Inlägg från: Skuggan80 |Visa alla inlägg
  • Skuggan80

Minska nattamålen (ersättning). Äter ca 01, 04 och 07 ca!!

Hej,

Jag har egentligen inga bra förslag men har ungefär samma fundering. Min son blir 3 mån nästa vecka och äter numera endast ersättning. Det är nästan exakt 3 h mellan varje mål-han är som en klocka =)  Detta gäller även på natten.
    Ibland kan det bli fyra timmar men då blir han hungrig snabbare när det är dags för nästa måltid.

Det enda som vi har märkt är att när vi ökade från 90 ml till 120 ersättning för ett tag sedan blev det ett par nätter lite längre mellan måltiderna.

Vi funderar på att ge han 150 ml innan läggdags en kväll men jag är rädd för att hans mage ska protestera då. Jag har ganska taskig sömn och nu efter tre månader börjar det kännas som om jag gärna skulle vilja sova 4 h i sträck någon natt =)

Napp fungerar tyvärr inte..han har redan napp när han somnar och när han är hungrig spottar han tydligt ut den =)

• Skuggan80

Hej igen,

I vårt fall handlar det absolut inte om att begränsa matmängden utan kanske "omforma" tiderna barnet äter på, på natten. Detta för att underlätta för oss-spec mig då jag vaknar ofta, har svårt att somna om och hör allt.

Vi testade i alla fall att ge vår son lite mer vid läggdags i ett par dagar nu. Men det verkar inte spela någon roll-han vaknar efter 3 timmar som en klocka ändå =). Och då är det bara mat som  hjälper..ingen napp, inte närhet och inte bära heller.

Vi ska försöka ett par gånger till men hoppas snart att nattmålen kan reduceras till åtminstone 2 per natt.

• Skuggan80

Hej,

Nu tycker inte jag att man behöver gå till överdrift på  något sätt.

Och ja, det finns två månaders bebisar som sover, kanske inte hela natten, men 6-7 timmar utan mat. Det kanske inte är vanligt men förekommer.

Och att man bara ska tillåta barnet att styra är kanske upp till var och en. Två månader kanske är lite tidigt men kanske runt 3-4 månader kan man som förälder höra om barnet gråter för att det är hungrigt eller om det bara vill ha lite närhet på natten.
    Min son har haft problem med magen, ligth-kolik, och jag har till och med fått råd att inte "överbelasta" han med mat på nätterna. Kanske låta han äta lite mindre ett tag.

Vi har alla olika förutsättningar för att klara sömnbrist. Vi är alla olika individer och därför passar inte en och samma metod alla.
    Det finns andra sätt att tillfredsställa och ge barnet trygghet än att bara stoppa flaskan/bröstet i munnen på barnet. Obs, om man vet att barnet inte är hungrigt!

Svar på tråden Minska nattamålen (ersättning). Äter ca 01, 04 och 07 ca!!