• Mia 464

    Nu är jag trött på okunskapen! Jag tillhör minoritetsgruppen Romer, fråga mig vad ni vill.

    Ja som det står i rubriken...
    Fram nu med alla fördomar som du kan tänkas dras med , eller för all del fråga det du vill och kanske bli snäppet klokare på köpet. 

  • Svar på tråden Nu är jag trött på okunskapen! Jag tillhör minoritetsgruppen Romer, fråga mig vad ni vill.
  • Mia 492
    Mia 492 skrev 2012-12-17 10:24:12 följande:

    Allante finns i ankeborg - gillar bilar och kvalité - alllante har därför inte råd att zpruuutaaaa ut sina pengar genom schnabeln eftersom barn är ett Hot Mot PlånBoken.

    HAHAHAHAHA!!!!!!!!!!   Sant så sant!!!!!!!!!!  
  • Allante

    Lita faktakommentarer till PappersLösa/StatsLösa.

    Papperslös kan man vara av olika skäl - ett är att man helt enkelt kastar/gömmer
    sina identitetshandlingar - vanligt inom  azylköret - ett annat att man levt i bushen/
    utanförskap - typ romsamhälle och inte varit med inom folkbokföring/registrering.

    Papperslös/statslös är inte ovanligt när ett land har upplösts eller man är född i ett land
    med inbördeskrig under inbördesskrig.

    Likaså kan man vara papperslös palestinier då de i vart fall tidvis varit utan land
    och regim.

    I jordanien finns många palestinier som är statslösa - dom klassas idag som tredje
    klassens medborgare där.

    En statslös som kommer till ankdammen/finns här kan bara få främlingspass.

    Främlingspass gäller som leg - men inte som utrese/inresepass - dvs dessa
    gäller inte i andra länder o  f f a inte viseringsländer.

    En statslös palestinier kan inte resa till frankrike på främlingspass.

    En person vars identitet inte är styrkt kan bara få främlingspass och inte
    ankdammsmedborgarskap - detta innebär i princip utreseförbud - så länge
    identiteten inte fastställd.

    Såvitt allante förstått är det svårt att få identiteten fastställd för t ex statslösa
    palestinier 

  • Mia 492
    Anonym (Fördomsfull) skrev 2012-12-17 08:04:56 följande:
    Hm läste en fråga, och såg även svaret. Jag kan förstå svaret, men inte att du inte svarade på frågan! Har du deltagit i eller varit i närheten av den typen av stölder/snatteri som förknippas med romer?

    Nej!

    Jag har hus, 3 barn, 2 bilar, en stor vräkig husvagn, min man har ett välbetalt arbete. Jag behöver inte stjäla! 
  • Allante

    Liten fakta och liten fråga:

    Du har uppenbarligen fattat en rätt bra grej om AnkDammsFolket.

    Du anar inte hur jävla många AnkDammsIdioter det är som inte
    tvättar händerna efter toabesök - eller så har du fattat det-
    men dom är nog mycket fler än ni tror - allante tvättar alltid händerna
    efter toabesök.

    Allante är väl inte lika noga som du mia - men jag vill inte äta något
    som andra tagit i - även om så måste ske inom bageri/restaurang

    Var står Ni romer när det gäller Slicka PissTofz och Zuuuugaaa
    PissPinne?

    Sånt är No-No för Allante - för jag äter mat med munnen och
    jag sköljer alltid det jag äter - undantag bär på buskar i skogen/
    äpplen från träden.

    Jag vill inte lägga ett snaskigt inlägg med detta utan mer:

    Om man kan Slicka PissTofz och Zuuugaaaa PissPinne
    med munnen som man äter mat med* - varför skulle man
    då vara noga med att tvätta händerna efter toabesök
    då man bara tagit i sig själv. 

    * syftar inte på LångSchnablade/Akrobater som zuuugeeer
    sina egna pisspinnar - som t ex limberoni

     www.google.se/imgres&hl=en&tbo=d&biw=853&bih=569&tbm=isch&tbnid=SLNa6qmQz_h1MM:&imgrefurl=fun.net.pl/23457&docid=uDHmmR3Sa1opIM&imgurl=im.fun.net.pl/w/2/3/23457.jpg&w=640&h=657&ei=qenOUNfTK-Xd4QSVr4C4CA&zoom=1&iact=hc&vpx=104&vpy=114&dur=616&hovh=227&hovw=222&tx=143.33334350585937&ty=110&sig=100840566646839885297&page=1&tbnh=150&tbnw=159&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0,i:87

  • Mia 492
    Allante skrev 2012-12-17 10:28:30 följande:
    Lita faktakommentarer till PappersLösa/StatsLösa.

    Papperslös kan man vara av olika skäl - ett är att man helt enkelt kastar/gömmer
    sina identitetshandlingar - vanligt inom  azylköret - ett annat att man levt i bushen/
    utanförskap - typ romsamhälle och inte varit med inom folkbokföring/registrering.

    Papperslös/statslös är inte ovanligt när ett land har upplösts eller man är född i ett land
    med inbördeskrig under inbördesskrig.

    Likaså kan man vara papperslös palestinier då de i vart fall tidvis varit utan land
    och regim.

    I jordanien finns många palestinier som är statslösa - dom klassas idag som tredje
    klassens medborgare där.

    En statslös som kommer till ankdammen/finns här kan bara få främlingspass.

    Främlingspass gäller som leg - men inte som utrese/inresepass - dvs dessa
    gäller inte i andra länder o  f f a inte viseringsländer.

    En statslös palestinier kan inte resa till frankrike på främlingspass.

    En person vars identitet inte är styrkt kan bara få främlingspass och inte
    ankdammsmedborgarskap - detta innebär i princip utreseförbud - så länge
    identiteten inte fastställd.

    Såvitt allante förstått är det svårt att få identiteten fastställd för t ex statslösa
    palestinier 
    Svar: Inga kommentarer
  • Mia 492
    Allante skrev 2012-12-17 10:46:43 följande:
    Liten fakta och liten fråga:

    Du har uppenbarligen fattat en rätt bra grej om AnkDammsFolket.

    Du anar inte hur jävla många AnkDammsIdioter det är som inte
    tvättar händerna efter toabesök - eller så har du fattat det-
    men dom är nog mycket fler än ni tror - allante tvättar alltid händerna
    efter toabesök.

    Allante är väl inte lika noga som du mia - men jag vill inte äta något
    som andra tagit i - även om så måste ske inom bageri/restaurang

    Var står Ni romer när det gäller Slicka PissTofz och Zuuuugaaa
    PissPinne?

    Sånt är No-No för Allante - för jag äter mat med munnen och
    jag sköljer alltid det jag äter - undantag bär på buskar i skogen/
    äpplen från träden.

    Jag vill inte lägga ett snaskigt inlägg med detta utan mer:

    Om man kan Slicka PissTofz och Zuuugaaaa PissPinne
    med munnen som man äter mat med* - varför skulle man
    då vara noga med att tvätta händerna efter toabesök
    då man bara tagit i sig själv. 

    * syftar inte på LångSchnablade/Akrobater som zuuugeeer
    sina egna pisspinnar - som t ex limberoni

     www.google.se/imgres&hl=en&tbo=d&biw= 853&bih=569&tbm=isch&tbnid=SLNa6qmQz_h1MM:&imgrefu rl=fun.net.pl/23457&docid=uDHmmR3Sa1opIM&im gurl=im.fun.net.pl/w/2/3/23457.jpg&w=640&h= 657&ei=qenOUNfTK-Xd4QSVr4C4CA&zoom=1&iact=hc&vpx=1 04&vpy=114&dur=616&hovh=227&hovw=222&tx=143.333343 50585937&ty=110&sig=100840566646839885297&page=1&t bnh=150&tbnw=159&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s: 0,i:87
    Svar: Inga kommentarer
  • Allante

    Aprpå inga kommentarer - utgår från att du mer eller mindre bekräftar
    att det jag skrivit om papperslösa/statslösa är korrekt - för det är det
    det är FaktaInfo.

    och när statslösa kommer hit och begår allvarliga brott blir ankdammen
    aldrig av med dom.

    Iranier är inte statslösa - men iran tar inte tillbaka folk som utvisas
    pga att dom begått brott i andra länder - i vart fall inte om de själva
    inte vill tillbaka när de kommit tillden iranska gränskontrollen 

  • Anonym
    Grätchen skrev 2012-10-04 01:51:09 följande:
    Jag bir väldigt förvånad över ditt svar.

    Tjuvgods?
    Jag har säkra källor på att ziggisar stjäl och säljer till juggar.

    Ge mig några dagar. 

    Jag kommer att inboxa exakt adress där du kan köpa stöldgods... Av en cigge.

    Skål
  • Anonym (modefrågaren)

    hej ts, har inte läst så mycket i tråden, och det lilla jag läst var inte helt lättfattligt.
    Så den här frågan kanske du har svarat på redan:

    De här underbara kläderna som finska romer har, sys de av skräddare eller hemma? Om de görs av proffs (ser ju ut så) är skräddarna män eller kvinnor? 

    Och fina håret: de flesta jag ser har lite flickaktiga frisyrer med hårspännen som håller fast håret strax bakom/ovan öronen. I europeisk folkkultur är det ju i övrigt mycket mycket ovanligt att gifta kvinnor har löst hängande hår. (I Sverige endast i Delsbo, men då har man ändå en ganska heltäckande mössa ovanpå)
    Många har långa långa korkskruvslockar - är det vanligt med naturliga lockar, eller har damerna papiljotter för att åstadkomma skruvarna? 

    Vet man något om varför de finsk-romska kvinnorna inte har huvudbonader? (De rumänska, som jag minns det från ett besök där, hade ibland den sorts sjaletter som andra rumänskor hade. )
     
    vore kul om du ville svara!  

  • Fille88

    Är det sant att ni Romer gifter er så tidigt, typ redan vid 15-16 års åldern? I sådana fall vrf ?? Är inte det lite för tidigt? Kommer du att gifta bort dina bort i denna ålder??

    Vart kommer ni ifrån?? Nu har ju inte romer ett land men, ni kanske har eran rötter i Jugoslavien eller??

    Varför går romska barn runt i kostym dygnet runt för? Det gör i alla fall dem finska romernas barn,, alltid när man ser dem oavsett vart dem än går har dem kostym på sig. Vrf har dem det?  Gör ni också så ? :)

  • Anonym (Fördomsfull)

    Det slog mig,,, Är romer fattiga? Anser sig romer vara fattiga? Anser romer att de är utsatta? Svar eller uteblivna svar kommer förmodligen fördomsfullt av mig vara rätt stereotypa. . . . .

  • Mia 492
    Fille88 skrev 2013-01-07 17:40:33 följande:
    Är det sant att ni Romer gifter er så tidigt, typ redan vid 15-16 års åldern? I sådana fall vrf ?? Är inte det lite för tidigt? Kommer du att gifta bort dina bort i denna ålder??

    Vart kommer ni ifrån?? Nu har ju inte romer ett land men, ni kanske har eran rötter i Jugoslavien eller??

    Varför går romska barn runt i kostym dygnet runt för? Det gör i alla fall dem finska romernas barn,, alltid när man ser dem oavsett vart dem än går har dem kostym på sig. Vrf har dem det?  Gör ni också så ? :)

    "Ni romer" ? =)  

    Romer kan skiljas åt väldigt mycket i seder och bruk beroendevis på vilket land man kommer ifrån.

    Bland de mina är det vanligt att man kan gifta sig relativt ungt, men inte såsom 15 16 år.

    Romer kan komma ifrån olika länder.

    Jasså har dom de? det är inte min uppfattning, men en gemensam regel bland de mina är att vi ska vara hela och rena och relativt propert klädda.    
    Tack för dina frågor =)
  • Mia 492
    Anonym (Fördomsfull) skrev 2013-01-09 17:43:49 följande:
    Det slog mig,,, Är romer fattiga? Anser sig romer vara fattiga? Anser romer att de är utsatta? Svar eller uteblivna svar kommer förmodligen fördomsfullt av mig vara rätt stereotypa. . . . .

    Det kan vara olika de där, romer från balkan länderna samt Italien, Ungern osv där råder det en extrem fattigdom generellt.

    Men bland de mina har vi det nog ganska gott ställt med ganska vackra hem och råd med utlandsresor samt vräkig husvagn och schyssta bilar. Men såklart finns det undantag bland oss med. 
  • Anonym (Fördomsfull)

    med andra ord... alla våra förutfattade meningar stämmer, till punkt och prick!

  • Mia 492
    Anonym (Fördomsfull) skrev 2013-01-16 07:57:43 följande:
    med andra ord... alla våra förutfattade meningar stämmer, till punkt och prick!

    eh va? Ja du får då tolka det hur du vill, jag kan väl inte dina fördomar, sedan ska du nog skriva för dig själv och inte mena att alla andra tycker som du. Ha det så bra =)
  • Fille88
    Mia 492 skrev 2013-01-16 02:37:59 följande:

    "Ni romer" ? =)  

    Romer kan skiljas åt väldigt mycket i seder och bruk beroendevis på vilket land man kommer ifrån.

    Bland de mina är det vanligt att man kan gifta sig relativt ungt, men inte såsom 15 16 år.

    Romer kan komma ifrån olika länder.

    Jasså har dom de? det är inte min uppfattning, men en gemensam regel bland de mina är att vi ska vara hela och rena och relativt propert klädda.    
    Tack för dina frågor =)
    Tack för svaren ! :)
  • Anonym (Beaninja)

    Jag tror inte att fördomar bland romer finns. Romer har själv sagt till mig att de är ett resande folk som har först för ca 100 år sedan har fast bosat sig i Sverige. Svenska romer kalar sig Taikon efter som att de ofta bär på namnet Taikumer. Jag har själv pratat med dena merioteten av romer. De har sagt till mig som t.ex att de inte gifter sig med utom stående alltså icke romer som ni romer kallar gaze. När jag frågade Deta folket.

    Varför det? Fick jag svaret att det är förbud inom romsk Modo. Modo betyder kultur bland romer. Jag har fått höra att bort gifte sker inom romer och att det inne bär att föräldrar väljer partner till sinna barn. Detta har romer sagt till mig att föreldrana till brudparen kan vara syskon. Det inne bär att brudparet ofta är kusiner. Och Detta är tradition blandi alla fall i Taikon släkten. ???? detta är ju incest!

    Deta skriver jag utifrån vad romer själv har sagt!

  • Anonym (Hmmm...)
    Mia 464 skrev 2012-10-03 22:46:29 följande:

    Ja som det står i rubriken...
    Fram nu med alla fördomar som du kan tänkas dras med , eller för all del fråga det du vill och kanske bli snäppet klokare på köpet. 


    Jag vet inte om jag träffat nån rom eller inte. En kollega sa att romer föraktar de som inte är romer, att ni har ett särskilt ord för oss. Känns ju sådär. Stämmer det?

    Stämmer det också att ni helst vill hålla er för er själva och inte heller vill blanda in polis/åklagare utan skipa er egen rättvisa mellan er om det händer nåt?
Svar på tråden Nu är jag trött på okunskapen! Jag tillhör minoritetsgruppen Romer, fråga mig vad ni vill.