Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
Jag är utbildad frisör (slutade dock för ett par år sedan pga allergi, men brinner fortfarande för yrket) och känner inte alls igen mig i din beskrivning i min roll som frisör. Däremot känner jag igen mig i rollen som kund, och detta gäller inte bara klippningar utan alla typer av behandlingar och tjänster.
Min teori om vi ska gå till frisörer är att det i dagsläget kryllar av outbildade frisörer (som inte innehar gesällbrev) , de finns i vartannat gathörn och drar mycket kunder pga sina priser som alltid ligger under vad som är rimligt för att få ett företag att gå runt rent ekonomiskt.
Till saken, svenska frisörutbildningar som går under sveriges frisörföretagare är en mycket väl ansedd utbildning och där lär man sig inte bara att klippa hår från grunden utan man lär sig även vett och kundetikett.
Kunden har tex inte tunt hår- kunden har fintrådigt hår.
Kunden har inte en stor näsa som gör att den inte passar i frisyren den efterfrågar- kunden har en nätt haka.
Kunden har inte råttfärgat hår- kunden har cendréfärgat hår.
Man lär sig helt enkelt att tala i positiva ord om kundens hår och man får aldrig säga något negativt.
Ta inte så hårt på att frisören frågar när du senast var hos frisören, det kan helt enkelt bara vara ett sätt att få igång samtalet eller ett sätt för frisören att räkna ut hur mycket håret vuxit och därmed vilken längd du säkerligen trivs i vilket du som frisör ska ta reda på innan du sätter igång med klippningen.
Detta är något man lär sig att fråga redan från starten i sin utbildning. Men vill man ta det som kritik så är det väl så.
Att sälja tjänster samt produkter är frisörens levebröd och är du dessutom anställd har du ofta krav på merförsäljning samt att din lön är baserad på vad du drar in i företaget- frisörer har provision som de flesta andra säljare.
Precis som en korvförsäljare försöker pracka på dig både dricka och lök fast du bara ville ha en korv med bröd och ketchup.
Titta efter frisörföretagarnas logga nästa gång du besöker en frisör och fråga efter gesällbrev alt mästarbrev- då får du en frisör som vet vad den håller på med.