Problem med njurar? Hjälp mig!!
Hej. Ska försöka ta det kort..
För ett år sedan blev jag väldigt dålig och hade väldigt väldigt ont i ryggen. Väldigt hög feber, kräkningar och totalt däckad.
Pratade med hälsocentralen om mina besvär och jag misstänkte även en UVI.
Där får jag svaret att avvakta till dagen efter och lämna ett urinprov, trots att jag redan då legat i feber i 4-5 dagar och mådde mycket dåligt.
Jag kunde inte vänta till morgonen utan fick åka in akut tillslut och blev inlagd för njurbäckeninflammation.
Jag hade en snabbsänka på 196 och väldigt mycket bakterier i urinen.
Låg inne med antibiotika som gavs intravenöst i 5 dagar.
Där blev de väldigt förvånade att jag inte fått komma in direkt då det är akutläge med tanke på symtom.
De sa även att detta var en extremt kraftig infektion i njuren och de var oroliga att det kommit ut i blodet också.
De sa att jag låg rätt risigt till
Jag hade tur då penicillinet hjälpte snabbt och piggnade på mig efter ett par veckor.
Nu har ett år gått ganska precis. Jag har gått och haft halvont i njurarna till och från. Feber som kommit och gått. Inte lika extremt som förra året, men dock tillräckligt för att jag vill ha en undersökning.
Ringer då till hälsocentralen och ber att få träffa läkare då jag har ont i njurtrakten igen och feber som kommer och går. Som svar får jag "Vi tar inte emot den typen av läkarbesök just nu.. bara akuta, ring om 2-3v igen och prova då"
Jahopp. Två veckor gick sen gick jag som in i en mur, riktigt ont.. på båda sidor. hög feber och inget annat som förklarar feberns uppkomst.
Ringer då hälsocentralen igen efter 3 dagars sängläge med upp till 40.5 i feber. Förklarar att jag haft en infektion i njuren tidigare och jag känner igen symtomen. Samt att jag mår riktigt dåligt, men jag känner inte av någon UVI.
Jag tror då naiv som jag är att jag ska få träffa läkare. Men inte.
"lämna ett urinprov imorgonbitti så kan vi börja med att utesluta UVI"
Jahopp. ska stå ut ännu en dag..
Lämnar då urinprov och de säger att läkaren kommer ringa mig om provsvar innan dagens slut.
Efter 7hs väntan utan att hört ett ljud ber jag sambon skjutsa ner mig dit innan dom stänger så jag får mina provsvar.
Möts av ett "Som jag sa tidigare kommer läkaren ringa under dagen."
Men dagen är ju snart slut säger jag irriterad och går därifrån.
Kort därefter ringer läkaren upp. En läkare som är mycket dålig på svenska, iallafall i tal.
Begriper inte vad hon säger. Men jag snappar upp att jag har väldigt höga halter av äggviteämnen i urinen men inga bakterier. Sen frågar hon om min UVI. MEN JAG HAR INGEN UVI, gör bara så jädrans ont i njurarna! Frågar om jag inte får träffa läkare? Nej, vi ska tydligen börja med antibiotika mot UVI !? Fast hon säger att inget tyder på uvi?!
Vad jag vet så ska man inge ge samma penicillin mot uvi som mot infekterade njurar, då den inte är nog kraftig?
Så det jag undrar.. OM NÅN där ute kan något om njurar eller känner igen detta, tror ni det hjälper med antibiotika till för UVI mot smärtor i njuren? Njurens funktion verkar ju klart sämre med tanke på den dessa äggviteämmen, eller har jag fel?
Vad kan vara galet med njurarna med tanke på mycket äggviteämmen men inga bakterier?
Om inte en infektion, vad?
Ska man bli avfärdad av läkare med dessa symtom?
Tacksam för hjälp