• 4444barn

Bichon Havanais!

Har precis bestämt oss för att köpa en hund ihop med mina föräldrar. Vi jobbar långa dagar och kan inte ha den hemma på heltid eftersom den kommer att bli mycket själv i så fall. Har fyra barn som älskar hundar så detta är en jätterolig grej för dem (för oss föräldrar också såklart). Jag har själv haft hund när jag var liten, en Berner sennen och därefter en blandras, labbe, golden, flat, så jag är hundvan. Även maken har haft hund innan. 

Rasen vi har tittat på och bestämt oss för är Bichon Havanais. Har varit och hälsat på uppfödaren och träffat hennes vuxna hundar. Nu behöver vi lite tips vad vi ska tänka på inför köpet. Är rasen så lätthanterlig som det sägs? För- nackdelar? Vet att pälsen kräver mkt och att de kan ta lite längre tid på sig att bli rumsrena.

Tacksam att höra om era erfarenheter av rasen!!

• Svar på tråden Bichon Havanais!
  • josu

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av rasen, men har varit sugen på Bichon Havanais och träffat flera som varit jätte trevligaHjärta! Jag tycker det låter som du har koll redan och gjort din "hemläxa" Flört. Stort grattis till den framtida valpen! 

• 4444barn

Visst är de underbart söta! Även om jag vet mkt om rasen skulle jag ändå vilja höra era erfarenheter! Hur lång tid det tar att få dem rumsrena, pälsvård, hur de funkar med andra hundar, mat osv osv
    Längtar jättemycket tills det blir dags! Om vi nu ens får ngn i denna kullen vill säga.

• skogstjejen19

jag har en tik hon är 5 år och jag har fött upp henne själv, vi fick 2 valpar en kille och en tjej, mamman är tyvärr avliden sedan ett år tillbaka

men jag fastnar lite på att dom skulle vara svårare att få rumsrena.
    Jag ha inte haft problem med min tik och inte heller hanhunden har haft problem vad jag vet.
    Mamman till valparna var 4 år då hon kom till oss så där vet jag inget om starten.

Min tik var så nära rumsren man kan komma vid 8 veckor, visst det var ett väldigt springande ut och in.
    vid 11 veckor skedde inte ett misstag och har sedan dess aldrig hänt.

Då hade jag det värre med min lilla pudel som flyttade in vid 11 veckors ålder, vid 24 veckor hade hon fortfarande små problem med att veta att det är ute man bajsar :-/

Pälsen klipper jag ner ganska kort, vår och sommar och höst, på vintern får den vara ganska burrig
    det är ganska jobbigt att klippa för pälsen är så tät och det ser lätt hackigt ut.

Och ja rasen är lätthanterlig

• 4444barn
    skogstjejen19 skrev 2012-10-08 23:04:22 följande:
    jag har en tik hon är 5 år och jag har fött upp henne själv, vi fick 2 valpar en kille och en tjej, mamman är tyvärr avliden sedan ett år tillbaka

men jag fastnar lite på att dom skulle vara svårare att få rumsrena.
    Jag ha inte haft problem med min tik och inte heller hanhunden har haft problem vad jag vet.
    Mamman till valparna var 4 år då hon kom till oss så där vet jag inget om starten.

Min tik var så nära rumsren man kan komma vid 8 veckor, visst det var ett väldigt springande ut och in.
    vid 11 veckor skedde inte ett misstag och har sedan dess aldrig hänt.

Då hade jag det värre med min lilla pudel som flyttade in vid 11 veckors ålder, vid 24 veckor hade hon fortfarande små problem med att veta att det är ute man bajsar :-/

Pälsen klipper jag ner ganska kort, vår och sommar och höst, på vintern får den vara ganska burrig
    det är ganska jobbigt att klippa för pälsen är så tät och det ser lätt hackigt ut.

Och ja rasen är lätthanterlig
    Ok, vad skönt att höra att de går att få rumsrena snabbt. Det var uppfödaren som sa detta, jag har ingen egen erfarenhet. Hon sa att man har tur om de är rumsrena vid 5 månaders ålder. Det är ju inte säkert att hon menade just rasen Havanais utan småhundar i allmänhet.
    Det är ju bara positivt om det går snabbare, så man kan lika väl tänka att det tar ett tag.

Har du gått valpkurs eller andra kurser med din tik? Vi har tänkt att gå valpkurs, men man lär dem nog det mesta själv hemma. Det har aldrig varit några problem med våra andra hundar vi haft och då har vi inte gått någon kurs. Havanais är nog ännu mer lättlärd verkar det som Flört

Hur ofta borstar och kammar du den? Hur lång tid tog det att vänja henne vid den rutinen?
  • skogstjejen19

Jag har gått en valpkurs med henne, fast det hade gått även hemma.
    Pudeln har jag inte gått kurs med och hon är lika duktig.

Dom är grymt lätta att lära saker, våran kan vacker tass, rulla, snurra, spela död, hämtar olika saker på kommando, typ hämta krokodilen, eller hämta råttan, jag vet inte om hon lyckas ta rätt varje gång eller om hon helt enkelt har koll på vad dom olika sakerna heter  
    Hon går nästan jämt lös och kommer på inrop, hon stannar om man säger åt henne och hon går inte förens man säger varse god. 
    Det är säkert mer saker hon kan men inget jag kommer på nu

Om man har för vana att gå ut efter lek och efter mat och efter valpen sovit så kommer man ganska fort in i  rätt fas, visst det är ett väldigt spring första tiden, speciellt på natten..
    Våran sov i sin fraktlåda precis vid våran säng tills hon var 20 veckor, hon gnällde när hon behövde kissa eller bajsa och då var det bara att gå upp och gå ut, jag sov med morgonrocken på första veckan  

Jag började tidigt med att borsta kamma och klippa och tvätta, så det har aldrig varit problem.
    Jag borstar oftast vid tv på kvällen, och borsta tänderna, lär valpen det från början så det inte blir problem, då små hundar ofta har större problem med tänderna.

Oj borstar pälsen gör jag typ aldrig när hon är korthårig och hon blir aldrig speciellt långhårig på vintern under armarna blir det ofta tovor på vintern av snön så jag brukar hålla pälsen där kort även på vintern.

men ska man ha hunden till utställning får man nog ligga i med borsten

Och vänj valpen vid hårtork för ibland behövs den för att få pälsen torr fort 

• 4444barn

Tack för ditt svar! Låter som en fantastisk hund på alla sätt :)
    Ska åka och hälsa på uppfödaren om några veckor, så hoppas vi på att snart kunna säga att vi har en valp som bara är våran att vänta på :) Det är en lång och tråkig väntan, speciellt för barnen. Det här med att tinga valp hos uppfödare verkar som ett helt företag eftersom de inte vet hur många valpar de kommer att få. Uppfödaren ska ofta välja en egen valp och ha någon/några på foder. Ofta har de kö sedan innan också. Man ska helst inte ha några krav alls på kön och färg, då är det större chans att få en.
    Det har inte vi iofs, men vi vill ju bara veta att vi verkligen får en. Blir så lång väntan mellan gångerna annars.. speciellt för barnen som sagt...

• skogstjejen19

Ja det är ju jätte svårt att veta hur många valpar det blir, och det är ju en liten ras då det blir sällan över 4st.

Hoppas att det finns en valp till er snart.

• Pluttis mamma

Åh, vad roligt att ni skriver om just Bichon Havanais! Vi funderar mycket på hund men han ingen hundvana sen tidigare.. Anser ni att detta är en bra nybörjar-hund?

• 4444barn

Jag har läst att det är en bra nybörjarhund på så vis att den är lättlärd och inte kräver lika mkt motion som andra hundar. Klart att de måste rastas, men behöver inte timslånga promenader om dagen. De har inte heller någon vakt eller vall i sig, alltså en ren sällskapshund. Det som tar tid är pälsvården. Rätta mig om jag har fel, detta är alltså saker som jag läst mig till och hört från uppfödare till rasen. Har ingen egen erfarenhet.

• Sommarlovet1

Har så svårt att bestämma mig för vilken ras jag ska ha, Bichon Havanais eller Cavalier king charles soaniel. Vad skulle ni ha valt?

Svar på tråden Bichon Havanais!