• Anonym (Njurinnan)

Problem med njurar? Hjälp mig!!

Hej. Ska försöka ta det kort..

För ett år sedan blev jag väldigt dålig och hade väldigt väldigt ont i ryggen. Väldigt hög feber, kräkningar och totalt däckad.
    Pratade med hälsocentralen om mina besvär och jag misstänkte även en UVI.
    Där får jag svaret att avvakta till dagen efter och lämna ett urinprov, trots att jag redan då legat i feber i 4-5 dagar och mådde mycket dåligt.
    Jag kunde inte vänta till morgonen utan fick åka in akut tillslut och blev inlagd för njurbäckeninflammation.
    Jag hade en snabbsänka på 196 och väldigt mycket bakterier i urinen.
    Låg inne med antibiotika som gavs intravenöst i 5 dagar.
    Där blev de väldigt förvånade att jag inte fått komma in direkt då det är akutläge med tanke på symtom.
    De sa även att detta var en extremt kraftig infektion i njuren och de var oroliga att det kommit ut i blodet också.
    De sa att jag låg rätt risigt till
    Jag hade tur då penicillinet hjälpte snabbt och piggnade på mig efter ett par veckor.

Nu har ett år gått ganska precis. Jag har gått och haft halvont i njurarna till och från. Feber som kommit och gått. Inte lika extremt som förra året, men dock tillräckligt för att jag vill ha en undersökning.
    Ringer då till hälsocentralen och ber att få träffa läkare då jag har ont i njurtrakten igen och feber som kommer och går. Som svar får jag "Vi tar inte emot den typen av läkarbesök just nu.. bara akuta, ring om 2-3v igen och prova då"
    Jahopp. Två veckor gick sen gick jag som in i en mur, riktigt ont.. på båda sidor. hög feber och inget annat som förklarar feberns uppkomst.
    Ringer då hälsocentralen igen efter 3 dagars sängläge med upp till 40.5 i feber. Förklarar att jag haft en infektion i njuren tidigare och jag känner igen symtomen. Samt att jag mår riktigt dåligt, men jag känner inte av någon UVI.
    Jag tror då naiv som jag är att jag ska få träffa läkare. Men inte.
    "lämna ett urinprov imorgonbitti så kan vi börja med att utesluta UVI"
    Jahopp. ska stå ut ännu en dag..
    Lämnar då urinprov och de säger att läkaren kommer ringa mig om provsvar innan dagens slut.
    Efter 7hs väntan utan att hört ett ljud ber jag sambon skjutsa ner mig dit innan dom stänger så jag får mina provsvar.
    Möts av ett "Som jag sa tidigare kommer läkaren ringa under dagen."
    Men dagen är ju snart slut säger jag irriterad och går därifrån.
    Kort därefter ringer läkaren upp. En läkare som är mycket dålig på svenska, iallafall i tal.
    Begriper inte vad hon säger. Men jag snappar upp att jag har väldigt höga halter av äggviteämnen i urinen men inga bakterier. Sen frågar hon om min UVI. MEN JAG HAR INGEN UVI, gör bara så jädrans ont i njurarna! Frågar om jag inte får träffa läkare? Nej, vi ska tydligen börja med antibiotika mot UVI !? Fast hon säger att inget tyder på uvi?!

Vad jag vet så ska man inge ge samma penicillin mot uvi som mot infekterade njurar, då den inte är nog kraftig?

Så det jag undrar.. OM NÅN där ute kan något om njurar eller känner igen detta, tror ni det hjälper med antibiotika till för UVI mot smärtor i njuren? Njurens funktion verkar ju klart sämre med tanke på den dessa äggviteämmen, eller har jag fel?
    Vad kan vara galet med njurarna med tanke på mycket äggviteämmen men inga bakterier?
    Om inte en infektion, vad?
    Ska man bli avfärdad av läkare med dessa symtom?

Tacksam för hjälp 

• Svar på tråden Problem med njurar? Hjälp mig!!
  • Anonym (Njurinnan)

Ingen som är kunnig eller har erfarenhet?? ^^

• Ruggugglan

Jag är njursjuk sedan barnsben i kronisk njurinflammation. När jag insjuknar så läcker jag stora mängder äggvita. Det är bland de första tecknen på att något inte är som det ska.

Jag tror inte att det är det du har, men jag tycker att du bör kolla upp det hos läkare! Ring akut och ÖVERDRIV! Det har jag fått göra väldigt många ggr för att ens få komma in (och då har jag ändå haft rätt i slutändan...)

Jag tycker också att det låter väldigt märkligt att de sätter in antibiotika trots att de inte vet vad det är för fel. Antibiotika ska inte skrivas ut i onödan. Stå på dig!

• Anonym (Njurinnan)
    Ruggugglan skrev 2012-10-05 17:05:26 följande:
    Jag är njursjuk sedan barnsben i kronisk njurinflammation. När jag insjuknar så läcker jag stora mängder äggvita. Det är bland de första tecknen på att något inte är som det ska.

Jag tror inte att det är det du har, men jag tycker att du bör kolla upp det hos läkare! Ring akut och ÖVERDRIV! Det har jag fått göra väldigt många ggr för att ens få komma in (och då har jag ändå haft rätt i slutändan...)

Jag tycker också att det låter väldigt märkligt att de sätter in antibiotika trots att de inte vet vad det är för fel. Antibiotika ska inte skrivas ut i onödan. Stå på dig!
    Oj vad tufft för dig med denna sjukdom! Okej, ja man känner ju sin kropp bäst själv faktiskt..

Min mormor hade okänd njursjukdom och dog tyvärr av blodförgiftning endast drygt 50 år gammal.

Ja jag blir förbryllad över detta med antibiotikan. Tänkte när jag kom hem att jag måste googla på allt med äggviteämnen, selexid och njuront. Men jag får inte ihop antibiotikan med det då inga bakterier påträffats i urinen.
    Känns som att var jag än ringer om råd så är det ingen som riktigt lyssnar eller yttrar sig något. Kanske är de inte kunniga nog att dra några slutsatser eller så är de less på sina jobb! Har bara fått höra "vi avvaktar tills urinprovet är taget" "Vi avvaktar några dagar för att se om det blir bättre" "Vi provar antibiotika och se om det blir bättre". Jag vill ju veta VAD som är galet, och var det kommer ifrån!? Jag är ingen leksak! Jag har känslor och tankar.. Men får inga svar på mina frågor.

Jag är ju sån att jag inte far på akuten för minsta lilla. Jag har hög smärttröskel och när jag väl åker in så ser ingen att jag har ont.. Men det är klart, åker man in på akuten och beskriver sina symtom väl och säger att man mår riktigt piss så är dom ju tvugna till en undersökning åtminstone! 
  • Anonym (Ssk)

Det låter helt vansinnigt att du inte får träffa en läkare. Har du fortfarande feber och ont? Ring 1177 så kan de slussa dig vidare till familjeläkarjouren (om det finns en sån där du bor) eller akuten idag.

Sen låter det som om du behöver byta vårdcentral.

• mammas4killar

Jag får jätte ofta uvi och då sätter det sig alltid mot njurarna, har även haft njursten hur många ggr som helst och då har stenarna i sig gett uvi också. Får också hög feber och ont i njurtrakten, och njursten, jag då får man så ont så man tror man dör. Jag tycker att du ska åka in akut när du blir så dålig, tycker det är hemskt av HC att bara avfärda dej, på min HC så tar dom alltid mig på allvar eftersom dom vet min historia. Be dom på akuten göra en riktig utredning och kanske en röntgen för att utesluta att det inte är stenar du har.
    Dina njurar kan faktist bli förstörda om det blir för hög belastning för dom.

• Ruggugglan
    Anonym (Njurinnan) skrev 2012-10-06 11:11:55 följande:
    Oj vad tufft för dig med denna sjukdom! Okej, ja man känner ju sin kropp bäst själv faktiskt..

Min mormor hade okänd njursjukdom och dog tyvärr av blodförgiftning endast drygt 50 år gammal.

Ja jag blir förbryllad över detta med antibiotikan. Tänkte när jag kom hem att jag måste googla på allt med äggviteämnen, selexid och njuront. Men jag får inte ihop antibiotikan med det då inga bakterier påträffats i urinen.
    Känns som att var jag än ringer om råd så är det ingen som riktigt lyssnar eller yttrar sig något. Kanske är de inte kunniga nog att dra några slutsatser eller så är de less på sina jobb! Har bara fått höra "vi avvaktar tills urinprovet är taget" "Vi avvaktar några dagar för att se om det blir bättre" "Vi provar antibiotika och se om det blir bättre". Jag vill ju veta VAD som är galet, och var det kommer ifrån!? Jag är ingen leksak! Jag har känslor och tankar.. Men får inga svar på mina frågor.

Jag är ju sån att jag inte far på akuten för minsta lilla. Jag har hög smärttröskel och när jag väl åker in så ser ingen att jag har ont.. Men det är klart, åker man in på akuten och beskriver sina symtom väl och säger att man mår riktigt piss så är dom ju tvugna till en undersökning åtminstone! 
    Jag var sjuk ofta som liten men nu är det nästan 9 år sedan jag var sjuk så jag håller tummarna att det är borta helt Det spökar när är gravid men i övrigt mår jag bra, så det är inte så farligt.

Hur har det gått för dig? Fick du komma in? Tycker som Ssk skrev, att du ska byta vårdcentral. Jag funderar på att göra det sj för vissa ska verkligen inte jobba inom sjukvården.
  • Anonym (Njurinnan)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-10-06 11:31:17 följande:
    Det låter helt vansinnigt att du inte får träffa en läkare. Har du fortfarande feber och ont? Ring 1177 så kan de slussa dig vidare till familjeläkarjouren (om det finns en sån där du bor) eller akuten idag.

Sen låter det som om du behöver byta vårdcentral.
    Ja, vården här blir allt sämre! Tyvärr..
    Febern har minskat drastiskt nu, har fortfarande ont speciellt när jag ligger ner och när jag rör mig.
    Men idag är det bättre än igår då det känns ju bra! Hoppas det fortsätter i den takten..
    Bara så konstigt att det enda dom tar är urinprov.. Hade det varit UVI jag misstänkte så behövs ju inget annat. Men jag tycker att är det njurar och insida kroppen man har rejäla smärtor från BORDE det vara självklart en ordentlig undersökning. Samt blodprovstagningar!

Japp, jag har nu fyllt i papper om byte av vårdcentral.. Så dit tänker jag inte tillbaka!!

• Anonym (Njurinnan)
    mammas4killar skrev 2012-10-06 11:42:49 följande:
    Jag får jätte ofta uvi och då sätter det sig alltid mot njurarna, har även haft njursten hur många ggr som helst och då har stenarna i sig gett uvi också. Får också hög feber och ont i njurtrakten, och njursten, jag då får man så ont så man tror man dör. Jag tycker att du ska åka in akut när du blir så dålig, tycker det är hemskt av HC att bara avfärda dej, på min HC så tar dom alltid mig på allvar eftersom dom vet min historia. Be dom på akuten göra en riktig utredning och kanske en röntgen för att utesluta att det inte är stenar du har.
    Dina njurar kan faktist bli förstörda om det blir för hög belastning för dom.
    Okej. Men är det så då dina stenar gett dig uvi, har dom funnit bakterier i urinen då? Eller bara högre halt av äggviteämnen?
    Jag vet ju inte ens om det kommer följas upp med nytt urinprov. Fick aldrig nåt svar. Mer ett "Vi börjar med detta så ser vi sen.."
    Ja, så är det ju! De kan klarar ju inte alltför mycket.. Men som sagt, just nu känns det inte bra, men bättre! 
  • Anonym (Njurinnan)
    Ruggugglan skrev 2012-10-06 20:34:58 följande:
    Jag var sjuk ofta som liten men nu är det nästan 9 år sedan jag var sjuk så jag håller tummarna att det är borta helt Det spökar när är gravid men i övrigt mår jag bra, så det är inte så farligt.

Hur har det gått för dig? Fick du komma in? Tycker som Ssk skrev, att du ska byta vårdcentral. Jag funderar på att göra det sj för vissa ska verkligen inte jobba inom sjukvården.
    Okej, va skönt att det blivit bättre för dig!!

Du ser säkert i tidigare inlägg att det är bättre och jag har inte sökt mer sjukvård så länge det känns bättre. Men får se nu imorrn ska jag prova jobba och blir det inte bättre så då kräver jag vård!

Nej du har helt rätt. Jag vet en av de som tar emot samtal har fått sluta på min HC då hon inte betett sig rätt mot patienter samt gett egna diagnoser utan läkarens samtycke. Helt galet! Vansinne!
  • mammas4killar

dom har hittat både och, det är inte mänskiligt att gå runt och ha dessa problem hela tiden, som jag skrev förut  så gå tll akuten och tala om precis som det är, har du feber så måste dom behandla.

• metbäcksfru

Jag har haft massvis med UVI'er under årens lopp och även en rejäl njurbäckeninflammation som spred sig vidare i blodet. Jag har fått inskrivet i alla mina journaler på olika VC/sjukhus att om jag hör av mig med smärta bak i ryggen och/eller i sidorna OCH feber så ska de genast ta in mig för kontroll oavsett UVI eller ej!

Jag rekommenderar dig att GENAST åka till akuten om du får/har så ont och feber, för det är absolut inte att leka med dessa njurbäckeninflammationer. Jag har t ex fått nedsatt njurfunktion efter den jag hade...
    VC har ofta inte tillräckligt med kunskap för detta med njurbäckeninflammationer är min uppfattning i det hela!

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • BaraJag35

Jag hade ont förra i helgen i njurarna kände mig riktigt risig rent ut sagt, ringde min vc måndag morgon, hon ordnade fram en akut tid på 2 timmar, urinprov och 5 rör blod drog dom. Så jävla skillnad på vårdinrättningar, blir ju mörkrädd när jag läser ditt inlägg TS, har ni inte fler vc i närområdet? Byt

• Anonym (SSK jag med)

Hej TS!
    Den antibiotikan du fått kan användas för att behandla UVI som gått högre upp än "bara" i blåsan. Men ibland ska man ge intravenöst för att häva infektionen. Andledningen till att man inte finner bakterier men äggviteämnen kan bero på att infektionen sitter högre upp (njurarna), då är det inte säkert att det finns bakterier i urinen-då får man andra symptom, såsom ryggvärk, högre feber, allmän sjukdomskänsla. Givetvis ska detta kollas ordentligt, du borde fått en läkarundersökning, tagit infektionsprov (stick i fingret). Dessutom borde urinen ha odlats över natten i värmeskåp. Jag tycker att du gör helt rätt som byter vårdcentral. Men att få skador på njurarna efter en njurbäckeninflammation är extremt ovanligt. Tänk på att vi klarar ju oss faktiskt med en njure och inte ens hela den behövs-kroppen är fantastisk. Men om du känner osäkerhet så kan du be på din nya vårdcentral att man tar ett blodprov och mäter kreatinin, det visar om inte njurarna inte mår bra. Det behövs fler undersökningar såklart men det är en början. Jag skäms över hur vissa i vården beter sig. Hoppas detta besvara en del av dina frågor. krya på dig!

• enjävligtargtjej

Brukar aldrig kommentera trådar men efter att läsa kommentaren här om att "det är extremt ovanligt med att få skadad njure efter njurbäckeninflammation" och även om hur du blivit behandlad av sjukan. För det första; jag fick en njurbäckeninflammation, knappt en kraftig sådan, och har nu bestående men för livet. Nedsatt njurfunktion och ständiga smärtor. Det ÄR farligt med njurbäckeninflammation, hur liten den än är. Och det är extremt farligt att sitta och skriva såna kommentarer, någon kan ju faktiskt tro dig. Bara för att du har hört någonstans att man klarar sig på en njure betyder inte det att man har ett vanligt fungerande liv med en njure, tro mig.

Och sen till det här att de inte tar dig på allvar; BYT BYT BYT! 3 månader efter min inflammation gjorde de en datortomografi med kontrastvätska från en kanyl. Detta är vad som behövs för att se ifall du har tagit skada från inflammationen! Stå på dig, känn aldrig att en njurbäckeninflammation inte är allvarlig, den har förstört mitt liv.

• Nerfherder
    enjävligtargtjej skrev 2015-07-29 19:23:48 följande:

Brukar aldrig kommentera trådar men efter att läsa kommentaren här om att "det är extremt ovanligt med att få skadad njure efter njurbäckeninflammation" och även om hur du blivit behandlad av sjukan. För det första; jag fick en njurbäckeninflammation, knappt en kraftig sådan, och har nu bestående men för livet. Nedsatt njurfunktion och ständiga smärtor. Det ÄR farligt med njurbäckeninflammation, hur liten den än är. Och det är extremt farligt att sitta och skriva såna kommentarer, någon kan ju faktiskt tro dig. Bara för att du har hört någonstans att man klarar sig på en njure betyder inte det att man har ett vanligt fungerande liv med en njure, tro mig.

Och sen till det här att de inte tar dig på allvar; BYT BYT BYT! 3 månader efter min inflammation gjorde de en datortomografi med kontrastvätska från en kanyl. Detta är vad som behövs för att se ifall du har tagit skada från inflammationen! Stå på dig, känn aldrig att en njurbäckeninflammation inte är allvarlig, den har förstört mitt liv.

3 år gammal tråd!
  • bastamamman1

Hej! Ni som har problem med njurarna - jag hade njurstensanfall för ca tre veckor sedan. Och sedan dess känner jag mig inte ok. Ingen feber, men extremt trött och konstig i magen, gasig, andnöd och vattniga, glåmiga ögon. Känner mig halvsjuk, dock ingen feber. Även huvudvärk emellanåt, och fick en konstig allergisk reaktion med hudutslag, trots att jag aldrig brukar va allergisk. Spelar ingen roll hur bra jag äter eller hur mkt jag dricker, känner mig ändå halvsjuk. Nån som vet om det är normalt efter njursten?

Svar på tråden Problem med njurar? Hjälp mig!!