Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Fläskytterfilé är Fläskkottlett

Jag vet.

• Queenie70
    puss skrev 2012-10-03 13:06:06 följande:
    Man köper väl inte mat efter vad det heter?
    Man köper väl efter hur det smakar.

Problemet är väl att folk BETALAR mer, efter vad det heter än vad det faktiskt är.

Fläskotlett är fläskotlett, med eller utan ben. Fläskytterfile är ett påhitt. Antingen heter det fläskotlett, eller på vissa håll fläskhare.
  • Queenie70
    Miss Behave skrev 2012-10-03 13:23:36 följande:
    Oavsett djurslag så finns ytterfilé som benämning på en viss styckningsdetalj. Att ändra namn bara för att djurslaget råkar vara olika är bara rörigt.

Inom vilt har det funnits med sen 30 år tillbaka. Återfinns även inom lamm, kalv, kyckling osv.

Sen tycker jag inte att ytterfilé är jämställt med kotlett eftersom fettranden är bortputsad och det är en renare bit. 
    Det är exakt samma köttbit som sagt. Bara mer putsad (ibland) så nog är det att jämställa. För 10 år sen såg man aldrig nånsin fläskytterfile i köttdisken. Bara benfri kotlettrad.
  • Queenie70
    En glad tjej skrev 2012-10-03 13:23:09 följande:
    När jag växte upp hette karré grishals, hur ofta läser man det på förpackningarna idag?

Köpte faktiskt just grishals från finland för ett par månader sedan. 29 kr/kilot. Och okunniga människor plockade upp biten då de haft för avsikt att köpa karré (vilket det ju är) men slängde med avsmak tillbaks förpackningen i köttdisken när de lästa "grishals" på förpackningen. Ska man skratta eller gråta?
  • Queenie70

Lite OT, men gällande kycklingfilen här. Är inte det som normalt kallas file just ytterfilen på kycklingen? Och den egentliga innerfilén de små lite mörkare delarna som man kan hitta p ryggen på kycklingen?

• Queenie70
    KimPossible skrev 2012-10-03 13:39:49 följande:
    Ja, jag vet att det är samma köttdel. Poängen för mig med att köpa den är just att den är putsad. Jag gillar inte kotlett med ben och uppskattar även att mycket av fettet och hinnorna redan är borta. Då slipper jag stå och karva bort det själv, det räcker med att putsa bort den lilla hinna som kan finnas kvar.

Här (utanför Sthlm) tycker jag ibland att kotlett med eller utan ben är dyrare än det som går under namnet "ytterfilé". Den senare är ofta på extrapris, typ 39,90-59,90/kg. Fläskkotlett går ju ibland för uppemot 90:-/kg, alldeles för dyrt för en bit gris enligt mig. 

Då är du ju villig att betala mer för just den servicen att få biten "fixad" Men för den sakens skull finns ju ingen anledning till att låta byta namn på köttbiten.
  • Queenie70
    Pallas skrev 2012-10-03 13:46:17 följande:
    Så fläskkotlett är inte ett "påhitt" då? Det är ju griskött, rätt och slätt.

Och som Kimpan så påpassligt påpekade så är ytterfilén ofta mycket billigare än fläskkotlett, så det är inte så att jag betalar mer.

Alla ord är ju "påhitt" i såna fall. Men fläskotlett är ju ett vedertaget namn på en specifik köttdetalj. Ytterfile är ju bara ett så uppenbart försök att lura folk. Men visst är det sant att man ofta hittar väldigt billig "ytterfile´" Men då är den ofta "mörad" Dvs, den är skumt hård och uppblåst på nåt märkligt vis. Fan vet vad de gjort med den.
  • Queenie70
    Erki skrev 2012-10-03 17:40:36 följande:
    Jag väljer oftast fläskytterfile just för att den ofta är billigare och mörare. Likadant köper jag hellre billig fryst kycklingfilé just för att den är besprutad med vatten, så mycket saftigare och det gör inte lika mycket om man råkar grilla/steka lite för länge för den är fortfarande saftig, lika som den marinerade fläskytterfilen.

En ni kan ju göra som ni vill. Köp bara skor för att köpa en stövlett är ju bara butikens sätt att få er att handla mer. Det är ju egentligen en låg känga med klack!!

Du anser att ytterfilen är billigare och

Mörare än vad?
  • Queenie70
    Erki skrev 2012-10-06 06:02:42 följande:
    Mörare än fläskkotletten/fläskfilen just för att ytterfilen ofta är saltvattenmarinerad för att bli lite större precis som den billigare frysta kycklingen. Japp, jag betalar för en del vatten men i min smak är det godare :)

Jaha är det, det som de gör med den

När den blir sådär läbbig. Hua.smaken e som baken.
Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett