Inlägg från: schangol |Visa alla inlägg
  • schangol

iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!

MrsC74 skrev 2012-10-03 09:16:27 följande:
    Ja fast vet du ... Jag har rätt att skriva vad jag vill. Jag tycker du är otroligt bakåtsträvande och gör en höna av en fjäder. Välkommen till 2012 !

Ja fast om jag inte misstar mig så ska man i fl's trådar hålla sig till ämnet.
  • schangol
    LindaEfraim skrev 2012-10-03 09:55:06 följande:
    Du ställer dig undrande i ts och kommer senare i tråden med inlägg som vi alla besvarar på. Om du inte kan diskutera det andra som du skriver utan strikt vill hålla dig till trådstarten förstår jag inte varför du fortsätter skriva i tråden. Som ts måste man vara medveten om att alla inte stryker en medhårs!

Självklart vet jg och accepterar att inte aalla tycker samma!!men fortfarand hr du inte kommit med förslag på hur jag ska ta upp det.
  • schangol
    MrsC74 skrev 2012-10-03 10:30:00 följande:
    Snälla du ... Du spinner ju själv vidare och gnäller på förskolan för andra saker. Därav mitt inlägg att du bör byta förskola. Varför starta en tråd om du bara vill ha medhåll ? En väldigt lite procent håller dig. Tycker du ska hålla dina mossiga idéer för dig själv. Dvs inte prata med förskolan och låta ditt barn hänga med i utvecklingen som alla andra. Det är min åsikt om du inte håller med så är det upp till dig. Jag har dock svårt att förstå varför man startar en tråd om man inte tänker lyssna och ta åt sig av vad folk säger.

Men jag lyssnar o tar åt mig .håller tom med om vissa saker.jag tycker att heltids barnen kan sitta och pilla och att 15 timmars barnen kan ha grupp aktiviteter eller sitta ihop med en pedagog för stt lära sig men INTE ensamma.
  • schangol
    MrsC74 skrev 2012-10-03 11:18:00 följande:
    Vad är felet med att sitta ensam ? Det är ofta så man lär sig. Utforska och göra saker på egen hand är en viktigt del i barns utveckling.

Men"." tack för din åsikt.värdesätter den.
  • schangol
    glassen skrev 2012-10-03 20:56:50 följande:
    Har inte läst de andra svaren. Generellt tycker jag det är bra att förskolan fått en Ipad. Nu förtiden behöver barn lära sig tekniken tidigt. Men jag tycker inte det är ok att ett 15-timmarsbarn sitter där själv. Om man är så lite tid på förskolan anser jag att den tiden främst ska användas att umgås med andra barn. En liten grupp barn kanske kan sitta framför Ipaden i så fall. Däremot ett barn som kanske är 40 timmar / vecka på förskolan kanske kan må bra av en liten egen paus vid Ipaden.

Detta är vad jag tycker!
  • schangol

sen tycker jag att en pusselbit i trä jämför med ett pussel på ipad ger en känsla för struktur och vikt (tex ) jämfört med ett finger på en skärm som flyttar en pusselbit. 

motoriken får de även av ett riktgt pussel då dragmomentet i en ipad har en "magnet effekt) det räcker i vissa appar att dra en bit mot platsen man vill sätta den och så liksom flyger biten dit. 

• schangol
    Havsluft skrev 2012-10-07 23:26:27 följande:
    Nej, det finns ingen människa som tror det och därför har ingen påstått det heller. Och enligt TS satt flickan ensam med iPaden, så att en personal garanterat skulle sitta bredvid vid användandet är uppenbarligen inte alls så självklart. Och om jag förstått TS rätt så är det inte heller den totala tiden av "skärmstirrande" som är problemet, utan snarare hur ett 15-timmarsbarns tid på förskolan utnyttjas på bästa sätt.

Tack för att du klargör ts för de som hakar upp sig på att jag borde flytta ut på landet utan elektricitet och rinnande vatten
  • schangol
    Green Witch skrev 2012-10-08 19:04:33 följande:
    Välkommen till nutiden.

Och det lär ju inte vara så att hon ENBART sitter med iPad hela dagarna. 
    om du hade följt tråden och läst ts ordentligt hade du förstått mitt problem
  • schangol
    Fattig student skrev 2012-10-08 19:19:43 följande:
    För att då måste hen ju aktivera barnet hemma. Då kan hen ju inte låta barnet sitta med paddan hela dagarna hemma. Kräks

men e du dum i huvudet? har du läst så mycket att det har tagit stopp? jag är ute med mitt barn minst 3 timmar om dagen och då är det dåligt väder. hon är mycket aktiverad med diverse saker både inom och utomhus. vi drar på oss kläder och går i skogen hon är 21/2 ocg är ute och promenerar med mig, promenader på en timme utan barnvagn!!!! vi bygger kojor, lagar mat , läser målar modellerar och massa annat.

• schangol
    Miss Giggle skrev 2012-10-08 19:32:35 följande:
    Så det är ok att du låter din dotter nyttja iPad när det passar dig/er , som barnpassning tom verkar det som, men fsk får inte nyttja den som ett läromedel?
    Om hon har den lite mindre hemma så kanske det är mer ok att hon har den på fsk?

Hoppas att du inte slår dig när du trillar ner fr dina höga hästar....
    vart står det att vi använder det som barnpassning? vi låter henne använda den när vi är sega.... när vi varit ute timmar i ur och skur . när hon inte orkar fysisk aktivitet efter all rörelse.

har jag skrivt någonstans tidsperspektiv på hennes användning?? nej.

läsa hela tråden innan du uttalar dig    
  • schangol

hallå! uppmärksamma att jag inte är emot ipad jag är emot att mitt barn sitter ensam med den. allra helst hade jag velat att hon inte skulle använda den alls på försola om det inte är i grupp då de lär sig turas om och hjälpas åt!!!

• schangol
    Indianica skrev 2012-10-08 21:27:04 följande:
    Men om du inte är motståndare till själva Ipaden förstår jag inte vad du retar dig på. Om din dotter ritat vid bordet eller lagt pussel eller läste en bok hade hon väl inte heller interagerat med så hemskt många andra.

motivering där finns också i tråden. det eviga exemplet med pussel. en pusselbit ger känsla för struktur och form på ett annat sätt än ett puseel i ipad. dessutom drar du en pusselbit i en app så dras den liksom automatiskt till sin plats sålänge du är hyffsat i närheten av dess plats.

en krita över penngreppet och du kan själv bestämma trycket i den. och såvidare.

• schangol
    missvan skrev 2012-10-12 00:59:35 följande:
    Min fråga är lite om du är så emot maskiner o teknik, varför får hon ens sitta hemma med det? Fråga personalen istället och be dem visa dig hur de tänkt att arbeta med ipaden. Tror verkligen inte att hon sitter framför den länge eftersom en barngrupp oftast består av 15-20 barn. Sedan om den ipaden ny på avdelningen kan det också ta lite tid för personalen att hitta hur man använder den på rätt sätt. Jag var i början skeptisk till ipad, men inser mer och mer att det är i nuet vi lever och tekniken går framåt, i skolan kommer hon säkert att jobba med datorer samt ipads. Tror nog att din dotter får vara ute samt måla. Hon sitter säkert också med tråpussel och vanligt memory. På ipaden kan hon själv ta kort och göra ett eget memory, spela in ljud och skapa själv!  Väldigt kreativt. På ipaden kan hon själv göra ett pärlplattsmönster som hon sedan kan skriva ut och sitta och pärla efter. Saker behöver inte bara vara svart eller vitt man kan kombinera.
    ja precis det behöver itne vara svart eller vitt, det är det inte heller. men den tiden min dotter är på förskolan ska hon vara helt tillgänglig för aktivering ihop med andra barn ´dvs. inte sitta ensam med en ipad! 

då ska hon sitta i en grupp där de får turas om, om nu måste sitta med den.

du har gått igenom en massa saker som jag svarat på tidigare i tråden. orkar inte dra upp det igen!   
  • schangol
    BeanBag skrev 2012-10-30 16:59:38 följande:
    Du är nog inte insatt i hur en padda kan användas i förskolans arbete om du anser att det är en monoton, en persons sysselsättning! Den är ett fantastiskt verktyg som inte ersätter någon annan verksamhet, den är bara ett mycket bra komplement.

just det, KAN användas var det. 
  • schangol
    slazh skrev 2012-10-31 11:10:55 följande:
    Sen kan det finnas en viss skillnad i syn på vad förskolan ska vara där en del föräldrar ser förskolan som barnpassning och vill att barnen ska vara ute och leka och röra på sig medan en del pedagoger istället vill att det mer ska vara en plats för pedagogiskt lärande.

Jaha så ipaden är inte en barnpassning när lärarna springer o tjabbmar istället för att umgås med barnen o se till att de sysslar med vettuga saker.
    D
  • schangol
    BeanBag skrev 2012-10-31 13:12:51 följande:
    så du utgår ifrån att alla förskolor INTE jobbar så? Om nu personalen på förskolan tycker att det är en bra ide att barnen sitter själv med en iPad hela dagarna så har dom nog problem med hela verksamheten så där gör knappast en iPad varken till eller från men på en normal förskola som jobbar efter läroplanen med ett strukturerat arbetssätt så används en iPad som ett pedagogiskt verktyg och ett komplement till resten av verksamheten.

Om det händer på min förslola händer det säkerligen på andra också.
  • schangol
    BeanBag skrev 2012-10-31 15:36:18 följande:
    Inte på majoriteten av förskolorna. Det är väl bättre att du pratar med personalen och hör vad de har för syfte med iPaden och be att få se dokumentation runt hur de har arbetat med den. Är inte det tillfredsställande så kan du ju prata med förskolechefen och ifrågasätta arbetssättet. Hjälper garanterat bättre än att bara sitta och vara sur på nätet

Jag har redan tagit tag i min "issue" så det behöver du inte oroa dig för.däremot är jag trött på folk här på fl som sitter och nedvärderar andras åsikter och inte själva kan ta till sig att "jag tycker si och du så" utan att uttrycka att de är så trötta på andras åsikter och tankar,då kanske de sjlva inte ska sitta på nätet.
  • schangol
    BeanBag skrev 2012-11-01 08:28:39 följande:
    Men en åsikt kan man ju alltid ändra om man får veta mer om varför en sak är som den är istället för att bara anta saker.

Yes stämmer men i mitt fall var det oerhört klart och tydligt att ipaden används fel,används den fel EN gång framför en hur många ggr som man inte ser anväbds den då som substitut för personal om det så handlar om ett par minuter eller sammanlagt ett par timmar???
Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!