• mor 3barn

Vi köpte en Samsung TV för nästan 20000kr men fick med ett oväntat fel som inte är ett fel

Hej.
    Vi köpte en Samsung LED Tv 55 tum.
    När vi kom hem och tittata på film på kvällen så såg vi att det var som moln över teven på flera ställen.
    Nått som vi inte tyckte var ok.
    Så kontakta Sasung om detta som då sa att det var nått som heter Clouding som ingår vid köp av LED teve det är en del av tekniken.

Så bekrev han hur jag skulle gå vidare för att minska problemet som inte alls blev minskat utan verkar bara bli värre och värre.

Vad säger ni har ni varit med om dessa problem?
    Ska man tycka det är ok att sälja en defekt teve?

Kopia på deras Svar:

Hej!
    Samsung Electronics motsätter sig kundens krav av att reparera TV-Apparaten.
    Clouding är ett fenomen inbyggt i LED-tekniken. En fördel med LED-tekniken är den djupa svärtan i
    bilden, som ger en skarpare bild. Samsungs TV-apparater och TV-paneler är världsledande på att
    återge djup svärta.
    Men parallellt som man får denna svärta, finns det risk att visst typ av ljus släpps igenom, det är det
    fenomen vi kallar clouding som förekommer främst då det är mörkt i rummet och bilden har mycket
    mörka partier, vilket även framgår av kundens foto av sin produkt.
    Clouding är inget produktionsfel utan alla LED-tv har clouding då det är ett inbyggt i LED-tekniken.
    Omfattningen av clouding beror på hur mörkt det är i rummet, inställningen av TV:s ljusstyrka samt
    hur mycket mörka partier filmen/TV-programmet har. Clouding är ett välkänt fenomen och som ofta
    beskrivs av journalister när de genomför TV-tester. Vid vissa situationer, oftast i kombination med
    ljuset i rummet och mörka partier i bilden, kan cloudingfenomenet uppstå. Upplever man att de
    fördelar som LED-tekniken ger inte väger över mot viss clouding, rekommenderar vi att man ska välja
    en TV som har en annan teknisk lösning, såsom Plasma och LCD, som i sin tur har sina begränsningar
    (Plasma = inbränning, LCD = pixelproblem och skuggor).
    MVH: Anderzz Hägg

• Svar på tråden Vi köpte en Samsung TV för nästan 20000kr men fick med ett oväntat fel som inte är ett fel
  • mor 3barn

Vi köpte den på Expert innan de gick i konkurs.  Så här ser det ut om man kollar på en Film med mörk bakrund.

• Litenåfin

Clouding får du räkna med vid köp av led. Speciellt samsung har haft stora problem. Du har inget öppet köp efter konkursen och Mediamarkt har tagit på sig att ha hand om reklamationer men det gäller ju trasiga produkter. ARN kan inte göra något åt detta.

• Mabaja

Ts: sådär har vi på vår lcd, nästan ännu mer.. Vi trodde att det var nå fel men icke! Så just det där finns även på lcd... Den är inköpt när lcd var det "nya"...

• slazh

LED-skärmarna (LCD + LED) använder också LCD-teknik. Tekniken är densamma med den skillnaden att man använder LED (lysdioder) som bakgrundsbelysning istället för CCFL (lysrör) som används i dom äldre LCD-skärmarna. Man måste ha bakgrundsbelysning på LCD-skärmar för annars skulle bilden bli alldeles för mörk. Problemen kommer när bakgrundsbelysningen lyser igenom när den inte ska det. Sådana problem finns även på tidigare LCD-skärmar med CCFL belysning även om det ser lite annorlunda ut. Det vanligaste är att man placerar LED-belysningen längs kanterna vilket ökar risken för clouding gentemot om man placerar belysningen direkt bakom.

Jag vet inte vad du ska göra med den informationen men det hjälper dig kanske att förstå problemet. Eftersom Samsung inte vill byta ut den och Expert har gått i konkurs så har jag tyvärr inga bra råd att komma med. Det är ju trist med sådana här problem på en TV för 20 000kr.

• slazh

Kanske kan det hjälpa lite att ha bra belysning i rummet och dra ner ljusstyrkan på TVn (brightness).

• Green Witch

En anledning till att jag valde Plasma-TV efter min förra LED-TV. Gud vad skönt att slippa alla konstiga skuggor och "rinniga" svärta.

• snedtak

TS: Jag förstår inte riktigt vad du  vill ha ut? Du köpte en produkt som inte passade dina behov av en kedja som gått i konkurs Om det var så att du diskuterat med säljarna och dessa givit dig felaktig information hade du kanske haft ett fall, men nu har ju Expert kursat. Kollade du upp vilken teknik som passade dig bäst innan köpet?

• Litenåfin

Tyvärr så är alla helt insnöade på led efter som det är det "senaste" personligen tycker jag plasman är överlägsen!

• slazh
    snedtak skrev 2012-10-03 20:03:57 följande:
    TS: Jag förstår inte riktigt vad du  vill ha ut? Du köpte en produkt som inte passade dina behov av en kedja som gått i konkurs Om det var så att du diskuterat med säljarna och dessa givit dig felaktig information hade du kanske haft ett fall, men nu har ju Expert kursat. Kollade du upp vilken teknik som passade dig bäst innan köpet?
    Man kan ju inte va insatt i allting. Många när dom köper en del produkter förväntar sig kanske att allt ska va i sin ordning också och att det inte ska vara några problem. Ibland är man ju inte heller intresserad av alla detaljer utan vill bara ha en bra produkt som fungerar. Det har jag full förståelse för dom som gör fast om jag skulle köpa något för 20 000kr skulle jag nog försöka göra lite research först men det är ju inte alltid det hjälper man kan komma hem med nåt man inte är nöjd med i alla fall.
  • mor 3barn

Vi har en 42 tummar i sovrumet som också är LED men har alldrig haft tedens på dessa problem och det är också en samsung därför valde vi just LED och Samsung.

• orolig2325

Japp, så är det tyvärr, därför google existerar :) googla så mycket du kan på det du tänker köpa innan du köper.

jag har lite clouding på min dataskärm, nått man får leva med och som man inte kommer ifrån eftersom man i dagsläget inte kan bygga skärmar på nått annat sätt.

"Klämma och känna" taktiken är oxå väldigt bra, egentligen skulle man be affären släcka ner hela lokalen när man ska köpa TV, för att testa varje tv-apparat i mörker, tror ingen affär skulle gå med på detta men det är juh enda sättet att bli riktigt nöjd med sitt köp(om dem inte har 30 dagars öppet köp)

• orolig2325
    mor 3barn skrev 2012-10-03 21:07:16 följande:
    Vi har en 42 tummar i sovrumet som också är LED men har alldrig haft tedens på dessa problem och det är också en samsung därför valde vi just LED och Samsung.
    Alla skärmar har clouding, vissa mer, andra mindre, därför är det viktigt att man testar tv'n i butiken ordentligt innan köp.(samt använder google)
Svar på tråden Vi köpte en Samsung TV för nästan 20000kr men fick med ett oväntat fel som inte är ett fel