• Tullipan

Kamera för 7-åring?

Tänkte köpa en kamera till min dotter när hon fyller 7 år.
    Behöver lite tips på vad för någon.

Ska såklart vara enkel att använda
    Tålig
    Gärna med videofunktion
    Ej batteri (hon har en gammal hon använder ibland , men glömmer oftast stänga av så är batterierna slut ..)

och såklart så billig som möjligt!

Hittade några barnkameror på pixmania m Hello Kitty för 200-300kr, men de vart med batteri.

• Svar på tråden Kamera för 7-åring?
  • Lena

Välj en vattentät för tålighet men det blir dyrare. Många kameror stänger av sig vid inaktivitet.

• Jespis

Utan batteri, hur tänker du då?
    Vi har köpt varsin Coolpix L22 till våra barn. Enkla, prisvärda och bra. Vanliga AA batterier, vi kör med laddningsbara.

• Stjärnstoft

Nikon coolpix. Bra funktioner. Lättanvänd. Dottern har haft den ett halvår. Hon är sju.

• inze

Köp ingen sån där speciell barnkamera för de brukar inte vara särskilt bra.

Sen förstår inte jag heller hur du tänkt att kameran ska kunna fungera utan batterier.  

Den här är billig och tål både vatten och damm: Kodak C123

Använder tydligen vanliga AA batterier  så har man inte laddningsbara sådana så kan man alltid köpa på t ex IKEA så kommer man skapligt billigt undan.

On ni kan klara er utan vattentåligheten så finns även Canon Powershot A800 för en hundring mer. Den verkar ha en funktion för film som gör att man kan filma längre och med mindre lagringsutrymme än annars. Använder också vanliga AA batterier.

.

• Tullipan

vet inte heller hur den ska funka utan batterier :) menade att jag inte vill ha AA batterier, utan sånt där platt som man laddar upp smidigt :O) kommer inte på vad det heter.

Tack för tipsen, ska kolla runt lite på prisjakt!

• MrsQ

Jag har som alla andra i tråden en Nikon Coolpix. Som sagt också köp ingen "barn"kamera.

Den jag köpte kostade 1500.- ny o och köpte den beg. för 400.-

Skulle aldrig köpa en ny till han. Det får han om fotointresset håller i sig hehe å så får man mer kamera för pengarna!

• Jespis

Jag har betalat 500-700 för våra Coolpix, så det är verkligen ingen förmögenhet.

Fördelen med AAbatterier är ju att det alltid går att köpa nya om man inte har tillgång till laddare.

• inze
    Jespis skrev 2012-10-04 11:45:31 följande:
    Jag har betalat 500-700 för våra Coolpix, så det är verkligen ingen förmögenhet.

Fördelen med AAbatterier är ju att det alltid går att köpa nya om man inte har tillgång till laddare.

Precis. Dottern lånade min kamera när vi var på en djurpark och lyckades ta 400 bilder så batteriet tog slut och jag hade ingen batteriladdare med. Hade kameran haft vanliga batterier hade det varit lätt att skaffa nya. Nu fick vi köpa en ny laddare för 200 kr istället.

Själv brukar jag kanske ta 100 -200 bilder totalt på en vecka så jag hade räknat med att fulladdat batteri skulle räcka hela veckan.  
  • Tullipan

hm...kanske får tänka om i batterifrågan, hon är ju ändå sju år så borde gå att lära henne från början att vara noga med att stänga av den.
    Märker ju när hon lånar min kamera eller mobilen att hon tar många fler bilder än vad jag gör.. :o)

• inze
    Tullipan skrev 2012-10-04 13:04:25 följande:
    hm...kanske får tänka om i batterifrågan, hon är ju ändå sju år så borde gå att lära henne från början att vara noga med att stänga av den.
    Märker ju när hon lånar min kamera eller mobilen att hon tar många fler bilder än vad jag gör.. :o)

Ja barn tar betydligt fler bilder, i alla fall mina. Och de fotar allt möjligt som en annan aldrig skulle komma på att föreviga. Så risken med ett speciellt kamerabatteri är att det tar slut när man är iväg någonstans och då kan man inte fota mer förrän man kommit åt att ladda batteriet.

Om man skaffar en batteriladdare och laddningsbara batterier och har vanliga som reserv så räcker det nog långt.
    IKEA har batteriladdare (inkl 6 batterier) för 149 kr:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50099428/

och Clas Ohlson  en mindre modell (inkl 4 batterier) för 99 kr:
    http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech/Pr365101000

Behöver man fler batterier har jag köpt på Lidl flera gånger där de haft 4-pack för 40 kr och de ha varit jättebra tycker jag. 

• Coca cola light

Jag ska köpa en Nikon coolpix s30 till min femåring i julklapp. Riktigt bra pris på Netonnet och Siba 699 kr och den är stöttålig och vattentät till 3 meter. Visserligen AA batterier men skaffa laddningsbara så är det löst.

• Tullipan

Blev en sån som på länken, fast där pappa köpte den va den svart & så fick man väska & extra minne också till
    :o)

Svar på tråden Kamera för 7-åring?