• Simon 681

Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?

20 miljoner spermier per ml räknas som normalt, 3,6 miljoner/ml är med andra ord lågt.

• Simon 681
    Busen77 skrev 2012-10-05 12:55:57 följande:
    Fick precis hem journalen för alla spermaprover som vi lämnat. De två sista aug och sep 2012. Finns det någon därute som kan hjälpa mig att tyda alla "konstiga" förkortningar och procent? Vissa saker har jag kläm men mycket är "grekiska" för mig.

Viskositet: ua
    Spermiers koncentration: 3.6 milj/ml
    Spermier, total: 16.4 milj
    Total motilitet: 34 %
    Progressiv motilitet: 23 %
    Non progressiv motilitet: 11 %    
    Immotilitet, IM: 66 %
    Agglutination: 0
    Aggregat: 0
    SCSA, DIF: 29 %
    SCSA, HDS: 15 %
    Morfologi, normala: 1 %
    Morfologi, huvudefekter: 93 %
    Morfologi, hals, mellanstycke: 42 %
    Morfologi, svansdefekter: 16 %
    Morfologi, cytoplasmadroppe: 9 %
    Morfologi, omogna: 6 %

Svarskommentar: Oligo-astheno-teratozoospermi
    DFI=29%. MAR test negativ                   

Det är överlag väldigt dåliga värden. Morfologi är exempelvis hur saker är uppbyggda, hur exempelvisa organ och sådana saker fungerar. 1% normala betyder att 99% inte är det. Jag vet inte exakt vad som menas med huvuddefekter och hur det påverkar fertiliteten, men det låter ju inte bra. Ta till det det låga antalet spermier och den låga mobiliteten och det ser nog mörkt ut. Jag skulle kräva att få detta och förslag på behandling/ vägar att fortsätta av en läkare.  
  • Simon 681
    Busen77 skrev 2012-10-05 14:55:26 följande:

Tack för Ditt svar! Jag känner själv också att detta är inte så bra som läkaren har försökt "övertala" oss till. Jag har känt att något är fel men har bara möts av att det är bara att gå hem och försöka igen och bättre lycka nästa gång. Tröstlöst efter alla år och alla missfall.

Lycka till. It only takes one.
Svar på tråden Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?