• 1979sandy

samsovning med 6 veckors, hur gör ni?

Min lilla 6 veckors kille sover i sitt babynest i en liten säng brevid min sambo, alltså en sån liten säng som står kant i kant utan spjälor mot honom (sambon) Ni andra som säger att ni samsover, har ni bebisen i sängen? I så fall bredvid er och med samma täcke eller? Ibland låter jag han somna brevid mig efter liggande amning, men blir så nervös att jag ska lägga mitt stora täcke på honom i sömnen
    Problemet är att han oftast tycker att babynestet är nåt som kommer emellen, även fast det bara är en liten kant på det..
    Hur gör ni? *nyfkiken*   

• Svar på tråden samsovning med 6 veckors, hur gör ni?
  • Marina80

Mina barn har alltid legat i sängen bredvid mig. De har en egen kudde och eget täcke.

• skogsvitter

De har haft egen filt, ingen kudde. Men de har kunnat somna intill mig under liggamning, då utan täcke. De har också kunnat somna på min (eller pappans) mage, då med den egna filten ovanpå sig. Vanligtvis sov de dock mellan våra kuddar, med egen filt men utan egen kudde. Dvs så fritt som möjligt.

• Natulcien

Vi sov inte i vår vanliga dubbelsäng när vi samsov, eftersom det är ganska mjuk och fluffig, så det kändes som om sonen rullade in så tajt mot mig, vilket var lite läskigt.
    Så jag och sonen samsov på en fastare madrass på golvet. Och då hade jag mitt eget täcke och kudde, sonen hade egen filt, men ingen kudde. Funkade fint. Glad

• 1979sandy
    Marina80 skrev 2012-10-02 17:38:50 följande:
    Mina barn har alltid legat i sängen bredvid mig. De har en egen kudde och eget täcke.

även som 6 veckors småttingar?.. Ska man ha kudde eller ej till dom?
  • 1979sandy
    Natulcien skrev 2012-10-02 18:38:23 följande:
    Vi sov inte i vår vanliga dubbelsäng när vi samsov, eftersom det är ganska mjuk och fluffig, så det kändes som om sonen rullade in så tajt mot mig, vilket var lite läskigt.
    Så jag och sonen samsov på en fastare madrass på golvet. Och då hade jag mitt eget täcke och kudde, sonen hade egen filt, men ingen kudde. Funkade fint. Glad

precis, så känner jag med Gladdet blir liksom en liten backe ned mot mig och där ska ha då inte rulla in så han får näsan mot bröstet..babynestet är för stort i sängen, kanske kan vika en filt istället så man har en "kant" runt honom...
  • gusta
    skogsvitter skrev 2012-10-02 17:54:11 följande:
    De har haft egen filt, ingen kudde. Men de har kunnat somna intill mig under liggamning, då utan täcke. De har också kunnat somna på min (eller pappans) mage, då med den egna filten ovanpå sig. Vanligtvis sov de dock mellan våra kuddar, med egen filt men utan egen kudde. Dvs så fritt som möjligt.

Så har vi också gjort från födseln dag 1, fast ibland har de somnat under mitt täcke också.
  • 1979sandy
    Finis skrev 2012-10-02 18:47:48 följande:
    Det finns babynest som ni kahan n ha i sängen mellan er.
    Han sover i ett sånt nu, i sängen bredvid. Det blir bara liiite tight med det mellan oss.. Vi får knappt plats och sover oroligt tyvärr...
  • Finis

Sover ni oroligt tycker jag inte ni ska ha barnet i sängen. Finns spjälsängar man kan ta bort ena sidan på. Vi hade dottern så. Uppställd mot vår säng. Hon sov i sin egen säng men ändå precis bredvid.

• Minion

Våra barn har alltid sovit i samma säng med oss, så länge vi ammat och längre ändå. Utan kudde (behövs inte) och med eget täcke. Ibland har dom sovit under mitt täcke,när dom blivit några månader gamla.

Svar på tråden samsovning med 6 veckors, hur gör ni?