Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

Fläskytterfilé är Fläskkottlett

Ja, jag vet att det är samma köttdel. Poängen för mig med att köpa den är just att den är putsad. Jag gillar inte kotlett med ben och uppskattar även att mycket av fettet och hinnorna redan är borta. Då slipper jag stå och karva bort det själv, det räcker med att putsa bort den lilla hinna som kan finnas kvar.

Här (utanför Sthlm) tycker jag ibland att kotlett med eller utan ben är dyrare än det som går under namnet "ytterfilé". Den senare är ofta på extrapris, typ 39,90-59,90/kg. Fläskkotlett går ju ibland för uppemot 90:-/kg, alldeles för dyrt för en bit gris enligt mig. 

• KimPossible
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:43:08 följande:

Då är du ju villig att betala mer för just den servicen att få biten "fixad" Men för den sakens skull finns ju ingen anledning till att låta byta namn på köttbiten.
    Nja, hade priserna varit omvända så vette fan om jag köpt den putsade. Då kan jag köpa "riktig" fläskfilé istället, den är också ofta på extrapris. Ibland är tom filén billigare än kotletterna, väldigt skumt.
  • KimPossible

Det kommer ju köttdelar med nya namn hela tiden, tycker jag. Föra veckan hittade jag något som var benämnt "Restaurangfilé". Skulle enligt deklarationen vara nötkött, men vilken del framkom inte direkt. Kanske en ny benämning på rostasfilén, även kallad luffarfilé på vissa ställen? Kostade 119:-/kg, så jag kände mig inte så hågad att prova.

• KimPossible
    PolyPond skrev 2012-10-03 14:08:57 följande:
    Bisarrt för övrigt att folk vill ha fettet bortputsat innan stekning, då det gör köttet sämre.
    Det är väl en smaksak. Jag är fullt medveten om att det anses fult att putsa bort fettet, eftersom det är en smakbärare/smakförstärkare, men hos oss föredrar vi köttet så ändå. Förutom om vi grillar, då snittat fettsidan och skärs sedan bort efter grillning innan servering. Något som jag tycker blir meckigare om man gör andra rätter.
Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett