskola, förskoleklass och grundskola skriver du "om du inte visste det räknar de allra flesta förskoleklass till grun(!)skolan och inte till förskolan (därav "nollan"). Barnen går ju, oftast, i förskoleklass i den skola de sedan ska börja i ettan. Avsikten med förskoleklassen är det som du anser vara viktigt nämligen övergången från förskola till skola. Enligt min uppfattning är det inte alls viktigt eller önskvärt att, på ett kunskapsstyrt sätt, försöka få förskolan att likna skolan."

Enl LPO ska samarbetsformer mellan förskoleklass, skola och fritidshem utvecklas för att berika varje elevs mångsidiga utveckling och lärande och för att stödja elevernas utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv ska skolan också sträva efter att nå ett förtroende­ fullt samarbete med förskolan samt med de gymnasiala utbildningar som eleverna fortsätter till. Samarbetet ska utgå från de nationella mål och riktlinjer som gäller för respektive verksamhet. Att du inte anser det som viktigt eller önskvärt saknar betydelse.

Riktlinjerna för läraren är att

? utveckla samarbetet mellan förskoleklass, skola och fritidshem,

? utbyta kunskaper och erfarenheter med personalen i förskolan och i berörda skolformer

Nej plagiat är inte att hänvisa vare sig till LPO eller LPFö. Diskussionen kring IPad och andra alternativa verktyg i alla barnverksamheter är viktig, såväl gällande för- som nackdelar! Att kunna erbjuda alternativa verktyg är inte samma sak som att överdosera. För att återgå till grundfrågan, gällande Ipad på förskolan menar jag kortfattat att en IPad tillsammans med en kompetent pedagog, ja tack! !!!

Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!