Oj, då har verkligen datautvecklingsbranschen udda villkor.
I reklambranschen där jag verkar, så debiterar vi för faktiskt arbetade timmar, dvs korrekturläsaren får inte automatiskt 168 timmar x 2 bara för att katalogen från början till tryck tar två månader för oss att producera. Likaså får inte copywritern betalt för heltid när originalaren drar igång, även om copywritern får jobba med vissa ändringar och omskrivningar. På min lilla byrå (och på min mans reklambyrå, och faktiskt alla reklambyråer jag har jobbat på) så debiterar man ytterst sällan 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan.
Och SJÄLVKLART ska inte kunden debiteras för timmar när datorn strular, eller när man har personalmöten, briefas om en annan kund eller gör på möten som inte är med kunden, det är ju bara löjligt.
Men det är bra att vet, jag håller just nu på att ta in offerter för en barn-app, så här finns ju verkligen skäl att fråga om dom tänker ta betalt för att kaffepauser, snacka i telefon eller om jag får stå för en massa extra timmar om hårddisken går sönder och dom måste börja om från början.