iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!
LGR 11 lyfter fram användandet av IKT på flera ställen. Bland annat står att "Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande" (LGR 11, s.11)När jag såg mina barn, 6-åring och 8-åring för första gången lägga händerna på vår Padda insåg jag snabbt vilket fantastiskt pedagogiskt redskap som gömde sig i denna lilla platta. Utan någon som helst instruktion var de igång på bara några sekunder, helt fascinerad av de olika möjligheter som erbjöds honom tog han sig med lätthet fram i de appar som intresserade honom och började arbeta med dem. Det var som skapat för ett barns konkreta tankesätt. Ju mer jag arbetar med Paddan och ju mer jag ser mina barn använda den så hittar jag fler och fler användningsområden och möjligheter för undervisning. Det är så intressant att se när eleverna kan omsätta konkret arbete parallellt med hjälp ipaden. Det är ett bra sätt att omsätta teori med praktik och eleverna är väldigt motiverade till att arbeta när ipaden plockas fram. För mig är detta inget alternativ utan ett verktyg in i framtiden!
/Maria, mamma och specialpedagog