• Stiniwini

    Lagidrotter endast varannan vecka..

    Uj va jag klurar o funderar och försöker hitta lösningar för min son, men inget jag erbjuder är intressant för fadern, alltså får inte sonen idrotta på pappaveckan! 

    Pappan bor 4.5 mil från stan så jag förstår ju att det inte är så lätt att bara stanna kvar efter han hämtat honom på skolan (jobbar här i stan så det är därför det funkar med varannan vecka), men det handlar om en eftermiddag varannan vecka, om nu sonen vill idrotta då bör man inte som förälder engagera sig och göra sånt som barnet vill även om man inte är idrottsintresserad själv? 
    Våran son kommer alltså att bli ett varannanveckas barn i alla idrotter som har träningar på vardagar... vilket i längden innebär ALLA sporter...oavsett vilket han väljer att fortsätta med...  
    Jag har erbjudit honom att sonen kan sova här den dagen det är träning så han får vara med, men pappan ville ha sina veckor intakta...vilket jag iofs förstår, men för den skull ska man ju inte sätta barnets intresse i andra hand... han behöver den sociala biten av träningen, och absolut träna på att jobba tillsammans i lag. 

    Är det nån som har några erfarenher av detta?  

  • Svar på tråden Lagidrotter endast varannan vecka..
  • Vinterankan

    Han kan ju börja med att gå på idrotten varannan vecka, det är ju bättre än inte alls. Och sedan så kommer han säkert själv att tjata på pappan och då kanske han ger med sig. I annat fall så är det väl så det får vara tills sonen är stor nog att själv ta bussen till träningen.

  • Lindavo

    Jag befinner mig i liknande situation. Det är så orättvist mot barnet, det är ju barnets rättighet att få delta på fritidsaktiviteter som barnet gillar dessutom. I mitt fall bor pappan på samma ort och jag har tom erbjudit att skjutsa min dotter till träningarna, men nej, hon  får sitta hemma istället. Så svinigt att sätta sig själv först och inte barnets bästa (hälsa och utveckling). Så själviskt! 


    Det värsta är med varannan vecka träning är att andra barn hinner bli så mycket bättre att ens eget kan få sämre självförtroende och därefter dålig självkänsla samt känner inte sig inkluderat av andra i gruppen. Detta medför andra problem som kan påverka barnets liv negativt. Visst är varannan-vecka-idrott bättre än inget om man pratar fysisk aktivitet men det ger ingen kontinuitet vilket är väldigt viktigt i unga åldern.

Svar på tråden Lagidrotter endast varannan vecka..