• Anonym
    Äldre 3 Oct 14:03
    783 visningar
    1 svar
    1
    783

    Barns tankar

    Min son är 5 år. Jag är hans allt. Han är verkligen en mammagris! SkrattandeI går kväll skrämde han mig så in i bomben att jag fortfarande är alldeles kall..
    Han satt i badet och ropade att han ville komma upp, han hade badat klart. Så jag går dit och tar upp honom. Han är ovanligt "go", vill pussas o kramas extra mkt. Sen säger han :- mamma, mina tankar är dumma. -Va då då? frågar jag.
    Då svarar han: -de säger att jag ska slå dig i huvudet tills du dör.. VA? frågar jag. -Ja säger han, nu säger de att du ska dö..
    Min son är ingen som slåss eller är våldsam på något vis. Han har heller inte sett någon som slår någon i huvudet på det sättet. Han spelar inga spel som sådant händer i eller ser sådana filmer.
    Vars kommer sådant ifrån?? O just mot mig, som verkligen är hans allt!
    O ska jag vara orolig?  Kan det vara så att han hör röster? 
     

  • Svar på tråden Barns tankar
  • Äldre 6 Oct 16:39
    #1

    Hej!
    Din son har upptäckt att det finns inre processer, dvs tankar, som kan vara skrämmande. Detta behöver han få förklarat för sig att det är olika saker att tänka att man ska slå någon och att göra det.
    Riktigt små barn har inte denna reflekterande process, detta avstånd mellan tanke och handling. De får en impuls och handlar. Din son undrar säkert vad det är som dyker upp i hans huvud och det ska du förklara för honom.
    Berätta att man kan tänka att man vill slå någon när man är arg, men det betyder inte att man gör det. Man kan tänka att man vill flyga, men det  kan man ändå inte.
    Så småningom får du också förklara vad känslor är och hur de förhåller sig till tankar och handlingar.
    Säg också att det är bra att han berättar för dig vad han tänker för då kan du förklara för honom hur det hänger ihop.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Barns tankar