• Anonym (Hur gör man idag)

Lämna bort förståndshandikappat barn??

Av ren nyfikenhet undrar jag hur det fungerar idag när föräldrar får utveckligstörda eller gravt handikappade barn. OM dem är så pass sjuka att dem utgör ett hot mot eventuella syskon eller fullkomligt "förstör" familjeron (Snälla missförstå mig nu inte), finns det då i dag någonstans man kan "lämna bort" dem? För en stund, ett par dagar eller konstant avlastning?? 

Sen undrar jag, HUR ser ni på att man gör så här?? Jag får dåligt samvete bara jag tänker på det men HUR i herrans namn klarar vissa familjer av sina handikappade och hur orkar man??? 

• Svar på tråden Lämna bort förståndshandikappat barn??
  • pluvdo

Jag fattar inte hur folk orkar ha barn som inte kan skilja mellan "de" och "dem". Om min son blir sådan som äldre så adopterar jag nog bort honom. Usch.

"Om DEM är såpass sjuka att DEM utgör ett hot..." *ryser*

• Anonym (Hur gör man idag)
    pluvdo skrev 2012-10-05 01:49:39 följande:
    Jag fattar inte hur folk orkar ha barn som inte kan skilja mellan "de" och "dem". Om min son blir sådan som äldre så adopterar jag nog bort honom. Usch.

"Om DEM är såpass sjuka att DEM utgör ett hot..." *ryser*
    "Om DE är så pass sjuka att DE utgör ett hot... Nöjd!?
  • Anonym (mamma)

Man älskar dom precis lika mycket som sina andra barn, och gör vad som är bäst för dom, även om det innebär att man går under som förälder.

Nej,jag har inga egna barn med något handikapp, men det detta är vad jag skulle göra och vad människor som jag känner som har barn med dessa handikapp gör

Ja det finns avlastning, det kan tex vara så att barnen inte klarar sig utan ständig medicinskt vård, ja då får man helt enkelt kanske överlåta just det ansvaret till någon kunnig inom området.     

• Alvi

Jag tror att det är extremt ovanligt att man lämnar bort sina barn HELT nu för tiden. Jag är dock rätt säker på att det händer, här och där, då och då. Dock är jag rätt säker på att det tar lååång tid att nå fram till det beslutet mentalt, och sedan lika lång tid att faktiskt göra det.

• viseversa

Ja det finns både särskola/förskola för barn med olika graders förstånds handikapp! Under dagtid då såklart! Sen finns det "kortis" som är som ett boende dygnet runt för dessa barn. Hur mycket barnet får bo på kortis avgör inte föräldrarna utan det görs en utredning på hur mycket avlastning familjen behöver och hur allvarligt utvecklingsstörningar barnet har! Vissa har barnet varannan vecka eller mer på kortis! Andra bara någon dag eller helg ibland!

• W Goldberg

Självklart finns det avlastning att få.
    Nivån vet jag inte, men vore jag som du skulle jag ringa till kommunen och prata med någon där.
    Jag tror att man kan få allt  från bara lite avlastning till rent ganska mycket.

Ring dit och fråga så  får du nog bra svar. 

• Bellsiii

Det finns förskola /skola och kortis , men man lämnar nog inte bort sitt barn hur som helst trots funktionsnedsättning . Sen har barnen rätt till assistent !

• Jolines mamma

Viseversas svar är jättebra. Jag har jobbat på ett sådant korttidshem för barn. Det blir som ett andra hem.
    Vissa bor där varannan vecka och vissa kanske varannan eller var tredje helg.
    Jag tror att föräldrarna behöver denna avlastning för att kunna vara toppenföräldrar när barnen är hemma. Tycker absolut inte att de ska känna nån skuld, snarare tvärtom.
    Ofta finns syskon med i bilden som behöver få lite extra uppmärksamhet emellanåt.

• sötäpplet

Det finns också avlastningsfamiljer, familjer som meddelat till kommunen att de gärna tar emot ett handikappat barn någon/några helger och någon kväll ilband för att avlasta deras familjer och ge syskonen till barnet lite tid med sina föräldrar.

Svar på tråden Lämna bort förståndshandikappat barn??