• ALLIEVERDO

beodrad övertid när deltid föräldraledig

Hej, min man jobbar inom industri och vi har en nyfödd. Han har precis börjat jobba igen efter varit hemma efter förlossning. Han ska fortfarande vara ledig två tre dagar i veckan och jobba kortare dagar. Nu hade hans jobb beodrad övertid på lördag. Gäller det honom att han måste när han eg inte jobbar heltid nu utan föräldraledig delvis? Och om han vill jobba då, får han det?

• Svar på tråden beodrad övertid när deltid föräldraledig
  • Turez

Om han inte jobbar heltid så kan de inte kräva att han ska jobba övertid. 
    Så är det på min sambos jobb.
    Och jag vet inte hur det är om han VILL jobba övertid. Om det liksom är strängt förbjudet.
    Han får höra på sitt jobb eller ev. med försäkringskassan Glad 

Andra barnet väntas den 11 maj
  • Annelie 76

Tror reglerna är som så att han får ju inte vara föräldraledig och jobba samtidigt men annars är det fritt fram att göra som man vill.

• sophiie

Jobbar statligt, men jag gick ner till
    75% resten föräldrarledig utan att ta ut fp fr försäkringskassan.
    Jag fick arbeta "övertid" men det kallades mertid, så jag arbetade för vanlig lön.

• CeeJay

Om han inte tar ut FP så "får" han arbeta hur många timmar han vill. Om han däremot är medräknad i den obigatoriska övertiden är en fråga för arbetsplatsen.

• ALLIEVERDO

Tack för svaren :)

Är det någon som vet  hur det gäller med utbetalningen för beodrad övertid?

1) om han jobbar heltid och får beodrad en lördag, då bör han väl först få mer utbetalt för det är lördag, men sen även nåt för det är beodrat?

2) Om han jobbar deltid för han är föräldraledig och jobbar beodrad övertid, hur blir det då?     

• sophiie

1.Hos oss är övertid alltid beordrad.
    2. Han får något som kallas mer tid, dvs ob för lördag men timmarna han gör blir som vanligt. Hans ordinarie timlön för de antal timmar han gör. (plus ob)

Bästa är om han frågar sin personalavd. Jag jobbar som sagt statligt

• Gladskit

Övertid ska alltid vara beordrad för att man ska få övertidsersättning för den.
    Sitter man på eget initativ kvar ett par timmar och jobbar en dag så kan man inte förvänta sig ersättning för det i efterhand utan då kan du få ta det på din flex.

Men är han föräldraledig en viss procent så arbetar inte heltid för tillfället och då ersätts han med mertid upp till heltidsmåttet. Därefter får han ersättning för övertid. Enligt de flesta avtal utges inte övertid/mertid ihop med OB.

Svar på tråden beodrad övertid när deltid föräldraledig