• KatjaKaj

Weekend i London över jul.

Jag och min sambo hade tänkt ta en weekend till london nu i december så vi skulle väldigt gärna ta emot lite tips  om bra hotell, om det är några speciella dagar som är extra bra/ sämre att åka på.

Vi är lite inne på att åka över julafton, typ åka den 22 och komma hem den 25 men vi är väl lite rädda för att mycket ska vara stängt.
    Jag är iallafall ute efter att få lite julstämning och hoppas på att london ska bjuda på lite trevlig julskyltning.

Så ni som varit där under jultider kom gärna med tips om allt :). 

• Svar på tråden Weekend i London över jul.
  • Spexig

Ett bra rel billigt hotell (sjukt rent!) är http://www.cityhotellondon.co.uk/. Det ligger i ett lite lustigt neighbourhood, men absolut inte dodgy och det är ca 50 m från tunnelbanan.
    Det är enkelt men har precis allt vi behöver (bra säng, eget badrum, vattenkokare, kylskåp, TV).

Åk till nåt av de tjusigare varuhusen, typ Harrods eller Fortnum & Mason o kolla in deras julskyltning, den brukar vara fantastisk! 

Den 24e brukade affärerna stänga tidigt innan, jag vet inte exakt hur det är nu. Den 25e gissar jag att mycket är stängt. 

• Hejhoppsan

Vi funderar på att göra samma sak. Nån Londonbo som vet om det överhuvudtaget går att hitta någon öppen restaurang under julhelgen?

• tahira

Det mesta har öppet på julafton, ALLT har öppet några dagar innan.

Själva juldagen är krångligare, men en del ställen har öppet, framförallt underbara indiska restauranger och trevliga hotell, med allt vad det innebär med middag, lunch och tea. 

Den 24:e är en relativt stor shoppingdag här, med massor av folk ute. Lite jobbigt om man inte gillar att trängas, men det kan nog vara mysigt om man vill ha riktig storstadsjul-känsla.

En favorit hos oss är att gå till Portobello (en marknad) lördagen närmast jul och dricka mulled wine och titta på alla saker. Riktig julkänsla! Det finns många trevliga pubar och sådär runt om där man kan värma sig mellan varven.

Julmarknaden i Hyde Park är också en klassiker, ingen personlig favorit men när vi har besökare brukar det vara en riktig hit!

Premier Inn finns lite här och var och brukar vara prisvärt om man är ute i god tid (vet dock att alla hotellpriser dras upp rejält under julen), det är rent och fräscht och har bra service! 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Hejhoppsan

Åh tack tahira, precis den info jag behöver! Då kanske det blir en sväng över jul trots allt!

• Bye baby Bunting
    Hejhoppsan skrev 2012-10-06 14:48:05 följande:
    Åh tack tahira, precis den info jag behöver! Då kanske det blir en sväng över jul trots allt!
    24:e är den största utekvällen. Så gott som alla befinner sig på puben den kvällen.
    Yta i all ära, men utan substans kommer man inte långt
  • KatjaKaj

Tack för svar :) jag har varit i London två gånger innan men på sommaren och jag älskar verkligen London. Jätteroliga tips tahira, nu känner jag mig ännu mer sugen på att åka :D

• KatjaKaj

Nu är resan bokad, men är det någon som vet hur man smidigast tar sig till flygplatsen den 25? Som jag förstod det nu i efterhand är allting stängt då även tågen. Kan man förboka taxi?!

• tahira
    KatjaKaj skrev 2012-10-14 10:25:24 följande:
    Nu är resan bokad, men är det någon som vet hur man smidigast tar sig till flygplatsen den 25? Som jag förstod det nu i efterhand är allting stängt då även tågen. Kan man förboka taxi?!
    Vilken flygplats skall ni till?
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira

Detta taxibolag använder jag alltid, de är otroligt pålitliga: www.addisonlee.com/

Tänk på att boka flera dagar i förväg bara.

Jag har åkt med dessa på juldagen: www.ascot-cars.com/ men de är alltså baserade i Ascot, men kan köra till London också.

Svar på tråden Weekend i London över jul.