• Anonym

Bekräfta Faderskap och vårdnad! Hjälp!

Undrar hur faderskapet bekräftas. Fadern bor 25 mil bort och är inne i missbruk nu. Kan man skicka papper som han kan skriva på för att bekräfta faderskapet? Eller måste han fysiskt närvara? Undrar också om ifall faderskapet bekräftas INNAN barnet kommer...görs vårdnaden upp då också eller görs den upp EFTER barnet kommit? Jag vill inte ha gemensam vårdnad om bebisen pga hans missbruk som han tagit upp efter några års drogfrihet. Vad händer om han vill ha gemensam och jag ensam? Tänker på att det är mamman som automatiskt har ensam vårdnad när barnet föds. Jag vill alltså inte ändra det, eller blir jag tvungen om han sätter sig emot?'

• Svar på tråden Bekräfta Faderskap och vårdnad! Hjälp!
  • Anonym (Wildrat)

Om ni inte är gifta så har du ensam vårdnad. Enda sättet för pappan att få del av den är om du godkänner det, gör du inte det så krävs ett domstolsbeslut för att pappan ska få vårdnad. Men pappan har rätt till umgänge även om han inte har vårdnad.

Gällande faderskapet vet jag inte men ring socialtjänsten och fråga. Har för mig det är de som har hand om det. Faserskapet kan bekräftas innan barnet föds (DET vet jag iaf). 

• Whitetrash86

Med dottern gick vi ner till sociala för att skriva på papperna.
    Nu med sonen så fick vi hem papperna med posten, skrev ner allt och lät 2st skriva på som vittnen (krav på vittnen) Så på ett eller annat sätt måste ni 2 träffas för att skriva på papperna med vittnen. Sen är det bara att posta tillbaka.

• Anonym

Okej, så då skulle jag kunna be dom skicka papper på faderskapet till honom INNAN bebis kommit. Sedan skulle han kunna skriva på (+ vittnet) och skicka vidare papperna till mig efteråt så jag + vittne kan skriva på och skicka in det sen?

• Whitetrash86
    Anonym skrev 2012-10-05 00:09:43 följande:
    Okej, så då skulle jag kunna be dom skicka papper på faderskapet till honom INNAN bebis kommit. Sedan skulle han kunna skriva på (+ vittnet) och skicka vidare papperna till mig efteråt så jag + vittne kan skriva på och skicka in det sen?
    nej, papperna kommer efteråt eftersom man måste ha barnets personnr.
    Och ni måste skriva på tillsammans med 2 vittnen. Så du och han måste träffas om du vill att faderskapet ska registreras.
  • mclo

Bara skriva det på familjerätten i din kommun och sen skickar dom det till hans kommun där dom fixar ett möte med han.

• Tonårsmorsan

Faderskapet kan bestämmas först efter att barnet är fött. Du kommer i värsta fall att pressas på att gå med på gemensam vårdnad redan på förlossningsavdelningen eller på BB. Vägra! Om pappan sen vill ha gemensam vårdnad så kommer han att få det om han väljer att processa om det (alltså stämma dig i Tingsrätten) och om det inte finns starka skäl som talar emot. Om pappan är missbrukare så är det ett starkt skäl till att du ska ha ensam vårdnad. OBS! Skaffa bevis! Enbart dina ord räcker inte (så klart). Du måste samla bevis bevis bevis och åter bevis. Skulle pappan bli nykter igen och kräver han då gemensam vårdnad så kommer han troligen att få det.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Grappa
    Tonårsmorsan skrev 2012-10-09 21:07:46 följande:
    Faderskapet kan bestämmas först efter att barnet är fött. Du kommer i värsta fall att pressas på att gå med på gemensam vårdnad redan på förlossningsavdelningen eller på BB. Vägra! Om pappan sen vill ha gemensam vårdnad så kommer han att få det om han väljer att processa om det (alltså stämma dig i Tingsrätten) och om det inte finns starka skäl som talar emot. Om pappan är missbrukare så är det ett starkt skäl till att du ska ha ensam vårdnad. OBS! Skaffa bevis! Enbart dina ord räcker inte (så klart). Du måste samla bevis bevis bevis och åter bevis. Skulle pappan bli nykter igen och kräver han då gemensam vårdnad så kommer han troligen att få det.
    Eeehh, hur menar du att TS skulle kunna pressas att skriva på GV på BB? Förklara gärna. Eller be om ursäkt för att du ljuger.

• Anonym (insatt)

Faderskapet är en fråga för familjerätten i barnets hemkommun att utreda. Det är inga papper som föräldrar skickar emellan sig vare sig det gäller bekräftelse eller vårdnad. BB har inget med detta att göra ..... Familjerätten kommer att kontakta dig ts, då barnet är fött. Vill du ha klarhet i gången kan du ringa dem redan nu. Men helt klar kan inte bekräftelsen bli förrän barnet är fött!!

• sirisdotter
    Tonårsmorsan skrev 2012-10-09 21:07:46 följande:
    VAD I ALLSIN DAR SKRIVER DU FÖR GALLIMATIAS?   Stormade  personal från din kommuns familjerättsavdelning in på förlossningsavdelningen eller på BB och pressade dig på att skriva på gemensam vårdnad?  Med hela tingsrätten med domare och nämndemän  hack i häl ??   Är det nya regler från och med nu???

Eller menar du att barnafadern försöker övertala den nyförlösta modern direkt efter förlossningen -  sådant händer självklart  (i de fall han känner till när förlossningen äger rum och var).   Då gäller det förstås att stå emot om man är övertygad om att det inte är barnets bästa.

Har du läst alla tingsrättsdomar från vårdnadstvister eller varför uppger du att alla fäder som stämmer sina barns mödrar på gemensam vårdnad får det?
Svar på tråden Bekräfta Faderskap och vårdnad! Hjälp!