• Pia2

    Har du vuxit opp utan pappa?

    Min dotter på 5 år har aldrig träffat sin pappa. Han försvann helt ur vårt liv när jag var gravid och bor nu utomlands. Hon har ett par par gånger frågat varför hon inte har någon pappa. Jag har svarat att inte alla barn har en mamma eller en pappa i sitt liv. Jag hade tänkt att jag skulle söka efter pappan när min dotter blev lite större, kanske 10-12 år, men kanske jag borde gjöra det redan nu? Ni som vuxit opp utan den andra föräldern, vad har ni för åsikter om saken? Hur var det å inte veta något om den andra föräldern?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 13:03
    Måste tillägga att pappan var sjukligt svartsjuk, men inte fysiskt våldsam. Han for sin väg därför att jag inte ville flytta ihop med honom.

  • Svar på tråden Har du vuxit opp utan pappa?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Alla barn har ju en pappa och din dotter har ju också det. Detta väcker självklart frågor hos barnet som du som mamma måste besvara så ärligt det går men med hänsyn till vad hon kan förstå.
    Det är självklart din sak att avgöra om du vill kontakta pappa och vad du i så fall tänker dig ska ske.
    I dagsläget är det mest en viktig fråga för dig, men ganska snart kommer din dotter att ställa fler och fler frågor och det måste du kunna förhålla dig till. Detta kommer att ha betydelse för henne även som vuxen.
    Mitt förslag är att du går till någon samtalspartner, kurator eller liknande och pratar igenom vad du kan och vill göra i dagsläget. Det kommer att ha stor betydelse för din dotter i fortsättningen att du hanterat den här frågan på ett genomtänkt sätt.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Har du vuxit opp utan pappa?