• Anonym (ensamstående)

Att va överens...

Är ensam med gemensamvårdnad barn 12 år+ ett barn sen tidigare.
    Idag går bb direkt till mej som mamma och pappan vill naturligvis ha halva bb. Hans förslag är att vi ska sätta in bb på ett konto varje månad och att kostnader för inköp ska göras därifrån. Men hur i hela världen ska man komma överens om den ena tycker att en pryl kan få kosta ex 800:- och den andra kan tycka att det ska räcka med vill säga 500   Jag är av den åsikten att så länge inte barnet går naken och inte lider nöd över att få det dyraste så får man nöja sig med mindre. Barnet måste också börja lära sig att man inte kan få allt som man vill och också förstå att ekonomin inte är som den va när man va två. Men hur i friden ska jag få den andra parten att förstå att jag inte kan betala mer än jag har pengar till. När jag har dragit in på allt jag kan för att få det att gå ihop och kan tycka att barnen kan få ha varisitt rum. Vissa av kostnader man har kan man tyvärr inte göra nåt åt. Har man dragit på sig lån sen tidigare och inte har att sälja bort för att minska den utgiften så vet jag inte hur jag ska lösa det.
    Jag har idag inte kunnat bidra med nåt utöver mat och husrum för barnet då ekonomin varit och är jävligt tajt trots att jag har hela bb.

Då han tjänar minst 8000:- mer än mej imånaden så tycker jag att nånstans kan jag få betala den % skillnaden mindre i de utgifter som man dock måste ha med barn. Å att man heller inte kan låta barn måsta få va i alla aktiviterer som barnet önskar.

Jag blir kansig i bollen av hur vi ska lösa disskutionen   varje gång det ska göras inköp. Vem ska bestämma hur mycket var och en ska betala? Ska jag måsta sätta mej i en 2:a för att kunna bistå med pengar i den utsträckning som han tycker att barnet minsann ska ha!
    Naturligvis vill jag göra rätt för mej men jag kan inte sträcka mej hur långt som helst!!! 

• Svar på tråden Att va överens...
  • Iam

Tycker att alla gör det så komplicerat. 

Du köper det du tycker att barnet ska ha hos dig och pappan köper det han tycker att barnet ska ha hos honom.
    Tycker pappan att barnet ska få ha aktiviteter för 1000 kronor i månaden (exempel) så kan han fråga dig om du vill vara med och betala. Kan du inte det, eller tycker att det är onödiga pengar så säger du nej. Vill pappan ändå att barnet ska ha den aktiviteten får han betala.
    Det är ju så det funkar när man är vuxen, man betalar för sina egna beslut.

Fast det förutsätter ju att ni har delad umgänge och pappan inte betalar underhåll.
    När det kommer till underhåll blir det en annan diskussion.  

• BioBonus

Jag håller med lam, det blir så krångligt när man ska dela inköpt till höger och vänster.

Vi har, både med mina barn och med makens barn uppdelningen att bb delas, vardera förälder köper de kläder barnen behöver i respektive hem. Större inköp (som vinterkläder delas - en köper kängor ena året, den andra overall), aktiviteter man är överens om delas, var och en sparar till barnen, båda har försäkringar etc. Det är så mkt enklare än när man ska försöka komma överens om vem som skall betala hur mycket av vad och vad det får kosta.

Vi har vv med alla barnen mer eller mindre.

Och det här funkar för mig och min fd man som är mycket goda vänner, och för min man och hans ex som enbart kommunicerar via mail om praktiska saker. Men visst - att det funkar för oss gör det självklart inte till en lösning för alla, det inser jag med.

• Anonym
    Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-11 15:30:59 följande:
    Tack  för tipsen.

Har nu tänkt till och har ett förslag som jag tycker är rimligt efter konsumentverkets  info

mammans inkomst  22400kr/månad                

Pappans inkomst  31900kr/månad

En procentuell skillnad på 42 %

Den procentuella skillnaden i kr på barnbidraget blir 441:-

Mamman behåller 609:- och till pappan gör jag en automatisk överföring på 441:- för varje månad.

Enligt konsumentverkets beräkningar för pojkar 10-17 år

De kostnader som ska delas efter var och ens ekonomiska förmåga är

Kläder skor                                                                 600

Fritid och lek                                                              710

Mobiltelefon                                                             120

Barn och ungdomsförsäkringar                         120

Totalt 1550:-/månad

Mat och hygien  som även är upptaget har han ju på varje ställe så det räknar jag inte in.

Med den löneskillnad som är skulle det göra 651:- för mej att betala och 899:- för pappan.

För att vi inte ska måsta disskutera varje gång det ska inhandlas nåt  och procentuellt så föreslår  jag att jag tar kostnader för kläder och skor och pappan fritid och lek, (med tillhörande utrustning),  mobil och försäkring.  Då räkningar för t ex fritid och lek och försäkringar kommer till pappan eftersom barnet är skriven där och då även slippa tjafs om pengar som ska hit och dit.

Naturlig för mej att jag även fyller på telefonen om den blir tom när han är hos mej även ser jag ju till att barnet  kommer på sina aktiviteter de veckor han är hos mej.

Med detta så bestämmer vi var och en över vad kostnad vi var och en kan ta för de inköp och aktiviteter  som ska göras.

barnets månadspeng som vi en gång bestämt ska vara 200:-/månad så sätter jag in 100:-/månad

Sparandet i barnets fond rullar som vanligt 150:-/månad från oss var.

Kom dock på vart jag ska och om jag nånstans ska få in att jag har ju ytterligare ett barn att försörja.  

Tycker det är naturligt att även du ska betala något ur egen inkomst o barnbidrag täcker alla kostnader exkl mat o hygien. Ser ut som ett bra upplägg.
  • Anonym (insatt)

Helt galet att spara till ett barn för ev framtida behov och istället hamna i bråk om hur man skall finansiera dagens behov ....

TS sätt er ner och gå igenom hur mycket som behövs för barnets försörjning idag (sprande ingår inte = inte livsnödvändig kostnad). Räkna sedan ut vardera förälderns överskott (efter avdrag för egna levnadsomkostnader och försörjningsbörda) och fördela sedan barnets behov efter vars o ens ekonomiska förmåga ......

Till hjälp tar ni konsumentverket och mall för uträkning av underhåll på försäkringskassans hemsida.

• Tow2Mater
    Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-11 15:30:59 följande:

Kom dock på vart jag ska och om jag nånstans ska få in att jag har ju ytterligare ett barn att försörja.  

Men det ska ju inte påverka pappan. Då är det ju kanske sparande och aktiviteter du ska dra in på, tycker jag, om du inte har mera pengar till det.
  • Anonym (insatt)
    Tow2Mater skrev 2012-10-11 16:20:50 följande:
    Men det ska ju inte påverka pappan. Då är det ju kanske sparande och aktiviteter du ska dra in på, tycker jag, om du inte har mera pengar till det.
    Jo mammas ekonomiska förmåga att försörja detta barn påverkas om hon har fler barn. Detsamma gäller för pappa .....
  • Tow2Mater
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-11 16:27:53 följande:
    Jo mammas ekonomiska förmåga att försörja detta barn påverkas om hon har fler barn. Detsamma gäller för pappa .....
    Förmågan, ja, men det betyder inte automatiskt att pannan ska betala mera kronor och hon mindre. finns inte förmågan, far hon ju slopa t ex sparande etc.
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-11 16:13:42 följande:
    Helt galet att spara till ett barn för ev framtida behov och istället hamna i bråk om hur man skall finansiera dagens behov ....

TS sätt er ner och gå igenom hur mycket som behövs för barnets försörjning idag (sprande ingår inte = inte livsnödvändig kostnad). Räkna sedan ut vardera förälderns överskott (efter avdrag för egna levnadsomkostnader och försörjningsbörda) och fördela sedan barnets behov efter vars o ens ekonomiska förmåga ......

Till hjälp tar ni konsumentverket och mall för uträkning av underhåll på försäkringskassans hemsida.

Det är ju just det vi är oense som mest om vad som behövs för "barnets försörjning"
     DÅ han  har mer inkomst tycker han att det får kosta mer och jag tycker att det får kosta mindre. Orkar inte med den disskusionen varje gång nåt ska inköpas. Å överskott...om han tycker att han kan ha en högre levandskostnad så tänker jag absolut inte drabbas av det. Sen kan jag även tycka att barn faktiskt nånstans måste lära sig att man inte kan och måste va med på alla aktiviteter som man för dagen önskar och inte få allt dem pekar på.
    Anonym skrev 2012-10-10 09:02:39 följande:
    Källa på att det "bör" det tack!

Ts, har du ansökt om underhållsstöd vid växelvis boende?
    Jag hade tyvärr inte rätt till underhållsstöd vid växelvis boende.

Bostadsbirdrag har jag rätt till 300:-/månad men då jag har en sido inkomst som är varierande så törs jag inte söka det för att sedan stå med en stor skuld till fk.  

• Iam
    Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-12 10:19:57 följande:

Det är ju just det vi är oense som mest om vad som behövs för "barnets försörjning"
     DÅ han  har mer inkomst tycker han att det får kosta mer och jag tycker att det får kosta mindre. Orkar inte med den disskusionen varje gång nåt ska inköpas. Å överskott...om han tycker att han kan ha en högre levandskostnad så tänker jag absolut inte drabbas av det. Sen kan jag även tycka att barn faktiskt nånstans måste lära sig att man inte kan och måste va med på alla aktiviteter som man för dagen önskar och inte få allt dem pekar på.

Jag hade tyvärr inte rätt till underhållsstöd vid växelvis boende.

Bostadsbirdrag har jag rätt till 300:-/månad men då jag har en sido inkomst som är varierande så törs jag inte söka det för att sedan stå med en stor skuld till fk.  

Men det är väl enkelt.. Exempelvis ska ni köpa overall till barnet. Du tittar runt och hittar en bra som kostar 500 kr. Det är vad du är villig att ge hälften på, dvs 250 kr. Så du informerar helt enkelt pappan om att det finns en overall för den summan och han har nu två val. Antingen sätter han in 250 kronor till dig så köper du overallen, eller så sätter du in 250 kronor till honom och sen får han köpa vilken dyr overall han vill. Han kan ju aldrig tvinga dig att betala för saker du inte anser att barnen behöver eller ska ha. Vill han att barnen ska ha lite mer lyx i tillvaron får ju han stå för det. 
Svar på tråden Att va överens...