Inlägg från: Anonym (Privat för salon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Privat för salon)

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    Jag håller med dig TS. Jag avskyr att gå till frissan. Man måste då jag har kort hår, och då ofta. Man gillar det INTE. Speciellt det där att man måste prata med en helt vilt främmande människa om sitt privata liv, vad jobbar du med, är du ledig idag, har du barn osv, osv. Jag vill inte dela med mig om något om mitt privata liv med hela salongen, jag är där för att bli klippt och få en fin frisyr! Jag har inte gått till en teraupeut för att prata om mitt liv. Fan vad jag hatar det.

  • Anonym (Privat för salon)
    Indianica skrev 2012-10-05 13:40:52 följande:
    Jag har lärt mig lite om hur man hanterar frisörer. En viktig sak är att om man vill ha en tyst frisör, så ska man alltid direkt försjunka djupt i en tidning. Ibland ska frisören lägga sig i vad man läser, men då svarar man bara kort på det. De flesta frisörer fattar då att man vill ha en tyst frisör.

    Ja, jag brukar också ta en tidning, men hon ger sig ändå inte. Jag går alltså till en salong som ligger i ett köpcentra och anses vara lite mer åt det lyxigare hållet, MEN det är så obehagligt (tycker jag) när alla andra som sitter och blir stylade samt hon som står och glor i kassan, andra frisörer där, deras kunder, de som bara sitter i soffan och väntar SAMT alla som går förbi ska höra och vet vad jag sysslar med, om jag är gift, har barn, ska på semester osv. jag tycker det är jättejobbigt då jag inte vill prata om mig med vilt främmande. Därför hatar jag att gå, men tvingar mig att gå var tredje månad. Jag vill bara gå dit, vara trevlig, berätta hur jag vill ha det, komma överrens om färg mm och sen ska allt enbart röra sig om frisyren och annat som rör hår. Tar gärna emot tips och så frön frisören det har jag inget emot för det är därför jag är där och INTE för att bli korsförhörd.
  • Anonym (Privat för salon)
    Memphis skrev 2012-10-05 15:29:20 följande:
    Tråkigt att så många blir missnöjda när ni går till frisören! De här tipsen har jag som själv är frisör till de som kanske aldrig reflekterar över hur viktigt det är med "kundpsykologi". - Lär dig att läsa av kunden snabbt. Blir människan märkbart supernervös av tystnad, håll konversationen igång så det känns avslappnat. Om kunden svarar kort på dina första frågor, inse att kunden vill sitta tyst och koppla av, och knip igen käften. - Klipp hellre för lite än för mycket! Och klipp lite till sedan om kunden sedan önskar. Det är mer effektivt än att få missnöjda kunder. Under alla omständigheter. "Riktigt kort" kan betyda en sak för kunden och en helt annan för dig. Toppar på tex långt hår, visa hur mycket du vill ta bort och fråga om det är ok. Vill kunden ta mindre trots att det skulle behövas klippas mer, lyssna på kunden och klipp det hon/han okejat. Spelar ingen roll hur friskt håret blir om kunden går hem och gråter för att det är för kort. -Ta Aldrig upp saker gällande håret som kan tänkas vara känsliga såsom tunnhårighet, eksem, psoriasis, alopeci osv utan att kunden själv tagit upp det, vilket de ofta gör då de vill ha tips om vad som passar bäst. Har kunden tex en åkomma som ser ut att göra ont på nåt sätt vid beröring, fråga då försiktigt och på ett sånt sätt att kunden förstår att det är helt från en praktisk synpunkt för att du ska kunna göra ett bra jobb. Att toppar är slitna och hårets kvalitet är inget man kastar i ansiktet på kunden om de inte själva frågar om råd. Tycker jag. - Tipsa om produkter på ett ödmjukt sätt. Du märker skitsnabbt om kunden är intresserad av att köpa saker. Om inte så lägg ner. Skillnad på att erbjuda och pracka på. - Tänk på att mest invecklat inte alltid är bäst. Alla vill inte ha värsta spabehandlingen. Många vill bara bli klippta och gå därifrån med mindre hår. - Fråga, för Guds skull, innan du vräker i massa produkter. Ingen vill orsaka allergiska besvär hos sin kund. Vissa vill ha håret nytvättat och fräscht också, behöver inte vara allergisk för att vilja avstå. - Lyssna på kunden! Gör det bara. Blir extremt mycket enklare då. Vill de ha en frisyr som du ryser vid tanken på, föreslå din idé lite kort, kanske öppnar det en tanke hos kunden. Om hon/han fortfarande är helt inne på sin idé, gör som kunden vill. Spelar ingen som helst roll hur, enligt dig, snygg eller korrekt klippning du gjort om den inte stämmer överrens med kundens önskemål. Kör förfan aldrig över någons idéer och tankar. - Fråga inte personliga frågor om inte kunden inbjuder till det. Du har inte med det att göra. Och prata inte massor om dig själv! Herregud, det är Kundens tid och då är dina barn, din middag och din trasiga bil förmodligen ganska ointressant. Kan nog komma på en hel del fler "paragrafer" men det får räcka med dessa nu :)

    AH, du är ju bara min dröm frisörska!
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?