• Mandel

Det här med att vätta i 60 grader, tvätta händerna efter toabesök m.m.

Ibland poppar det liksom bara upp små funderingar i mitt huvud som jag sedan inte kan släppa.
    Efter en hel del trådar på senare tid här på fl om tvätt av underkläder och händer m.m. så började följande snurra i huvudet. All "fakta" är hämtad i från olika trådar så jag har själv inte kollat några källor och sanningshalt på det hela.
    Men hur ligger det till egentligen?

Underkläder är fulla av bakterier och måste köras i 60 grader för att dessa ska försvinna. Okej, det är jag med på.
    Jag har dock inte fått svar på hur varmt det är i en tumlare och om de inte dör där om det är 60 grader utan om det måste ske genom vattentvätt med tvättmedel för att de ska försvinna.

Går jag på toa och torkar mig med papper utan att få något på fingrarna så får jag ändå händerna fulla av bakterier eftersom de kryper igenom 8 lager papper på en tiondels sekund.
    Inte ens noggrann handtvätt med tvål länge och väl hjälper för att få bort dessa bakterier.
    Och hur noga man än tvättar/torkar sig i rumpan så sipprar det ändå ut en massa bakterier både ifrån analen och slidan.
    Fine.

Men, om nu underlivsbakterierna är så rackarns snabba så borde de ju i rekordfart även sprida över sig till byxorna man har på sig. Eller gillar de inte ex. jeans?
    Om de nu sprider sig så kommer det lilla problemet att en hel del byxor och även strumpbyxor går ju inte att köra i 60 grader.
    Ska man då behöva kasta byxor och strumpbyxor efter en användning? Jeans har jag för mig att man helst ska undvika att tvätta överhuvudtaget och hur går det då i hop sig?
    Vad äckligt att ha samma jeans i flera veckor/månader som är fulla med underlivs- och avföringsbakterier!
    Eller sprider de sig inte till tyg utan bara till händer genom toapper?

Nästa grej med dessa rekordsnabba bakterier är ju smutstunnan. Hur många har en korg för underkläder och en korg för vanliga kläder?
    Jag menar, annars får man ju avföringsbakterier som kryper över ifrån trosorna till blusen och eftersom man sedan tvättar blusen i 40 grader eller kanske endast handtvätt så blir ju även blusen full med gammalt snusk.
    Eller förflyttar de sig endast i kroppstemperatur? Alltså enbart till byxorna, men inte sedan de hamnat i smutstunnan?

Summa summarum:
    Spelar det verkligen någon roll att trosorna tvättas i 60 grader när hela garderoben för övrigt är kontaminerad av dessa baciller?
    Eller är det verkligen inte så att de sprids i sådan fart? Eller sprids de bara till vissa material?

Vore kul att höra andras funderingar och kanske någon har verklig fakta att delge i ämnet.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Det här med att vätta i 60 grader, tvätta händerna efter toabesök m.m.
  • Philippa

Hahahaha, vilka bra reflektioner

• Meddelande borttaget
  • kiriaki
    röderaff skrev 2012-10-03 07:38:19 följande:
    Folk tvättar ihjäl sig och sina paltor med resultatet sjukdomar, allergier och trasiga sönderblekta kläder. Jag är en skitgris enl mpnga men inte varit sjuk/förkyld sedan 2002.

Samma har! Eller.. jag ar hysteriskt noga med handtvattandet (ocd) men annars ganska obrydd nar det galler tvatt i 60 grader, hur det ser ut hemma osv. Jag har varit sjuk 1 gang pa nu snart 7 ar, fick svininfluensan - var frisk efter 5 dagar trots astma och en lungkapacitet pa 72%.  Hejja mitt immunforsvar :D

TS - klockren trad! Cool 
  • niky40
    Mandel skrev 2012-10-03 07:28:26 följande:
    Ibland poppar det liksom bara upp små funderingar i mitt huvud som jag sedan inte kan släppa.

Efter en hel del trådar på senare tid här på fl om tvätt av underkläder och händer m.m. så började följande snurra i huvudet. All "fakta" är hämtad i från olika trådar så jag har själv inte kollat några källor och sanningshalt på det hela.

Men hur ligger det till egentligen?

Underkläder är fulla av bakterier och måste köras i 60 grader för att dessa ska försvinna. Okej, det är jag med på.

Jag har dock inte fått svar på hur varmt det är i en tumlare och om de inte dör där om det är 60 grader utan om det måste ske genom vattentvätt med tvättmedel för att de ska försvinna.

Går jag på toa och torkar mig med papper utan att få något på fingrarna så får jag ändå händerna fulla av bakterier eftersom de kryper igenom 8 lager papper på en tiondels sekund.

Inte ens noggrann handtvätt med tvål länge och väl hjälper för att få bort dessa bakterier.

Och hur noga man än tvättar/torkar sig i rumpan så sipprar det ändå ut en massa bakterier både ifrån analen och slidan.

Fine.

Men, om nu underlivsbakterierna är så rackarns snabba så borde de ju i rekordfart även sprida över sig till byxorna man har på sig. Eller gillar de inte ex. jeans?

Om de nu sprider sig så kommer det lilla problemet att en hel del byxor och även strumpbyxor går ju inte att köra i 60 grader.

Ska man då behöva kasta byxor och strumpbyxor efter en användning? Jeans har jag för mig att man helst ska undvika att tvätta överhuvudtaget och hur går det då i hop sig?

Vad äckligt att ha samma jeans i flera veckor/månader som är fulla med underlivs- och avföringsbakterier!

Eller sprider de sig inte till tyg utan bara till händer genom toapper?

Nästa grej med dessa rekordsnabba bakterier är ju smutstunnan. Hur många har en korg för underkläder och en korg för vanliga kläder?

Jag menar, annars får man ju avföringsbakterier som kryper över ifrån trosorna till blusen och eftersom man sedan tvättar blusen i 40 grader eller kanske endast handtvätt så blir ju även blusen full med gammalt snusk.

Eller förflyttar de sig endast i kroppstemperatur? Alltså enbart till byxorna, men inte sedan de hamnat i smutstunnan?

Summa summarum:

Spelar det verkligen någon roll att trosorna tvättas i 60 grader när hela garderoben för övrigt är kontaminerad av dessa baciller?

Eller är det verkligen inte så att de sprids i sådan fart? Eller sprids de bara till vissa material?

Vore kul att höra andras funderingar och kanske någon har verklig fakta att delge i ämnet.

Kan bara hålla med! Renlighetsvansinnet håller på att gå överstyr.
  • iffis

Jag kom och tänka på tvättvagnarna som finns i dom flesta tvättstugor, tänk hur många snabba baciller och bakterier det finns i dom :). jag kör 60-95 grader vid magsjuka och sen kör jag nerkissade kläder i 60 grader i 10 minuter och sänker där efter till 30 grader.

• Butterflie

Jag blandar allt när ja tvättar, e inte så noga har direkt inga dyra kläder till varken mig eller barnen.. kan bli svart med vitt och handdukar i samma.. Iof ett par nya jeans eller rosa barnkläder kör ja inte ihop med vitt de första ggr.. Det blir inte så bra då haha..
    Sen hamnar alltid sängkläderna i botten och oftast tvättas dem sist så då blir det att ja kör dem på 60grader.. Men klart det har förekommit att även sängkläderna blandats med kläder.. det blir ju rent, det e ju det viktigaste..

• Anna69

Skriver sällan på FL men detta måste jag ju bara kommentera! Underbar tråd TS, håller fullständigt med Skrattande

♥ Lukas okt-98 ♥ Markus april-02 ♥ Noah maj-05 ♥ Jesper sept-07 ♥
  • Rocket Mania

Jag är också väldigt funderasam kring det här handtvättandet efter toalettbesök (kiss). Om det vore så vansinnigt farligt att få snippbaketerier på händerna (eftersom urin nu inte innehåller just bakterier om man inte är sjuk) funderar jag på hur folk gör när dom sover. Vad vet dom om dom råkar få fingrarna i närheten av snippan under natten, mitt i djupaste sömnen? Var hamnar dessa snippinfesterade händer härnäst? Klia på armen? På ryggen? I ANSIKTET? Spritar dom i så fall händerna (armen, ryggen och ansiktet) innan dom går upp? Annars sprids ju dessa vedervärdiga bakterier till allt man tar i på väg till toa/handfat.

Och hur kan dessa livrädda människor ha sex? Tvingas partnern in i en desinficerande dusch innan? För partnern kanske har råkat röra sin snipa/snopp eller gud förbjuds, kanske bara sköljde av händerna efter att ha tagit i ett dörrhandtag kontaminerat med snippbakterier.

• Björckan

Haha, jättebra funderingar, men problemet är väl att du kanske inte ska lyssna så mycket på knäppskallarna på FL.

Jag tvättar underkläder och strumpor och handdukar/sängkläder i 60. Resten tvättar jag i 30 eller 40 grader.

Anledningen till att jag tvättar speciellt trosor i 60 är för att jag hört (från en BM i verkligheten, inte en knäppskalle på FL) att om man fått en svampinfektion i underlivet så dör inte svampsporerna som kan hamna i trosorna om det är svalare än 60. Jag hatar svampinfektioner så då tar jag hellre det säkra före det osäkra... och ska jag ändå tvätta trosor i 60 så kan lika gärna det andra följa med också så att jag får en full maskin. 

Tvättar händerna efter toabesök gör jag för att det är en vana och för att det känns som ett bra tillfälle att tvätta händerna. Tycker att en god handhygien är trevligt men jag är långt ifrån ocd.

Svar på tråden Det här med att vätta i 60 grader, tvätta händerna efter toabesök m.m.