• schangol

iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!

Jag vill inte att min dotter sitter bänkad med en iPad på förskolan!!!!hon tittar på pippi pingu och alfons åberg hemma samt att hon har pussel,memory och sådant på våra mobiler.hon leker med dessa i bilen,i väntrum och ibland ihop med oss vuxna när vi alla är sega.tv ser hon som mys på morgon eller ett avsnitt på kvällen.inte tusan ska hon sitta med en skärm framför sig när hon här 15 timmar i veckan och vi inte har några direkta kompisar att leka med hemma. Dom var så stola "pedagogerna",att de minsann skulle få dut en iPad till barnen och jag reagerade inte över idiotin förens jag såg min flucka sitta ensam vid ett bord och "peka".känns som om det är ett sätt att få mindre att göra för de vuxna??varför inte bara dra fram ett gammalt hederligt papp eller trä memory??det hela är för jäkligt! Vad tycker ni?och hur ska jag lägga fram mina åsikter och önskemål på ett snyggt sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-02 17:58
    Så vadå jag har inte rätt att önska att min dotter inte sitter ensam med en ipad på förskolan???

Tråden handlar inte om hurvida jag aktiverar min dotter när hon inte är på förskolan eller om att jag motarbetar någon läroplan!!!!jg vill höra era åsikter kring ämnet och inte höra några spekulationer kring mitt föräldraskap!

• Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!
  • Kaffegalningen

Schabgol: i ts, ett "gammalt hederligt memoryspel"

Höghus: och verktyg ersätter pedagoger? Då fattar du inte poängen... Med ett sådant resonemang skulle man inte få ha några artefakter på förskolor eftersom allt måste läras ut av pedagoger. Ett tips är att googla Vygotskij och läsa om de moderna lärteorierna, du har fastnat i en behavioristisk syn på lärande verktyg.

• Natulcien
    schangol skrev 2012-10-02 12:15:19 följande:

Lite av hela min ts är att mitt barn endast går 15 timmar i veckan,viljet jag nämnt i ts.iom det vill jag inte stt hon ens sitter så mycket som 5 min.med en maskin.jag vill att hon ska vara ute,måla mm.
    Men enligt trådstarten så sitter hon ju och tittar på en massa hemma...?

Du skriver att "hon tittar på pippi, pingu och alfons åberg hemma, samt att hon har pussel,memory och sådant på våra mobiler. Hon leker med dessa i bilen,i väntrum och ibland ihop med oss vuxna när vi alla är sega. TV ser hon som mys på morgon eller ett avsnitt på kvällen".

D.v.s. hon verkar ju titta väldigt mycket på TV och leka med mobiler hemma...så varför är det så hemskt om hon gör det på förskolan? Varför begränsar ni inte användandet hemma, om du nu är så emot det? Eller använder ni det som barnvakt?
  • Natulcien

Varför denna skräck för den digitala världen?

IPad'en är ju bara ett verktyg...
    Man kan t.ex. använda skärmen som ett papper och fingret som en penna. Varför är det sämre än ett riktigt papper + penna? Det är ju bara verktyg som barnet använder för att skapa, och det måste väl ändå vara skapandet som är det väsentliga...?

• Flygfotogen

Lite av hela min ts är att mitt barn endast går 15 timmar i veckan,viljet jag nämnt i ts.iom det vill jag inte stt hon ens sitter så mycket som 5 min.med en maskin.jag vill att hon ska vara ute,måla mm.
    DET kan inte du bestämma dock. Verksamheten ser ut som den gör, du kan komma med önskemål men inte kräva en massa saker. Den pedagogiska verksamheten är planerad och ska inkludera alla barn så du kan inte kräva att din dotter ska sitta och måla eller vara ute om den planerade verksamheten säger att de håller på inne med något tema där iPad är integrerad i arbetet. Sen kommer det stunder då barnen är för sig själva och leker eftersom 2-3 personal inte kan vara med alla 15-20 barnen samtidigt hela tiden. Detta är dock ofta skönt för barnen. De får lite egentid med kompisarna och får träna på att ge och ta sinsemellan och diskutera sig fram till lösningar etc på problem INNAN de kommer till oss. Du verkar ha en lite skev syn på vad förskola innebär.
  • Lindsey Egot the only one

Ditt barn ska ju följa läroplanen och har strävmål att arbeta mot. Om du inte vill att ditt barn ska arbeta mot läroplanen får du ha henne hemma då läroplanen ska följas. Ska enskilda föräldrar börja stryka i läroplanen för man själv inte rycker om det så kommer inte det hålla!

• Höghus

Natulcien: vi har en iPad hemma som barnen älskar och de har massa "pedagogiska" spel mm. Men jag tycker ändå inte att padda är särskilt nödvändigt för små barn. Varken fantasin, det självständiga tänket eller motoriken utvecklas liks bra framför skärmen som med penna/sax/klister/pärlor/löv/pussel osv. Sen är jag allvarligt oroad över att lärare och fsklärare i dagens ofta för stora barngrupper låter skärmen avlasta/vara barnvakt. Har sett detta själv.

• Flygfotogen
    Höghus skrev 2012-10-02 12:40:23 följande:
    Natulcien: vi har en iPad hemma som barnen älskar och de har massa "pedagogiska" spel mm. Men jag tycker ändå inte att padda är särskilt nödvändigt för små barn. Varken fantasin, det självständiga tänket eller motoriken utvecklas liks bra framför skärmen som med penna/sax/klister/pärlor/löv/pussel osv. Sen är jag allvarligt oroad över att lärare och fsklärare i dagens ofta för stora barngrupper låter skärmen avlasta/vara barnvakt. Har sett detta själv.
    Det ena måste ju inte utesluta det andra. Jag tror inte att de fått en iPad till varje barn på förskolan. Det kanske finns en att tillgå för 20 barn. De kommer säkerligen att få fortsätta klippa, klistra, måla och greja.

Om man oroar sig för att skärmen ska bli barnpassning så får man elda på politikerna mer. Då är det ett symptom för att det är personalbrist. Sen är det kanske en tolkningsfråga också när man ser barn använda datorer i förskolan. Ser det ut som barnpassning för att man kanske själv använder det så? Eller håller de i själva verket på med något spel som tränar siffror och bokstäver och samarbetar och delar med sig av sin kunskap kring spelet för att komma vidare? På egen hand utan vuxnas styrning. De måste få prova sina färdigheter på de sätt som för dem faller sig naturligt.

Våra sexåringar spelade en hel del på laptopen vi fick i våras. De lärde sig turtagning, samarbete, skriva enklare ord, läsa enklare ord och meningar och dessutom geometriska former, siffror och mycket annat. Alla våra barn har minst en dator hemma som de använder regelbundet. De lånar dessutom föräldrarnas smartphones och paddor. Det faller sig lika naturligt för barnen idag att lära vid datorn som det gjorde för mig att lära mig på skrivmaskin och i böcker när jag var barn (född -85). Tiderna förändras och allt var inte bättre förr. Allt är inte bättre nu heller men det är trist att så många utgår ifrån att tekniken är något negativt och ont. Gör man det så kommer det att bli jättejobbigt för en i framtiden tror jag.
  • Natulcien
    Höghus skrev 2012-10-02 12:40:23 följande:
    Nej, nödvändigt är det naturligtvis inte. Och det var inte det jag skrev. Jag skrev att det bara är ytterligare ett verktyg, bland många andra. Och det är inte "farligare" än de andra.

Sen är det ju naturligtvis förkastligt att använda en IPad som barnvakt. Men jag tror inte att själva IPad'en är problemet om en förskola använder den på det sättet. Då är det snarare så att de har personalbrist och/eller oengagerad personal, och hade inte IPad'en funnits till hands så hade de säkert givit barnen något annat att "roa" sig med om nu deras mål är att negligera barnen... Om du har sett detta så ta upp det med ansvariga.
  • Winterfell

Om hon sitter 1 timme i veckan, vilket jag knappast tror hon får eftersom det är stora barngrupper, så har hon fortfarande 14 timmar kvar att göra annat på. 

Förskolan har ju en läroplan att följa, och om nu teknik ingår i det så får du vackert anpassa dig eller ta barnet ur förskolan och göra det du anser är lämpligt hemma. 
    Sen förstår jag inte varför ett pussel eller memory skulle vara bättre?

Sen vill jag bara säga att kreativa föräldrar ger kreativa barn. Eftersom hon bara går 15 timmar så har ju du själv världens möjlighet att ge henne allt det DU tycker är viktigt.

• cruz
    LindaEfraim skrev 2012-10-02 12:14:37 följande:
    Cruz

Men snälla du! iPad och iPhone finns väl även hos låginkomsttagarna. Vilken värd lever du i? Sedan att de som inte har inkomst inte har råd kan jag förstå men nästan alla har en smartphone idag som har precis samma funktion som en surfplata

Har inte sett skymten av surfplattor eller smartphones hemma hos de ensamstående invandrarmödrar som jag träffar... Men det kanske har andra orsaker än ekonomi förstås, även om jag visst tror att det bidrar. Hursomhelst, om så är läget som du påstår så finns det ju inga argument alls för att ha ipads på fsk alls . Jag tycker det är tragiskt när man går på barnkalas och andra tillställningar nu för tiden, då ungarna sitter mer TVspel, smartphones eller surfplattor. Inte undra på att dagens ungar får både benskörhet och D-vitaminbrist! De leker ju aldrig! Jag tycker att förskolan ska syssla med att stimulera fantasi- och rollekar, utelek och skapande.
Svar på tråden iPAD på förskolan!!!!!!!nej tack!!!!!