• Äppelpaj80

Kan man leva på kenneluppfödning?

Funderar på vad som krävs för att en kennel ska gå runt rent ekonomiskt?
    Finns det någon här som lyckats med det, eller får man ha det som bi syssla utöver annat arbete?

Vad är omkostnaderna för en valp, men vet besök, vaccin osv?   

• Svar på tråden Kan man leva på kenneluppfödning?
  • Jessica587

Går gör det nog med då får du nog ha ett par kullar om året räcker inte med en-två. hur många hundar hade du tänkt ha på din kennel?

hundarna ska ha mat 
    försäkringar
    äger du inte han hunden får du betala 10-12000 för en parning . 
    valparna ska besiktigas vacineras chipas och allt vad det är. Det kostar faktiskt en hel del men om man tar många kullar varje år så tror jag att du kan det. Jag vet en kille som har kennel han lever på det. Han har 12 hundar på sin kennel.  

• Emma 02

Känner ingen som enbart lever på sin kennel.

Några är återförsäljare av tex foder, har butik, kurser, hunddagis, trim utöver kennelverksamheten.
    Andra har helt andra jobb på sidan av och kennel som "extra jobb".    

• riboflavin

Definiera leva på?

Det är klart du kan tjäna pengar om du lägger ner en jävla massa jobb och väljer en ras där valparna kan säljas för dyra pengar men det finns ju knappast en chans att dra in en normal lön.

Uppfödaren till min tik har kenneln och hundpassning som enda inkomster, men å andra sidan så står hennes sambo för större delen av deras försörjning. Visst tjänar hon pengar, men slår man ut det på antalet timmar hon lägger på det så är timlönen i princip obefintlig.

Vill man jobba med hundra så skulle jag rekommendera att man utbildar sig och i så fall har uppfödning vid sidan av ett ordinarie jobb. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äppelpaj80

Det var mest en fundering jag hade om det funkar och går runt? Kan tänka mig att man behöver ganska många hundar och kullar varje år som sagt om det ska gå "runt"  Kanske en partner med ett välavlönat heltidsjobb också.

Den hundras jag skulle kunna tänka mig är bichon frise då de är väldigt trevliga hundar och dessutom passar bra för många med allergi.
    Men om det i framtiden blir aktuellt så skulle jag nog bara ha 1-2 egna hundar och köra en kull då och då.    

• Dexter dot com

Dom uppfödare jag känner jobbar alla hemifrån eftersom dom är hemma på heltid i 10 v varje gång dom tar en kull. Ingen av dom lever på sin uppfödning fast dom har 4-5 hundar hemma och ingen avlar för pengar utan för att avla fram nytt blod att fortsätta sin uppfödning på.
    I dag när det nästan inte går att hitta vettiga hem till valparna hoppas dom alltid på små kullar och parar inte förren dom har 6-8 valpköpare klara.

Dom som kan tjäna pengar är dom som lånar grannens hane och parar oundersökta hundar som inte reggas,vaccineras osv och dom är sällan hemma med valparna,dom har inga vetkostnader, inga meriteringskostnader osv men lyckas ändå sälja valpar till naiva köpare till hutlösa priser och allt går svart ner i fickan.

• Voluptuous Shalimar

HAHAHA, läste KAMELuppfödning och funderade på vad det var för ett troll som skapat en så töntig tråd...

Förlåt för att jag kapade tråden ts.

• Yomän

Känner till en som lever på sin york-kennel.

När jag var där för några år sedan hade hon 22 hundar hemma. Hon hade inrett källaren med lite krypin och grejer, jättemysigt!
    Men inte många av hundarna var rumsrena och de fick ingen annan aktivering eller motion än spring på tomten.

Ingen vacker syn om man värnar om hunden som individ!      

Svar på tråden Kan man leva på kenneluppfödning?