• Anonym (e-mm)

Dottern utfryst-prata m föräldrar eller skolan?

Min dotter har nyligen börjat i ettan, där hon hittills haft det ganska bra med blir nu utfryst av två tjejer som hon tidigare lekt ganska mycket med. Båda tjejerna känner vi sen innan, och vi känner deras föräldrar litegrann.

De viskar saker (Du får inte höra!) och skriker åt henne, och låter henne ibland inte vara med. Det är klart att inte alla kan vara med alltid, det förstår jag, men skrikandet och elaka ord är inte ok.

Det låter ganska olikt båda tjejerna tycker jag, men de kanske inspireras av varann. Sen har jag ju bara hört min dotters version. Överreagerar jag? Har sagt till dottern att hon ska prata med tjejerna, och leka med någon annan om hon inte får vara med dem.

Funderar på om jag skulle prata med föräldrarna, eller kanske med skolan för att se om de märkt något? Det kanske är min dotter som gjort något för att starta det hela och då känns det ju dumt och jag drar igång något.

Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Dottern utfryst-prata m föräldrar eller skolan?
  • Anonym

skolan.
    de ska ha en plan för det här och kan ta tag i det på plats.

• fläta

Tycker det spelar mindre roll vem som startat det hela och större roll att försöka bilda sig en uppfattning om vad som hänt och vad man kan göra åt det. Jag hade nog traskat dit, tagit tillfället i akt att vara med en dag i skolan. Det är ju tjejer du känner, och som din dotter lekt en del med tidigare, så det uppstår garanterat tillfällen under en skoldag där ni kan pratas vid. Det är i alla fall min erfarenhet att sådant där brukar lösa sig bra efter att man fått tillfälle att på ett odramatiskt sätt snacka lite kring både hur konflikter uppstår och hur man kan göra för att lösa dem utan att något särskilt hemskt händer. 

• narie24

Jag skulle hört med läraren och fritids och se om det märkt nåt, om de kan stötta.
    Ev oxå pratat med föräldrarna om du brukar prata med dem.
    Det är så knepigt det här med kompisar, att inte få vara med. Alla vill ju inte leka med alla alltid. Men att viska och annat ojuste beteende är inte ok och ska markeras av skolan.
    Jag jobbar i skolan och har sett det här många ggr. Och min lilla dotter på 3,5 har redan dragits in i det där...

• Anonym (e-mm)

Har precis som ni skriver funderat på att vara med en dag eller iaf ett par timmar. Ska man meddela det innan eller är det bara att komma dit (passade nämligen ganska bra imorgon....)?

• fläta
    Anonym (e-mm) skrev 2012-10-03 15:55:50 följande:
    Har precis som ni skriver funderat på att vara med en dag eller iaf ett par timmar. Ska man meddela det innan eller är det bara att komma dit (passade nämligen ganska bra imorgon....)?
    Det brukar vara olika från skola till skola. En del vill att man meddelar innan och andra tycker det går bra att man bara dyker upp.

Själv tycker jag att det är oslagbart att prata med kidsen själv. Alla groll och konflikter som kan uppstå genom åren blir väldigt mycket mindre om man som förälder ser till att känna de barn som de egna barnen delar stora delar av sin tid med. Bara genom att faktiskt ha en egen kontakt och vara en synlig person som det funkar för alla, inte bara ens egna barn, att prata med och hänga lite med tycker jag gör vanlig relationshantering smidig.

Flräldrar blir ibland så dramatiska och försvarsberedda och allmänt taggiga när ungarna har kommit ihop sig eller fått en fnurra på tråden att småsaker kan riskera att växa sig okontrollerat och onödigt stora. Vuxna är knepiga på det sättet.  
  • Anonym (e-mm)
    fläta skrev 2012-10-03 16:00:32 följande:
    Det brukar vara olika från skola till skola. En del vill att man meddelar innan och andra tycker det går bra att man bara dyker upp.

Själv tycker jag att det är oslagbart att prata med kidsen själv. Alla groll och konflikter som kan uppstå genom åren blir väldigt mycket mindre om man som förälder ser till att känna de barn som de egna barnen delar stora delar av sin tid med. Bara genom att faktiskt ha en egen kontakt och vara en synlig person som det funkar för alla, inte bara ens egna barn, att prata med och hänga lite med tycker jag gör vanlig relationshantering smidig.

Flräldrar blir ibland så dramatiska och försvarsberedda och allmänt taggiga när ungarna har kommit ihop sig eller fått en fnurra på tråden att småsaker kan riskera att växa sig okontrollerat och onödigt stora. Vuxna är knepiga på det sättet.  
    Haha, jo vi är ju det..
  • narie24

Låter vettigt det där att lära känna kompisarna.
    Du kan inte få tag på läraren idag och meddela att du kommer imorgon? Jag brukar föredra det ;).

• Anonym (morsan)
    fläta skrev 2012-10-03 16:00:32 följande:
  • Anonym (pappa)

Både och skulle jag vilja påstå.

Föräldrarna så de kan prata med sina egna barn , och skolan så att de kan hålla kolll på vad som händer samt sätta in egna åtgärder , prata med lärare / rektor och be att få till ett möte med berörda föräldrar och förklara läget.

Hade själv ett liknande problem med min dotter på dagis , två andra tjejer brukade mobba , frysa ut och slå henne , jag skrev ett brev till dagis och bad dem boka in ett möte med berörda föräldrar. Funkade jättebra (måste ge dagis cred för sitt snabba agerande)

Det är nog viktigt att avdramatisera och påpeka att det är ett gemensamt problem egentligen , ingen vill nog att deras barn ska vara en mobbare heller , så att de utsatta barnet inte blir martyr för det är inte heller någon bra idé. Helt enkelt förklara läget och se om man gemensamt kan hjälpas åt att fixa det , idag är det mitt barn imorgon kan det var ditt.

De flesta komuner har barnpsykologer som du kan ringa och prata med för att få tips om hur man lättare pratar med barnen om problem.

• Anonym (e-mm)
    Anonym (pappa) skrev 2012-10-03 17:56:54 följande:
    Både och skulle jag vilja påstå.

Föräldrarna så de kan prata med sina egna barn , och skolan så att de kan hålla kolll på vad som händer samt sätta in egna åtgärder , prata med lärare / rektor och be att få till ett möte med berörda föräldrar och förklara läget.

Hade själv ett liknande problem med min dotter på dagis , två andra tjejer brukade mobba , frysa ut och slå henne , jag skrev ett brev till dagis och bad dem boka in ett möte med berörda föräldrar. Funkade jättebra (måste ge dagis cred för sitt snabba agerande)

Det är nog viktigt att avdramatisera och påpeka att det är ett gemensamt problem egentligen , ingen vill nog att deras barn ska vara en mobbare heller , så att de utsatta barnet inte blir martyr för det är inte heller någon bra idé. Helt enkelt förklara läget och se om man gemensamt kan hjälpas åt att fixa det , idag är det mitt barn imorgon kan det var ditt.

De flesta komuner har barnpsykologer som du kan ringa och prata med för att få tips om hur man lättare pratar med barnen om problem.
    Tack snälla för det stöttande och informativa svaret! Jag pratade med mamman till den ena tjejen igår. Hon gick ganska snabbt i försvarsst'llning och menade att det nog var den tredje tjejen som hade det största ansvaret. Och att hennes dotter hade så få kompisar i nya klassen (ska jag vara tyst bara för det?) .  Påpekade att det kan vara min dotter som missförstått, att det nog går över osv. Men hon skulle prata lite med sin dotter så får vi se vad som sker.
  • Anonym (hm)
    Anonym (e-mm) skrev 2012-10-04 10:46:35 följande:
    Tack snälla för det stöttande och informativa svaret! Jag pratade med mamman till den ena tjejen igår. Hon gick ganska snabbt i försvarsst'llning och menade att det nog var den tredje tjejen som hade det största ansvaret. Och att hennes dotter hade så få kompisar i nya klassen (ska jag vara tyst bara för det?) .  Påpekade att det kan vara min dotter som missförstått, att det nog går över osv. Men hon skulle prata lite med sin dotter så får vi se vad som sker.
    va tråkigt ändå... :/ verkar vara många föräldrar som anser att deras barn är små änglar som ALDRIG gör något fel...

hade något av mina barn betett sig elakt mot något annat barn så hade jag absolut tagit upp det med mina barn!
    och inte påstått att de ALDRIG skulle göra något....

men jag minns själv från när jag var liten, hur jäkla elaka tjejer är mot varandra..
    det var mycket "vi kan bara leka TVÅ i den här leken".. och andra personer eller 3e lekkamraten blev utesluten.. så elakt! :/
    detta bekom sig i ungefär 3e klass.....

jag tror du får ut mer av att prata med klassläraren och ta ett snack med de berörda barnen........ 
  • Anonym (e-mm)
    Anonym (hm) skrev 2012-10-04 11:21:49 följande:
    va tråkigt ändå... :/ verkar vara många föräldrar som anser att deras barn är små änglar som ALDRIG gör något fel...

hade något av mina barn betett sig elakt mot något annat barn så hade jag absolut tagit upp det med mina barn!
    och inte påstått att de ALDRIG skulle göra något....

men jag minns själv från när jag var liten, hur jäkla elaka tjejer är mot varandra..
    det var mycket "vi kan bara leka TVÅ i den här leken".. och andra personer eller 3e lekkamraten blev utesluten.. så elakt! :/
    detta bekom sig i ungefär 3e klass.....

jag tror du får ut mer av att prata med klassläraren och ta ett snack med de berörda barnen........ 
    Jag har också en hel del minnen från barndomen.. fy hur det var... Och även om jag tror och hoppas att jag innerst inne är en snäll person har jag inte heller varit så himla snäll i mina dagar, utan att egentligen mena så illa. Det är ju en del av det sociala samspelet, och man kan kanske inte skydda barnen mot allt, men jag tror det är bra att sätta gränser för sånthär beteende tidigt. Och rusta barnen för att det kommer förekomma under barndomen/tonåren och lära dem att hantera det. Hur man nu gör det.

Hur gör ni?

Jag försöker lära mina barn att man ska vara snäll mot alla (men inte in absurdum såklart...) men egetnligen kanske man borde lära dem att stå på sig och vara tuffa snarare än att vara snälla och flexibla. För den som är snäll blir ofta retad/mobbad, den som är "tuff" klarar sig bättre. Ändå vill man att barnen ska vara snälla och godhjärtade, men då blir de så sårade... svårt...
Svar på tråden Dottern utfryst-prata m föräldrar eller skolan?