Inlägg från: letsplaydoctor |Visa alla inlägg
  • letsplaydoctor

Lite fosterrörelser i vecka 22?

Jag är i vecka 23 nu, och upplever inte heller att det rör sig sååå mycket, det är mest lugnt i magen... Har också moderkakan i framvägg men har känt fosterrörelser dagligen sedan v 15... Såklart är dom starkare nu, men kände dom oftare förr när bebisen var mindre, vilket jag tyckte var konstigt och blev också orolig.
    Nu har ju jag gjort både RUL och ett privat UL, och allt såg bra ut båda gångerna, så jag oroar mig inte längre, så länge jag känner av bebisen några gånger om dagen (behöver inte vara starka sparkar eller att den buffrar runt). Nu ligger ju min tös även med fötterna ner, och då är inte det ofta man ser eller känner på själva "magen" så att säga, förutom lätta rörelser/puffar. Det känns mest längt ner mot urinblåsan och livmodertappen. Så hur "starka" rörelserna är tror jag har att göra med hur bebisen ligger också!

Så jag tycker att så länge du känner bebisen varje dag och allt såg bra ut på RUL tror jag inte du behöver oroa dig, om du nu inte tycker rörelserna minskat eller så? Men såklart ska du ta upp det med din BM om du är orolig, inte så bra att gå runt och oroa sig om man inte behöver :) Lycka till!

• letsplaydoctor
    Anonym (fundersam) skrev 2012-10-05 13:51:54 följande:
    Jag tycker mest att det jag känner är ett tryck bakom/omkring blygdbenet så blir.det hårt där och kissenödig blir jag. Åh så vips kan trycket eller vad man ska kalla det försvinna. Är det bebisen? Jag pratade just med min BM, hon oroa sig inte direkt utan sa att det vid denna tid i graviditeten fortfarande är normalt med att inte känna bebisen så mycket.. Suck, detta "det är nornaaalt".. Vilket iof.är toppen men vilken klassiker. Ska till henne om 2v på mätningar, vägningar och lyssna på hjärtljud.. Är i vecka 24 då så förhoppningsvis gör sig skrutten känd dagligen då.

Ja, jag tror det är bebisen, har exakt så. Jobbigast på kvällarna för känns som att jag måste på toa men inte behöver det egentligen, och så släpper det, sen kommer det tillbaka några gånger. Numera känner jag exakt när bebisen sparkar, men det gjorde jag inte för nån vecka sen. Nu känns det som att hon hoppar studsmatta på livmodertappen/urinblåsan. Vet du hur bebisen ligger? Min ligger vänd utåt, grävde ner hela fejjan i moderkakan på UL, så då känner jag lätta rörelser från händerna tex. Om hon vore vänd med ryggen mot moderkakan hade jag ju knappt känt något förutom fötterna då, om ens jag hade känt dom lika starkt som nu...
  • letsplaydoctor

Och jag känner heller inte igen mig när vissa säger att dom vaknar mitt i natten av sparkar osv, så starka rörelser har jag inte känt än och då gick jag precis in i vecka 24 idag. Så jag tror det är såå olika det där, och kan bero på massa olika saker, tex bebisens position och hur bebisen är, vissa vänder sig och snurrar runt, andra gör det inte alls. Min bebis har legat i samma position 3-4 veckor nu..

Svar på tråden Lite fosterrörelser i vecka 22?