• Anonym (bliva­nde mamma)
    Äldre 3 Oct 17:57
    976 visningar
    2 svar
    2
    976

    När ska man berätta?

    Hejsan!

    Nu är det så här att jag väntar mitt andra barn, som jag har inte än berättat att han ska få ett syskon. Nu är min fråga hur länge vågar jag vänta innan jag berättar. För jag vill inte ha frågan varje dag om bebiseen ska komma då jag vet att nu när min syster berättade så var hon i vecka 13 som max. och det var ju sen lång väntan tills hon fick nu för sart 2 månader.

    Jag är nu i vecka 22 (21+3). Så vågar man vänta lite längre. Eller hur ska man göra.

  • Svar på tråden När ska man berätta?
  • Äldre 6 Oct 16:53
    #1

    Hej!
    Du berättar inte hur gammalt ditt äldre barn är. Men generellt är det så att små barn har väldigt dålig tidsuppfattning. Att överblicka en tidsperiod på 4 månader är svårt och därför finns det ingen anledning att berätta för tidigt. Däremot när babyn är så stor att magen  blir riktigt påtaglig är det lättare för små barn att förstå att detta ska bli ett barn. Oftast räcker det också med att säga att mamma har en baby i magen. Då vänjer sig barnet vid det och sedan så är plötsligt babyn där i familjen.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (bliva­nde mamma) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 21:46
    #2

    Han är 4 år. Tänkte att han skulle få följa med sen när man ska till MVC så han med får höra hjärtat och det. Men jag tror att han skulle bli glad att få ett syson. Så det är nog inga problem. Men jag ska ju inte ha förrän i februari.

Svar på tråden När ska man berätta?