skogstjejen19 skrev 2012-10-08 23:04:22 följande:
jag har en tik hon är 5 år och jag har fött upp henne själv, vi fick 2 valpar en kille och en tjej, mamman är tyvärr avliden sedan ett år tillbaka
men jag fastnar lite på att dom skulle vara svårare att få rumsrena.
Jag ha inte haft problem med min tik och inte heller hanhunden har haft problem vad jag vet.
Mamman till valparna var 4 år då hon kom till oss så där vet jag inget om starten.
Min tik var så nära rumsren man kan komma vid 8 veckor, visst det var ett väldigt springande ut och in.
vid 11 veckor skedde inte ett misstag och har sedan dess aldrig hänt.
Då hade jag det värre med min lilla pudel som flyttade in vid 11 veckors ålder, vid 24 veckor hade hon fortfarande små problem med att veta att det är ute man bajsar :-/
Pälsen klipper jag ner ganska kort, vår och sommar och höst, på vintern får den vara ganska burrig
det är ganska jobbigt att klippa för pälsen är så tät och det ser lätt hackigt ut.
Och ja rasen är lätthanterlig

Ok, vad skönt att höra att de går att få rumsrena snabbt. Det var uppfödaren som sa detta, jag har ingen egen erfarenhet. Hon sa att man har tur om de är rumsrena vid 5 månaders ålder. Det är ju inte säkert att hon menade just rasen Havanais utan småhundar i allmänhet.
Det är ju bara positivt om det går snabbare, så man kan lika väl tänka att det tar ett tag.
Har du gått valpkurs eller andra kurser med din tik? Vi har tänkt att gå valpkurs, men man lär dem nog det mesta själv hemma. Det har aldrig varit några problem med våra andra hundar vi haft och då har vi inte gått någon kurs. Havanais är nog ännu mer lättlärd verkar det som
Hur ofta borstar och kammar du den? Hur lång tid tog det att vänja henne vid den rutinen?