Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

    Att göra en app

    1. Du behöver inte starta ett nytt företag för appen utan kan köra på i ditt företag. Däremot kan det vara bra att registrera att du även sysslar med Data- och IT-tjänster på www.verksamt.se

    2. Ja, det kostar en del att låta någon utveckla en app. Jag utvecklade en ganska enkel app från april till augusti, dvs. 5 månader, men då jobbade jag "bara" 10-20 timmar per vecka med den. En avancerad app som kräver en server-backend får du nog räkna med minst 6 månaders utvecklingstid för en utvecklare. Pris hamnar på runt 100000 kr + moms/månad (ca 600 kr/h + moms).

    Tänk också på att mjukvara alltid har buggar och defekter som måste åtgärdas snabbt. Det måste även läggas till nya funktioner under lång tid framöver för att appen ska vara intressant att köpa. Så räkna gärna med att första året kostar kanske 1 miljon + moms med allt. Sen kommer kostnaden att sjunka efterföljande år.

    Jag antar att appen kommer att kosta pengar. Räkna då baklänges och se om det bär sig rent ekonomiskt. Hur många är intresserade av en sån app, hur många kan tänkas köpa den (mycket färre än man tror tyvärr), tänk på att man endast får behålla ca hälften av priset man sätter i app-butiken (om man sätter ett lågt pris, dvs. runt 10 kr. Vid högre priser får du behålla desto mer.).

    3. Det är alltid svårt att berätta tillräckligt mycket för att väcka intresse och samtidigt inte avslöja hela idén. Om du vänder dig till en konsultfirma där du köper timkonsulter så behöver du inte berätta så mycket om idén utan då handlar det mest om timtaxa och kompetens på konsulter.
    Om du däremot vill ha ett långsiktigt samarbetsavtal med en firma som ska användas för framtida uppdateringar och kanske även få del av vinsten mot att de sänkar timtaxan lite så behöver du berätta allt. 
    Skriv sekretessavtal om du är orolig.

    Timpris hamnar kanske på 600 kr/h men flera företag tar nog 800-1000 kr/h. En liten firma kanske kan gå under 600 kr/h, men under 450 kr/h tror jag är svårt. Du kanske även kan få till ett fastprisavtal, men då kräver det noggrant planerande av hela arbetet. Se också upp med att gå helt på pris. Be att få se vad firman har gjort för appar tidigare och bedöm om de kommer att kunna leverera. Det finns många gold diggers där ute som vill ha en bit av app-kakan. Det är lätt att utveckla appar, men svårt att göra det bra.

  • sportpappa

    För att få in några pengar på appar så måste man sälja jättemånga.

    Om man säljer en app i Sverige för 10 kr så får man 5 kr efter att avgiften till Google (om det är Android-app, men det är ungefär samma via App Store) och momsen är betald.
    Efter egenavgifter och löntagarskatt så får man kvar ungefär 2,5 kr.

    Antag att man vill ha ut en lön efter skatt på minst 20000 kr så behöver man varje månad sälja 20000/2,5 = 8000 appar => 12 x 8000 = 96000 appar/år.

    Antag att en konsult kostar 600 kr/h. Det ger att man måste sälja 600/5 = 120 appar/h för att betala den kostnaden. 

    Berätta gärna hur det går och vad ni kommer fram till.

  • sportpappa
    Linka74 skrev 2012-10-02 15:22:03 följande:
    Hm... märkligt att så många gör appar då...det är ju en hel djungel av dem...
    Och en del tjänar ju ganska mkt på dem, men en del verkar ju ganska mediokra. Måste va reklamen man tjänar på. För ALLA kan ju inte göra apparna helt själv - det finns ju en hel uppsjö av apputvecklare...
    De flesta appar är tillverkade av ensamma hobbyutvecklare. Det är ganska lätt att utveckla appar om man kan lite programmering. Jag har själv 3 appar publicerade och har utvecklat många fler som aldrig lagts ut i någon appbutik.

    Det finns några få som tjänar så mycket pengar att de kan leva på det. De flesta får max några tusen kronor per år.
    Reklam ger tyvärr inte särskilt mycket pengar heller. För att det ska ge tillräckligt med pengar krävs det att många många tusen...kanske miljoner personer installerar appen.

    Apparna är oftast inte den primära inkomstkällan för företagen utan det är bara en extratjänst och ett gränssnitt till den ordinarie tjänsten. Att lägga några miljoner på att utveckla en app som skapar merförsäljning, ökad trafik, nöjdare kunder, fler kunder etc. är en investering de måste göra idag. Annars kommer kunderna gå till konkurrenten som har en app.
  • sportpappa

    Jag arbetar till vardags som konsult med just utveckling och programmering och har mitt egna apputvecklande som en hobby vid sidan av.
    Stora företag lägger miljoner på mindre saker än appar.
    En snabb och grov uträkning: En app tar 2 utvecklare, 1 projektledare, 1 testare och sedan en ganska stor overhead med chefer ovanför de som gör jobbet + att det tas tid från beställare och kravställare, men inte några heltidsjobb + att flera delar av organisationen måste vara med och anpassa sina delar för att det kommer en app.
    Alltså 4 personer som kostar ca 800 kr/h. De kan klara av en enkel app på 2 månader kalendertid.
    4 x 800 x 168 x 2 = 1075200 kr. Lägg sedan till alla övriga kostnader så landar man lätt på det dubbla. Att sedan utveckla något mer avancerat så dubblar man lätt tiden det tar att göra jobbet.

    När jag gör egna jobb i min firma så tar jag 600 kr/h. Det ger ca 100000 kr/månad + moms. Dock kan jag aldrig jobba 40h/vecka eftersom jag jobbar 40h/vecka på mitt ordinarie anställning. Jag brukar jobba ca 10-20 h/vecka med mitt egna företag. Om någon undrar så debiterar jag inte alla de timmarna utan jag jobbar mest med egna tjänster och program som inte ger mig några direkta pengar.

    Det är inte så mycket att det är svårt att utveckla en app om kan programmera. Det som kostar är all tid det tar. Det minsta strul så försvinner en vecka och det kostar så klart pengar: 600 x 8 x 5 = 24000 kr/vecka.

    Dela upp arbetet i små arbetspaket och sätt sedan tid på varje del. En första grovuppskattning så kan man dela upp det i veckopaket.
    Varje sida som visas tar en vecka, så om appen har 4 sidor som visas så tar det 4 veckors arbete.
    Sen kommer övriga delar: databashantering 1-2 veckor, serverkommunikation 1-2 veckor, utveckling av server 2-4 veckor, webbgränssnitt på server 2-4 veckor, test av allt 2-4 veckor osv.
    Allt grafiskt arbete bör läggas ut på en grafiker och det kostar så klart en slant det också.
    Antalet personer som helst bör jobba med ett sånt här litet projekt bör landa på 3-6 personer. Att lägga till personer kortar ner kalendertiden, men påverkar inte så mycket utvecklingstiden. Det är faktiskt ofta så att det tar längre utvecklingstid ju fler personer man är.

    När man till slut har fått fram en grov uppskattning så är praxis att multiplicera det med 3 för att få med strul, sånt man inte tänkt på, overhead, ändringar, projektadministration, ställtid osv. 

    Jag uppskattar att minimal utvecklingstid för en relativt enkel app utan server är 2 månader => 200000 kr

    Jag tycker absolut du ska lära dig utveckla appar. För Android så är allt helt gratis. För iPhone så behöver man först en dator med OSX och sedan måste man köpa utvecklingsmiljön. Det finns mängder med tutorials på nätet.

  • sportpappa

    Varför skulle de inte jobba heltid? Utvecklarna och testaren bör jobba så gott som heltid med appen. Projektledaren kan göra lite andra saker vid sidan om, men lägger 2 månaders arbetstid totalt. Allt jobb vid sidan av gör att det tar längre kalendertid innan det är klart. 

  • sportpappa

    Om man som konsult skulle debitera enbart de timmar man aktivt utvecklar så skulle timtaxan ligga en bra bit över 1000 kr/h. I normalt timtaxa ingår allt som normalt hör till en arbetsdag, dvs. fikaraster, möten, datorstrul, diskussioner med kollegor, telefonsamtal, ställtid m.m.

  • sportpappa
    Om man som konsult jobbar 8 timmar per dag med ett projekt så ingår så klart kafferaster och pauser i det. Ingen gör avdrag för att det totalt kanske försvinner 1 timme per dag för fikapaus, toalettbesök och andra avbrott.
    Möten med andra kunder och om andra projekt debiteras så klart på rätt kund/projekt. Däremot så hamnar kortare avbrott (telefonsamtal, mail, snabba frågor o.dyl.) på fel faktura, men det jämnar ut sig i längden och det skulle kosta mer att försöka särredovisa varenda minut än att bara köra på.
     
    Om kund står för datorer och annan utrustning (vilket är vanligt på stora företag) så får kunden stå för tiden som orsakas av strulet.
    Om egen utrustning som strular så beror det på vad strulet beror på. Om jag själv klantar till det och tappar datorn i golvet så får konsultbolaget stå för det.
     
    Personligen så anser jag att kunder är för dåliga på att ställa krav på konsulterna och är omogna när det gäller att beställa, kravställa och granska det som görs. De tar in nästan vem som helst bara det är billigt. Det viktigaste är alltid priset och de tror att de ska få en senior konsult till priset av en junior. Självklart kan vi inte sätta våra seniora konsulter på uppdrag där vi går back. Om man inte vill betala så får man en nyexad utvecklare som fixar att utveckla det som kunden beställer och uppfylla alla kraven, men saknar erfarenheten för att tänka långsiktigt och göra bra lösningar som går att underhålla och vidareutveckla. 
Svar på tråden Att göra en app