• Anonym (Panik)

    Kan pappan verkligen göra så här?

    Min dotter som är 9 år bor hos sin pappa som har ensam vårdnad om honom (en gammal trist historia som blev helt fel), hos mig är honvarannan helg. Styvmamman har varit hemskt både mot mig och mot min dotter (elak mot mig och bryr sig inte på riktigt om min dotter). Nu har pappan separerat från den här styvmamman men fortsätter att jobba extremt mycket och lämnar då över dottern till styvmamman så hon är i princip mer hos henne än hos pappan. Min dotter säger att pappan bara bryr sig om sitt jobb och hon får då förvaras hos styvmamman mot att styvmamman får pengar. Saken är den att dottern hellre vill flytta till mig och min man då vi verkligen bryr oss. Pappan tar inget ansvar för dotterns liv anser jag. Hon får sitta ensam och spela datorspel eller titta på TV har jag fått höra. Hos styvmamman är det likadant. De har aldrig gjort någonting roligt med dottern. Inte ens då de var en familj levde de i någon gemenskap. Är det okej att pappan som är vårdnadshavare lämnar dottern tilll styvmamman minst varannan vecka då hon inte vill vara där? Att han prioriterar pengar (mer än han behöver) framför sina barn? Jag avskyr verkligen styvmamman som är så kall, hård och elak. Det skär i hjärtat att dottern ska behöva vara hos henne. Dottern har bott hos pappan i ca 5 år och han har en enorm makt över henne. Hon vågar aldrig säga emot och jag vet att misshandel förekommit men att anmälning inte leder någonstans. Jag ser att dottern mår sämre och sämre men står maktlös. Soc gör inget då pappan redan fått över dem på "sin"sida. Han är enormt manipulativ och beräknande.

  • Svar på tråden Kan pappan verkligen göra så här?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Pappan har av olika skäl tilldömts vårdnaden om er gemensamma dotter och du har umgängesrätt varannan helg. Detta innebär att pappa har rätt att använda vilka barnvakter han vill när han behöver. Det enda han inte får göra är att hindra dig att träffa din dotter varannan helg.
    Om det är så att du bedömer att din dotter far illa hos pappan i nuläget, dvs att läget idag är ett annat än det var vid domens avkunnande , så har du rätt att begära att beslutet omprövas. För att det ska ske måste du förmodligen dels visa att det blivit förändringar hemma hos dig och hos honom som är av den arten att domstolen vill ta upp fallet igen.
    Att ägna sin kraft åt återkommande vårdnadsutredningar brukar dock ur ett barnperspektiv sällan vara någon hit.
     Vill du din dotters bästa ska du nog stötta henne i den situation som ni har nu och se till att du är en så god mamma för henne som du kan när hon är hos dig. Blir du allvarligt oroad över hennes reaktioner eller att hon mår dåligt ska du ta upp det med pappan så att ni tillsammans kan hjälpa henne.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Kan pappan verkligen göra så här?