• trz

Hjälp! Ska sluta amma i morgon..

Hej. I morgon åker jag iväg över helgen och ska för första gången vara utan min dotter mer än ett par timmar. Ska sluta amma och det funkar inte när jag är hemma. Amy är snart 1 och kan somna på tre sätt. I bilen, och i vagnen så länge man rör sig, men stannar man en minut eller kör vagnen fram och tillbaka vaknar hon. Man måste alltså gå/köra konstant. Och så sommar hon när jag liggammar. Det innebär att vi fortfarande samsover då hon snuttar mest hela nätterna. Nu ska alltså hennes underbara pappa vara själv med henne i helgen, och jag vet att hon kommer skrika sig svettig för att tillslut slockna av utmattning. Även om han bär runt på henne, myser, pratar och Gud vet vad. Vi ska i samband med Det här försöka få över henne till egen säng. Men jag känner mig så elak som medvetet åker iväg när jsg vet hur tufft det kommer bli för dom. Jag hatar att amma, det är obehagligt, speciellt med hennes 10 tänder. Jag kan få ligga i timmar och jag blir så låst. Men samtidigt är det så praktiskt och mysigt.. Hon har ju olika band till mig och sin pappa. Han är roligast att leka med, och mig myser hon med. Hon har blivit supermysig på sistonde och kramar och pussar mig hela tiden.. Tänk om det försvinner? Tänk om hela vår relation förändras? Tänk om hon är sur på mig när jag kommer och Gud förbjude - tänk om hon inte känner igen mig eller ja, bryr sig när hon ser mig? Om hon bara sitter likgiltig?! Hon tar inte napp eller flaska, gillar inte välling och på något sätt vill vi lära henne sova hela nätter. Nu vaknar hon varannantimma och Ska amma/snutta. Hur tror ni hon kommer reagera mot mig efter den här helgen? Hur ska pappan smidigt få henne att somna och sova i egen säng? Hur ska jag göra med mjölkproduktionen i mina bröst? Hur ska jag överleva utan min lilla tjej en hel helg? ALLA tips är välkomna! Hjälp?

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Hjälp! Ska sluta amma i morgon..
  • glenda

Förhoppningsvis går det fortare för dig eftersom du slutar all amning på en gång. Det kanske var dumt av mig att försöka ta bort nattamning först men behålla morgon o tupplurs-snuttarna. Nu har han varit helt utan bröst i 3 dygn och visst, 3e natten var bättre. (Ah, 90min skrik i början av natten förstås, men bara ett uppvak efter det.) Hittills är 4e natten bra, bara 5min skrik när jag la ner honom, får se hur resten av natten blir..

• emma ax

När min syster var liten så åkte jag och pappa iväg med henne en helg av samma anledning, vår mamma vill sluta amma och det gick helt enkelt inte.

Jag var nästan nio då och min syster var nog 15 månader, vi hade en jättetrevlig helg tillsammans, kul för pappa att kunna ta hand om sina tjejer själv. vet att hon var lite grinig på kvällarna, men accepterade att mamma inte var i närheten. Det kan ha underlättat att vi inte var hemma, då hade hon kanske gått och letar efter mamma.

Ända problemet var att mamma fick mjölkstockning, men det gick över det med.

• trz

Tack för att ni delar med er, det är jätteskönt att läsa!

• fantasyforever

jag kan inte hålla med dom som säger att du är brutal och eller gör fel, barnets pappa är precis lika mycket förälder och är lika kapabel att kliva in med sin trygghet. han är ju dessutom ingen vandrande mjölktetra som luktar mjölk och triggar i´gång snuttbegäret än mer.. klokt är ju oxå att ha exakt samma tillvägagångssätt varje kväll, och att man tydligt säger att nu ska du sova, man kan vara trygg och nära barnet även om man är konsekvent och bestämd, ju tjurigare barnet är desto tjurigare måste man som förälder vara sen naturligtvis är det ju jobbigt att se sitt barn ledset, men förhoppningsvis så krävs det bara ett par kvällar så sitter det nya rutinerna. även efter helgen kan det ju vara klokt att du går ut och låter pappan natta även ett tag fortsättningsvis för att undvika förvirring.

jag skulle nog ha gjort som du, och jag skulle ha bytt till säng på en gång oxå, inte blir ett barn otryggare bara för att det blir två förändringar på samma gång så länge det finns en närvarande och trygg förälder i närheten, tvärt om kan det vara klokt att ta allt på en gång, än att riva upp barnet gång på gång!

lycka till, och du har ingen anledning att känna dig hemsk på någotvis! ni mår båda bättre av att få ordentliga nätter med god sömn! närheten som barnet nu ser i snuttandet kan man ge i en mängd andra former dagtid i stället! och barnet kommer inte tycka sämre om dig för det, ett sånt litet barn tänker inte så! synd att barnet inte tar tutte bara för det är ju en bra "tröst". Försök att mata henne ordentligt med välling el gröt inför natten så hon blir lite matstinn och sen när hon väl somnar så kanske det hjälper till så hon sover lite längre..    uppdatera gärna hur det gick!

kram och lycka till!    

• Sereena

Hej,
    har inga direkta tips då jag fortfarande nattammar min lilla tjej 13 mån.
    Hon har heller aldrig tagit napp eller snuttefilt. (Välling på flaska tog hon först vid 10 mån) 

Dock har jag använt "somna utan gråt" metoden för att få henne att amma mindre på natten, så jag ammar bara kort för att hon ska somna om, sen lossar jag henne. Börjar hon gråta får hon amma igen, men det tar oftast bara kort tid så kan vi båda somna igen utan amning och utan gråt. 

En kommentar som kanske inte hör hit, men tänkte angående Thailand. Är det inte skönt att kunna ha kvar amningen då? Tänk på värmen...amning känns som det lättaste sättet att få i sitt barn vätska!
    Jag hade nog väntat tills efter resan med att sluta amma just för bekvämlighets skull... några rutiner blir det ju sällan på en resa ändå... Men det är jag det, du gör ju som du tycker är bäst.

• trz

Jo har också tänk så om thailand.. Men då vi känner folk där nere vill jag inte sitta låst. Jag vill kunna gå ut med min familj och kunna lämna dottern med sin pappa en kväll utan att det ska bli kalabalik. Dessutom har hon börjat bita så otroligt nu när kindtänderna är på väg upp att jag verkligen inte står ut längre! Men tack för era tankar

• trz

Ja du, bra fråga!
    Jag messade tjugo i nio igår och frågade hur det gick, men har fortfarande inte hört något.
    Jag själv var ute och slog klackarna i taket för en gångs skull.. Men det gick bra iallafall!

Svar på tråden Hjälp! Ska sluta amma i morgon..