• Anonym (tips och råd?)
    Äldre 5 Oct 12:51
    1868 visningar
    1 svar
    1
    1868

    Syskon svartsjuka

    Hej,

    Vi har en son på 20 månader och en dotter på drygt 3 månader. Sonen går hos dagmamma som han stortrivs med. Har många kompisar i samma ålder, han går tisd-fred 8.30-14.30. Måndagar är han oftast hos farmor och farfar, som gärna vill ha honom hos sig och han trivs väldigt bra där. Jag är hemma med vår dotter.

    Vår son är ganska lugn men har mer humör nu än tidigare. Han är stolt över sin syster när vi får besök men kan vara riktigt hård mot henne när vi är själva i familjen. Vill gärna "Banga" = slå på henne, nypa henne och klösa henne. Kan också vara väldigt go och krama och pussa på henne men det vänder blixtsnabbt så petar han gärna ett finger i ögat på henne. Kasta saker hör också vardagen till.

    Jag är själv med båda barnen från 14-14.30 varje dag fram till 18 då min man kommer hem. Den tiden är väldigt jobbig då han gärna försöker klösa, bita mig och sin syster. Vissa dagar mer än andra.
    Vi försöker varva med vem som håller i vem av barnen och han kan själv visa när han vill att dottern ska sitta i babysittern(när jag ammar tex ) eller att pappa ska hålla henne och jag ska vara med honom. Så mycket som det går försöker vi tillgodose honom förutom då jag ammar eller det inte går, typ lagar mat (har dottern i babybjörn) för att inte han ska gå på henne.

    Jag/vi skulle vilja ha råd och tips vad jag kan göra bättre?

  • Svar på tråden Syskon svartsjuka
  • Äldre 8 Oct 21:05
    #1

    Hej!
    Båda barnen är mycket små och behöver därför mycket tid med vuxna. Din lille son hanterar sin storebrorsroll precis på det sätt som en 20-månaders har förstånd till. När andra är med är han snäll och stolt över sin syster för då får han säkert beröm för det. När han är ensam med lillasyster och mamma måste han tävla om platsen hos mamma hela tiden och det gör han med de medel han har. Han försöker få undan sin lilla rival på olika sätt. Ibland går det, ibland inte.
    Självklart är det jobbigt som mamma att hinna med att ge båda barnen vad de begär samtidigt och dessutom laga mat etc.
    Jag tycker ändå att det låter som om ni har ordnat vardagen så bra som det går med avlösning hos farmor och farfar och dagis placering.
    Det enda jag tror att du kan göra nu är att hålla ner ambitionsnivån på vad du behöver göra under eftermiddagarna när pappa inte har hunnit hem.
    Försök att ge storebror så mycket uppmärksamhet det går. Lek med honom och låt lillasyster vara med i babysittern. Vänta med måstena tills pappa har kommit hem .
    När båda är lite större finns det goda förutsättningar att de leker med varandra och du får lite mer egen tid. Men eftersom de är så nära i ålder kommer deras behov att likna varandra under utvecklingen, något som ibland underlättar och ibland försvårar. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Syskon svartsjuka