• sarinsko

Hjälp med CV och personligtbrev

Hej, jag behöver hjälp med mitt cv och mitt personligabrev. 
    Jag har aldrig sökt jobb tidigare och vill därför ha hjälp, jag har ingen aning om hur man börjar och vad det ska stå. Jag vill verkligen ha den här tjänsten, så snälla hjälp mig.

CV

Utbildning

Vuxenutbildningen, Matematik B                                                       

Vuxenutbildningen, Matematik 3B                                                     

Förra terminen läste jag matematik B och denna termin läser jag

matematik 3B (matematik C), på distans.

Handel/administrationsprogrammet, ...                        

Jag gick handel/administrationsprogrammet på .....

Där läste jag bland annat försäljning och service, marknadsföring,

affärsutveckling, inköp och varuhantering.

Under min utbildning ingick arbetsplatsförlagd utbildning och under

den tid insåg jag att det är i butik jag vill arbeta.

Arbetslivserfarenhet

....., .....                                                                                 Sep 2010 -

Jag jobbar som kassabiträde i livsmedelsaffären ”......”.

Jag är tillsvidareanställd och har en tjänst på cirka 75%.

Mina arbetsuppgifter är främst att stå i kassan,

sköta inköp av varor runt kassaområdet, hjälpa kunder,

plocka upp och fronta varorna runt kassaområdet.

Vid behov hjälper jag till i övriga delar av butiken.

......, ......                                                                                   Nov 2009 – mars 2010

Jag praktiserade som butiksbiträde på möbel och inredningsbutiken ”.....”

Under min praktik stod jag i kassan, hjälpte kunder,

exponerade, packade upp och prismärkte varor.

......, ......                                                                          Okt 2008 – Okt 2008

Under tre veckor praktiserade jag på café ”......” som cafébiträde.

Mina arbetsuppgifter var att stå i kassan,

förbereda och servera beställningarna till kunderna, städa och diska.

Referenser

Ges vid anställningsintervju

Betyg

Bifogas

Personligt brev 

Jag läste på .....hemsida att ni söker butikssäljare till .... i .... och jag är intresserad av denna tjänst.

Det som lockade mig att söka tjänsten är att jag vill utvecklas som butikssäljare samtidigt som jag vill kombinera mitt intresse för mode med mitt arbete. Att få arbeta i en helt ny butik där man får vara med att utvecklas i takt med butiken är också inspirerande.

Som man kan läsa i mitt CV har jag tidigare erfarenhet av att jobba i butik.

Jag har även läst handel/administration med inriktning handel under gymnasiet.

Där har jag lärt mig mycket om att arbeta med försäljning och service.

Detta är erfarenheter jag ser fram emot att praktisera hos Er.  

Jag är ansvarfull, serviceinriktad och noggrann. Detta är egenskaper jag kommer att ta med mig till mitt arbete hos Er.

På fritiden läser jag matematik 3B (matematik C) på distans. Utöver detta spenderar jag mycket tid med att träna på gym och gå ut och löpa. 

• Svar på tråden Hjälp med CV och personligtbrev
  • Mammat3

Referenser skulle jag ge på en gång. Hos vissa arbetsgivare fungerar det att inte lämna men har man bra referenser så sparar man arbetsgivarens tid om han/hon kan rings innan själva intervjun och få en positiv bild av dig. Jag skulle inte skriva med i personliga brevet att du läser matematik Det står ju redan med i ditt cv. I det personliga brevet skulle jag mer försöka få fram det som de sökte efter och hur jag kan visa det. Försök att inte upprepa dej i våda personligt brev och cv. Detta har jag gått efter och jag har fått komma till intervju på nästan alla mina ansökan. Kan även tipsa om en internet sida där man kan göra sitt cv för att få det mer professionellt men även för att få tips. Kommer inte ihåg exakt adress men googla på mitt cv så kommer det nog upp.. Lycka till med jobbet !!!! :)

• Mammat3

Som vanligt får jag ursäkta för stav fel samt ihop satt text skriver från mobilen ;)

• sarinsko

Tack så mycket för hjälpen. Har nu lagt till referens och tagit bort det med min matematik i det personliga brevet. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva mer. Kan inte komma på någonting som skulle kunna vara av intresse. Nån som har något förslag?

• pacta sunt servanda

Dela upp din utbildning i utbildning och kurser. Ser bara konstigt ut  när du har skrivit en kurs överst som att det är din viktigaste tillgång för jobbet, det är ju utbildningen i handel och administration som är det av utbildningarna. Fundera på vad som är viktigast i ditt CV för detta jobbet är det dina arbetslivserfarenheter eller din utbildning? Sätt det överst som du kommer fram till är viktigast.

I ditt personliga brev skriver du: "Jag är ansvarfull, serviceinriktad och noggrann." Det säger inte så mycket utan försök beskriva hur du använder dessa egenskaper i ditt nuvarande jobb istället.

Du skriver även "Jag har även läst handel/administration med inriktning handel under gymnasiet.Där har jag lärt mig mycket om att arbeta med försäljning och service.Detta är erfarenheter jag ser fram emot att praktisera hos Er."

Skriv hellre nåt i stil med genom min utbildning har jag lärt mig mycket om att arbeta med försäljning och service. Eller nåt liknande du behöver inte upprepa det du skrivit i ditt CV. Sen hellre nåt om att använda dessa erfarenheter i ditt jobb snarare än att använda ett ord som praktisera det hos er. 

Om modedelen är viktig att vara intresserad av för jobbet så kanske du ska på  något beskriva hur du är intresserad av mode och hur det visar sig i ditt liv och hur du skulle kunna använda dessa erfarenheter i detta jobbet.

Hoppas du inte tycker jag sågar ditt ansökningsbrev och CV totalt nu. Till sist håll ansökan ganska kort, max 1/2-3/4-dels sida och fråga dina referenser så att det är okej att du lämnar ut deras nummer med din ansökan eller om de hellre vill att du lämnar dessa nummer på intervjun, det är bra att ha en god relation med sina referenser. Tala om för dem vilka jobb du har sökt och om du kommer på intervju så att de är lite förberedda! Lycka till!

• EssexGreen

Jag jobbar med rekrytering, så vi får se om jag har några tips.

Se till att cv:t och brevet är tydligt och lättläst. Inga lustiga typsnitt eller symboler eller trams Glad

Generellt tycker jag att brevet är ok, med tanke på att du har rätt kort arbetslivserfarenhet. Kom ihåg att arbetsgivaren alltid vill veta vad DU kan bidra med till dem. Att få vara med och bygga upp och utveckla en ny affär kan ev stå före att du själv vill utvecklas som butikssäljare, men du kan testa lite olika formuleringar.

Angående referenser, så skulle jag inte skriva dem i cv:t utan ta med dem på ett separat papper till intervjun och lämna tillsammans med betyg och intyg. Det är viktigt att referenspersonerna är informerade om vilket jobb du har sökt och att en arbetsgivare ev kommer att ringa dem för att ställa frågor om din insats. Då hinner de förbereda sig och lämna proffsigare svar. Glad

Jag ringer bara referenser på de personer jag har träffat och väljer att gå vidare med. Jag har inte tid att ringa referenser på personer jag inte har intervjuat, även om det kanske finns personer som gör det. Dessutom vill jag ofta fråga om saker som kommit upp på intervjun och stämma av det med den fd arbetsgivaren.

Och det skadar aldrig: stavningskontrollera, be någon annan läsa igenom och dubbelkolla sedan igen. Jag får felstavade ansökningar varje dag, trots att det är en sådan lätt sak att korrigera.

Och du, lycka till!!!

• Alexi

Ha absolut inte med referenserna i brevet, de ska inte ringas innan du hunnit förvarna dem.

"tid" är felböjt, ska stå "tiden".

Fokusera på vad du kan bidra med och varför de ska vilja ha just dig.

Lycka till!

• helahelena

Borde vara " som Ni kan se i mitt..."

Lycka till, hoppas du får jobbet!

• sarinsko

Tack så jätte mycket för all hjälp.
    Tar gärna emot ännu mer tips.

Det där med att skriva vad jag har att bidra med har jag dock lite problem med,
    kan verkligen inte komma på någonting som låter bra. 
    Det var även någon som skrev att jag borde skriva vad mina positiva egenskaper utnyttjas på mitt jobb och hur det ska kunna vara till fördel på detta jobb jag nu söker. Även där har jag skrivhäfta.
    Kan verkligen inte komma på vad jag ska skriva på dessa två punkter, men förstår att jag måste ha med de.  

• nilla78
    sarinsko skrev 2012-10-03 22:42:51 följande:
    Tack så jätte mycket för all hjälp.
    Tar gärna emot ännu mer tips.

Det där med att skriva vad jag har att bidra med har jag dock lite problem med,
    kan verkligen inte komma på någonting som låter bra. 
    Det var även någon som skrev att jag borde skriva vad mina positiva egenskaper utnyttjas på mitt jobb och hur det ska kunna vara till fördel på detta jobb jag nu söker. Även där har jag skrivhäfta.
    Kan verkligen inte komma på vad jag ska skriva på dessa två punkter, men förstår att jag måste ha med de.  

Du har ju massor att bidra med :)

Fundera på vad det är du har gjort - som de kan ha nytta av! T ex kassavanan, erfarenheten av att hjälpa kunder och har en stark känsla för service (fundera då på vad service är för dig, det är en fråga du kan få på ev intervju!). Du vill, precis som ngn annan skrev ovan, att de ska känna att du vill dit för deras skull och inte för din egen. Personligen blir jag riktigt irriterad när jag får en ansökan som går ut på att jag ska anställa en person för att utveckla denna någon "jag vill lära mig...". 

Att skriva personligt brev är skitsvårt, det tycker jag oxå! Och det finns ingen absolut sanning om hur det SKA skrivas, det är ju upp till läsarens preferenser hela tiden. Med det sagt skulle jag nog inleda brevet med nån variant av "ansvarsfull, serviceminded och noggrann tjej vill bli en del av ert team" istället för att avsluta med ngt liknande. Du vill ha nåt säljande längst upp som gör att de vill läsa vidare. 

Lycka till med tjänsten!  
  • FinaStina03
    sarinsko skrev 2012-10-02 19:31:14 följande:
    Hej, jag behöver hjälp med mitt cv och mitt personligabrev. 
    Jag har aldrig sökt jobb tidigare och vill därför ha hjälp, jag har ingen aning om hur man börjar och vad det ska stå. Jag vill verkligen ha den här tjänsten, så snälla hjälp mig.

CV

Utbildning

Vuxenutbildningen, Matematik B                                                       

Vuxenutbildningen, Matematik 3B                                                     

Förra terminen läste jag matematik B och denna termin läser jag

matematik 3B (matematik C), på distans.

Handel/administrationsprogrammet, ...                        

Jag gick handel/administrationsprogrammet på .....

Där läste jag bland annat försäljning och service, marknadsföring,

affärsutveckling, inköp och varuhantering.

Under min utbildning ingick arbetsplatsförlagd utbildning och under

den tid insåg jag att det är i butik jag vill arbeta.

Arbetslivserfarenhet

....., .....                                                                                 Sep 2010 -

Jag jobbar som kassabiträde i livsmedelsaffären ”......”.

Jag är tillsvidareanställd och har en tjänst på cirka 75%.

Mina arbetsuppgifter är främst att stå i kassan,

sköta inköp av varor runt kassaområdet, hjälpa kunder,

plocka upp och fronta varorna runt kassaområdet.

Vid behov hjälper jag till i övriga delar av butiken.

......, ......                                                                                   Nov 2009 – mars 2010

Jag praktiserade som butiksbiträde på möbel och inredningsbutiken ”.....”

Under min praktik stod jag i kassan, hjälpte kunder,

exponerade, packade upp och prismärkte varor.

......, ......                                                                          Okt 2008 – Okt 2008

Under tre veckor praktiserade jag på café ”......” som cafébiträde.

Mina arbetsuppgifter var att stå i kassan,

förbereda och servera beställningarna till kunderna, städa och diska.

Referenser

Ges vid anställningsintervju

Betyg

Bifogas

Personligt brev 

Jag läste på .....hemsida att ni söker butikssäljare till .... i .... och jag är intresserad av denna tjänst.

Det som lockade mig att söka tjänsten är att jag vill utvecklas som butikssäljare samtidigt som jag vill kombinera mitt intresse för mode med mitt arbete. Att få arbeta i en helt ny butik där man får vara med att utvecklas i takt med butiken är också inspirerande.

Jag har även läst handel/administration med inriktning handel under gymnasiet.

Där har jag lärt mig mycket om att arbeta med försäljning och service.

Detta är erfarenheter jag ser fram emot att praktisera hos Er.  

Jag är ansvarfull, serviceinriktad och noggrann. Detta är egenskaper jag kommer att ta med mig till mitt arbete hos Er.

På fritiden läser jag matematik 3B (matematik C) på distans. Utöver detta spenderar jag mycket tid med att träna på gym och gå ut och löpa. 

Jag skulle satsa på att vara kort och koncis och därmed inte förklara allt för mycket utan satsa mer på att förkalra mer ingående i ditt personliga brev. Där kan du ta med vad du lärt dig för något och även hur du kan bidra med dina kunskaper till denna position du söker =). Jag har även fått höra att referensen lämnas alltid senare, och enbart om de frågar efter det. Vilket kankse sker efter 2:a eller 3:e intervjun. 

Lycka till med jobb sökandet!! 

www.stylight.se
Svar på tråden Hjälp med CV och personligtbrev