• spelarroll

Vill gå ner 17 kg, följas åt?

Hej!

Jag gick upp 23 kilo under graviditeten (födde min dotter i slutet på augusti 2012)
    Och då hade jag redan 7 kg övervikt.
    Med övervikt menar jag då alltså alla kilon över min "ideal vikt".

Min ideal vikt är 58kg. Det vägde jag innan jag blev gravid med mitt äldre barn 2010.

Jag vill alltså ner till 58kg igen, nu väger jag 75kg och har alltså gått ner 12 av graviditetskilona.

För min del är det bra att planera min dag och vad jag ska äta osv och sen kolla av om jag följt min planering.

Jag ammar ju fortfarande så jag kommer ta det försiktigt/långsamt men en viktnedgång på ½kg i veckan ska inte vara nån fara har jag läst på flera ställen. 

Jag ska försöka äta enligt tallriksmodellen.

Mitt problem är/har alltid varit att antingen äta för lite eller för mycket.
    Aldrig haft balans i mitt ätande. Oftast äter jag för lite mat och fyller upp med annat onyttigt.
    Men nu ska jag verkligen ta itu med detta och äta mer hälsosamt och hålla onyttigheterna till helgen. 

Om du också försöker gå ner i vikt, eller bara vill ge stöd/råd så kan vi väl följas åt?

• Svar på tråden Vill gå ner 17 kg, följas åt?
  • Jojjanna

Ja!!! Jag vill gärna haka på här!

Jag har en liten 6,5 månaders tjej här hemma och behöver ta tag i övervikten NU för att dels trivas bättre med min kropp men också för att kroppen ska orka med att bära på lilla Linnea.

Jag väger 77 kg till mina 163 cm vilket är många kilo för mycket. Jag borde nog också väga kring 57-58 kg men skulle bli supernöjd om jag lyckas gå ner till ca 63 kg.

Tidigare har jag testat viktväktarna, cambridgekuren samt lite LCHF. Nu vill jag gärna kunna äta av det mesta och få en bra syn på mat, utan förbud.

Jag funkar också bäst när maten är planerad, men är superdålig på det. Så där behöver jag verkligen tips och råd.

För att hålla koll på intaget tänker jag använda öppen Shape Up Club. Där lägger jag till lite extra pga att jag delammar. Jag tror att jag ska lägga gränsen vid 2200 kcal/dag. Vad tror du om det?

• spelarroll
    Jojjanna skrev 2012-10-04 13:39:30 följande:
    Ja!!! Jag vill gärna haka på här!

Jag har en liten 6,5 månaders tjej här hemma och behöver ta tag i övervikten NU för att dels trivas bättre med min kropp men också för att kroppen ska orka med att bära på lilla Linnea.

Jag väger 77 kg till mina 163 cm vilket är många kilo för mycket. Jag borde nog också väga kring 57-58 kg men skulle bli supernöjd om jag lyckas gå ner till ca 63 kg.

Tidigare har jag testat viktväktarna, cambridgekuren samt lite LCHF. Nu vill jag gärna kunna äta av det mesta och få en bra syn på mat, utan förbud.

Jag funkar också bäst när maten är planerad, men är superdålig på det. Så där behöver jag verkligen tips och råd.

För att hålla koll på intaget tänker jag använda öppen Shape Up Club. Där lägger jag till lite extra pga att jag delammar. Jag tror att jag ska lägga gränsen vid 2200 kcal/dag. Vad tror du om det?
    tjohoo:) vad kul! jag ska lägga barnen nu men kommer svara senare ikväll eller imorrn.
  • Jojjanna

Jag sitter precis och fredagsmyser med chips och cider... Imorgon blir det lite lördagsgodis... Men jag tänkte ägna söndagen åt att göra en veckomeny. Mitt nya liv mot ett smalare jag börjar på måndag!!!

• spelarroll
    Totti skrev 2012-10-05 19:40:25 följande:
    Jag är på:) vill också ner till 58

Vad kul :) Hur hade du tänkt göra det? kost? motion?

Jojjanna: 2200 kcal tycker jag låter bra eftersom du ammar :)

Kul att vi alla tre vill ner till 58 :) Man får ta lite i taget, göra upp små delmål.
    Jag har tänkt på att sätta upp mål som jag kan styra över och inte själva viktmålen, iallafall när det gäller delmålen.
    Jag började tänka extra på kosten förra helgen men nu har det blivit en del kanelbullar denna veckan så jag har faktiskt gått upp några hg.
    Men min startvikt kan vi säga är på 75 kg Några hg hit och dit är ju inte så noga.
    Jag har provat alla olika sätt i mitt liv, självsvält, viktklubben, räkna kalorier osv men nu tänker jag köra på tallriksmodellen men med halva tallriken grönsaker och 1/4 kolhydrater och 1/4 protein.
    Eftersom det är så pass nära inpå min förlossning ca 5 veckor så tar jag fortfarande bara promenader men försöker öka takten lite. Men jag tar det extra lugnt fortfarande eftersom jag inte tränade så mycket under graviditeten. Efter efterkontrollen kommer jag nog öka tempot om allt ser ok ut.

Igår var mina föräldrar här och jag bjöd dem på bullfika och jättegoda kex med marabouchoklad på. Idag blir det ett marabouchoklad och lite gott&blandat sen väntar en vecka utan godsaker. Ska göra mitt bästa med att hålla kakor/bullar/godis osv till en dag i veckan.

När väger ni er? Jag väger mig alldeles för ofta, varje dag. Man bör nog hålla det till max en gång i veckan. Måttband är ju bra att gå efter men jag tycker det är svårt för man kan omöjligt mäta på exakt samma ställe var gång. Det enda stället jag mäter är magen.. Den var ju 128 cm rund med lillan i och efter förlossning var den 118cm. Nu är den nere i 98 cm så det har ju gått rättså snabbt och då har jag ändå inte tränat magen. Men oavsett så är ju 98cm ett alldeles för stort midjemått. Eller ja jag mäter över naveln.               
  • Jojjanna

Jag brukar alltid börja mitt nya liv på måndagar, så det blir på måndag morgon som jag både mäter och väger mig. Jag ska nog försöka att göra det bara en gång i veckan för att ha något att kämpa för. I vanliga fall väger jag mig varje morgon... så det kommer att bli svårt att låta bli. Får nog ställa undan vågen i veckan.

När jag tidigare har mätt mig vid dieter av olika slag har jag mätt följande:

Halsen

Höger överarm

Midja, dvs smalaste stället

Mage, dvs vid naveln

Stuss, dvs över rumpan

Höger lår

Höger vad                   

Det är kul att se att kroppen "går ner" på olika ställen vecka för vecka  

Jag ska som sagt göra upp en planering inför kommande vecka imorgon men jag är riktigt peppad redan nu och jag hoppas verkligen på att lyckas den här gången!!!

Tallriksmodellen skulle nog vara den enklaste modellen som knappt kräver någon planering. Men jag är så otroligt slarvig med grönsakerna... Spelarroll: Vad fyller du halva tallriken med till måltiderna?    

• WhiteAngels

Hej!
    Får jag hoppa in här?
    Har sedan 20 Augusti kämpat med min vikt och har hittils
    gått ner 8,9 kilo.Mina planer är först och främst 10 kilo och det stora målet 16 kilo för att 
    sedan kanske ytterligare ta något kilo extra. 

• Jojjanna

Angående mål och delmål...

Jag var inne i en butik idag och såg massor av fina kläder av märket Desigual. Då bestämde jag mig för att inte köpa något än... jag ska vänta tills jag når ett visst delmål och sedan belöna mig med det! Jag har inte bestämt mig för vilket delmål än bara...

Jag tror på viktväktarnas metod att fira vart 3:e kilo samt att sätta upp ett delmål om att gå ner 10% av sin vikt. Med min startvikt på 77 kg skulle det innebära att jag får belöna mig själv med något när jag väger:

74 kg

71 kg

69,3 kg Delmålet 10% uppnått!

68 kg

65 kg

62 kg

59 kg

56 kg   MÅL!!!

Kom gärna med förslag på belöningar och det får inte vara något man äter   

Svar på tråden Vill gå ner 17 kg, följas åt?