• Tinusen

Lön inom handels?

Hur funkar det med lönen inom handels, höjs den automatiskt när man har jobbat ett år? Just nu går jag på lägstalön då jag inte har någon tidigare erfarenhet, men hur blir det när jag jobbat ett år? Måste jag be om löneförhöjning tro?

• Svar på tråden Lön inom handels?
  • mamaung

Det är en automatisk erfarenhetshöjning

Vid 1,2 & 3 år. Sen beror det på i vilken butik du jobbar, om du får ta del av någon pott...

• GrönaDruvan

Vi har aldrig lönesamtal och har aldrig haft de 16 åren jag jobbat inom Handels. Man börjar på lägsta för att sen varje år höjas. Tror det är efter 3 år man är fullbetald. Sen tillkommet iaf på vårt jobb en pott som delas ut lite då och då också.

• Tainted

jag jobbade på ett lager inom handels, när man fått 6mån erfarenhet fick man en automatisk höjning. Vet dock inte hur det fungerar efter det då jag bytte jobb och fack.

• Erki

Du får inte höjningen efter ett års anställning utan vid den ord.lönehöjningen i april kollas det av hur länge du arbetat, hur gammal du är osv.
    Så det är räknat på din ålder/anställningstid/år erfarenhet per 1 april som gäller om de följer kollektivavtalet.

• Lilia

Ja, den höjs automatiskt. Minns jag inte fel är det två eller tre kronor mer i timmen.

Svar på tråden Lön inom handels?