• Leea2012

Kub idag, dåligt resultat och en nackspalt på 4.2 mm :(( Nån mer?

Vi är helt förtvivlade här hemma, var och gjorde kub testet idag, väl medvetena om att man kunde få ett neg. besked, men ändå totalt oförberedda för det vi fick höra. Den totala siffran blev 1:74, fick inte veta om blodproven var dåliga däremot var mätningen av nackspalten inte bra, den visade 4.2 mm och vi såg med blotta ögat hur bred den såg ut, vi reagerade själva på det. Vi har fått tid för fostervattensprov om ca 3 veckor (fast jag framflyttad 5 dagar så nu är jag inte i v. 12+2 som jag trodde utan i v 13+0) Framförallt vill jag veta om det är fler än vi som fått SÅ dåliga resultat just på mätningen av nackspalten och som har fått positiva besked sen? Är så orolig just nu och fattar inte hur vi ska klara detta i 3 veckor, vi är orolig för att även om det inte skulle vara d.s (det var enbart det testet som visade dåliga siffror) så har vi förstått att det kan innebära hjärtfel hos barnet. Jag ska ringa min bm imorgon och reda ut lite begrepp. Just nu känns det som hela världen har gått under! :( Nån som vet om det ses som extra oroande när det är nackspalten som inte mäter bra? Kan det bero på nåt annat än just d.s eller hjärtfel? Tack.

• Svar på tråden Kub idag, dåligt resultat och en nackspalt på 4.2 mm :(( Nån mer?
  • Miiiis

Det är ju ändå 1:74. Alltså av 74 barn med samma resultat så är det ETT av barnen som det stämmer på. Jag vet att det är en väldigt klen tröst.. men det kanske hjälper lite mot stressen. Håller tummarna för att altt går bra.

• Leea2012

Ja i och för sig, men som bm sa, risken att göra fostervattensprov är mindre än risken att ni ska få ett barn med d.s, b.m va väldigt allvarlig och det gjorde oss både rädda och ledsna. är framförallt väldigt orolig för nackspalten. Tack för omtanken!

• KMW

Hör dig för om du kan få göra ett moderkaksprov istället för fvp. Är det inte så att man måste vänta till en viss vecka att göra fvp? Moderkaksprov kan ni göra tidigare och alltså få snabbare svar. Väntan är jobbigt!!
    Beklagar era dåliga siffror. Har tyvärr inget tröstande svar mer än att 1 av 74 fortfarande "bara" är 1 av 74. En bred nackspalt är väl tyvärr inte ett bra tecken. Min vän gick precis igenom detsamma som du, men dom fick 1:2 och barnet visade sig ha d.s.

• Tiiipsy

Inga egna erfarenheter dock men en av mina bättre vänner fick resultat 1:49 när de gjorde KUB på sitt andra barn. De gjorde så småningom ett fostervattenprov som inte visade några avvikelse, 36 v senare födde hon en frisk pojke...:)

• Leea2012

Nä, magkänslan säger oss att det inte är bra. Vi känner oss precis förvirrade nu, vet varken ut eller in, hur ska man göra?!!Tack Tiiipsy för din positiva berättelse, vet du om din väninnas barn hade bred nackspalt?

• Annen81

Just när nackuppklarningen är så hög kan det ju vara ett tecken på att något är fel. Blodprovet verkar inte vara lika tydligt att tolka. Jag vill inte vara negativ eller skrämma dig men det är så jag har uppfattat det.

Jag har varit i precis samma sits. Fick 1:26 på KUB och nackspalten var 4,5 mm. Jag gjorde fostervattenprov några veckor senare, väntan var olidlig. Fostervattenprovet visade bra men när min tjej föddes visade det sig att hon hade en ovanlig kromosomavvikelse (deletion på en kromosom som inte man kan se på fostervattenprov).

Självklart ska du hoppas på det bästa och jag håller verkligen tummarna för att allt är bra men ta med det i beräkningen att även om fostervattenprovet är bra så kan det vara kromosomfel (eller något annat fel) ändå. Det önskar jag att någon hade sagt till mig men alla sa allt provet var bra och att man inte behövde oroa sig mer. Självklart är min dotter den finaste tjejen som finns och jag har tur som har fått henne men jag önskar att man hade fått lite mer information om vad som gäller så man kunde få göra valet själv om man ville gå vidare med graviditeten. 

• tuzzla

Vi fick risken 1:7 efter KUB. Både blodprovet och nackspalten tydde på DS. Tyvärr minns jag inte måtten på nackspalten (runt 4mm dock). Jag begärde moderkaksprov istället för FVP och fick det.
    Där fick vi beskedet att barnet inte hade DS och för 8 veckor sedan födde jag en helt frisk flicka.
    Håller tummarna! Det är en hemsk väntan!

• Tiiipsy

Nä jag vet faktiskt inte, men med tanke på att hon inte sa något om det så antar jag att den var ganska normal. Jag önskar er iaf lycka till och håller tummarna för att allt ska vara bra!

Svar på tråden Kub idag, dåligt resultat och en nackspalt på 4.2 mm :(( Nån mer?