• Anonym (rådvill)

Sms-lån för att täcka hyra?

Vi har sökt soc den här månaden för min sambo fick ut typ 2000kr som lön, han hade glömt att skicka in papper till FK om sin sjukskrivning och så det får vi vänta på att få ut. Han hade sagt till mig att allt var inne och att han väntade på besked och jag trodde han hade jobbat mer för han har sagt det till mig. Nu visade det sig när lönebeskedet kom att han knappt jobbat alls, och varit sjuk massor.

Så ansökan till soc kom in sent var 1 vecka sedan, hade jag vetat att han varit sjuk så mycket och inte fått in papprena till FK så skulle vi kunnat söka tidigare. Vi fick uppskov på hyran några dagar men än har det inte tagits beslut från soc verkar det som. Vi har inga pengar i alla fall och handläggaren var inte där på telefontiden i dag. Jag pratade med henne i tisdags och då hade hon inte hunnit titta på ärendet mer än lite snabbt, men hon skulle göra det. Är rädd att det är saker som ska kompletteras och att de skickar brev om det, de kör B-post så bara brevet tar 1 vecka.

Vi får inte besked från någon annan handläggare utan man måste vända sig till sin som inte går att nå förutom dessa tider de har telefontider är 1 timme 3 gånger/vecka. Sochandläggaren på familjeenheten försökte hjälpa mig att komma fram i måndags men det gick inte för sig. Så vi måste vänta tills på tisdag innan de har telefontid och vi förhoppnignsvis kan få besked.

Jag bad handläggaren att maila eller ringa om det är något som ska kompletteras så vi kan fixa det fort, men än har ingen hört av sig.

Är så stressande att inte ha betalt hyran den här månaden, vi har så vi klarar mat och sånt men jag blir snart desperat och går emot allt jag tycker och tar sms-lån på hyran så den kan komma in och hoppas på att soc tar beslut om det fort så vi får pengarna.

Mannen är påväg att flytta härifrån, för jag har tröttnat nu. Går inte att leva såhär med någon som säger att han gjort saker men sen komma på att han inte gjort det eller inte ens är på jobbet. Är flera gånger chefen ringt mig och frågat vart mannen är och när jag sen frågat så har han sagt att han jobbat lite men hemmifrån eller börjat senare men på lönespecen så ser man att han inte jobbat alls.

• Svar på tråden Sms-lån för att täcka hyra?
  • Anonym

Är det en seriös hyresvärd du har så borde det inte vara några problem att skjuta upp hyran ett tag till.
    Jag förstår att du tröttnat på karln men min undran är lite också om du har problem att betala dina utgifter på två löner hur ska du då ha råd att betala den på en lön? Det kanske är dax att se över dina utgifter och banta dom lite. 

• Waldo

Du är medveten om att man kommer att titta på era inkomster för 3 månader tillbaka och ALLT över normen kommer man anse att ni borde sparat för sådna här tillfällen

Har din man inte haft någon inkomst alls tidigare månader?

• Landqvist

Det brukar gå att få skjuta upp räkningar efter överenskommelse med ett företag. Ring runt och prata med företag no har räkningar till och fråga om möjligheten. Det är betydligt bättre än sms-lån.

• Anonym (rådvill)
    Waldo skrev 2012-10-05 15:03:31 följande:
    Du är medveten om att man kommer att titta på era inkomster för 3 månader tillbaka och ALLT över normen kommer man anse att ni borde sparat för sådna här tillfällen

Har din man inte haft någon inkomst alls tidigare månader?
    vi har sökt tidigare till och från och skickade med papper på tidigare inkomster så det finns med. Vi lever precis på eller under normen nu så det ska inte vara några problem, finns inget att spara.
    Anonym skrev 2012-10-05 14:47:04 följande:
    Är det en seriös hyresvärd du har så borde det inte vara några problem att skjuta upp hyran ett tag till.
    Jag förstår att du tröttnat på karln men min undran är lite också om du har problem att betala dina utgifter på två löner hur ska du då ha råd att betala den på en lön? Det kanske är dax att se över dina utgifter och banta dom lite. 
    Nej jag har inga problem med mina utgifter, vi har bara hyra och telefon/bredband och försäkring som fasta kostnader, finns inte några lån, eller abonemang. Jag har ingen inkomst, pluggade men blev sjuk och hade 0 i SGI så inga pengar från FK :( Är sjukskriven men nu när mitt stora stressmoment försvinner så finns det goda chanser att jag kan börja jobba mer regelbundet. Har saker på gång men kraschat varje gång pga. all stress som är hemma. Soc vet det, vi pratade om det i måndags så handläggaren förstår och tyckte det var ett bra beslut så jag ska höra av mig till henne igen när jag är frisk.

• Tjenixen

Ring och förklara för din värd att hyran är på ingående och förklara att soc betalar ut pengar . Säg att handläggaren var sjuk och beslutet tog lite extra tid eller nått..

Ta inte sms lån till hyran då det kommer räknas som en inkomst i soc ögon.. 

• Vinterankan

Du skriver att ni har pengar till mat och så. Ta de pengarna till hyran och sälj saker på blocket för att få pengar till mat.

• Anonym (rådvill)
    Vinterankan skrev 2012-10-05 15:52:33 följande:
    Du skriver att ni har pengar till mat och så. Ta de pengarna till hyran och sälj saker på blocket för att få pengar till mat.
    Det finns några hundralappar till mat, så inte så det täcker hyran tyvärr. Jag säljer så mycket jag bara kan men har gjort ett tag så jag tvivlar på att jag kan få ihop tillräckligt, men jag försöker. Har enhel del annonser ute på lokala köp och säljsidor på FB också. Hoppas att folk får köpmani i helgen :)
  • natten76

Är verkligen dator och telefon med tillhörande abonnemang viktigare än tak över huvudet

• Anonym (rådvill)
    natten76 skrev 2012-10-05 17:51:39 följande:
    Är verkligen dator och telefon med tillhörande abonnemang viktigare än tak över huvudet
    nej har jag skrivit det?
  • McStride

Men för helvete, alla problem grundar i att ni inte jobbar! Han skiter i jobbet, blir dåligt med pengar, du blir stressad för att det inte finns pengar, du blir sjukskriven för att du blir stressad för att han skiter i jobbet så det inte blir några pengar, och då kan inte du heller jobba...

• Anonym (buffert)

Jag förundras varje gång över att folk verkligen inte har en buffert, ett sparande utifall något, vad som händer.....10000 kr räcker gott.

• torka
    Anonym (buffert) skrev 2012-10-05 22:38:37 följande:
    Jag förundras varje gång över att folk verkligen inte har en buffert, ett sparande utifall något, vad som händer.....10000 kr räcker gott.

Och jag förundras varje gång jag läser något sånt här. Jag kommer aldrig kunna övertyga dig om att alla inte har den möjligheten. Jag hoppas att du är en empatisk person i övrigt. Eller iallafall är snäll mot djur.
  • Anonym (buffert)
    torka skrev 2012-10-05 22:47:38 följande:
    Och jag förundras varje gång jag läser något sånt här. Jag kommer aldrig kunna övertyga dig om att alla inte har den möjligheten. Jag hoppas att du är en empatisk person i övrigt. Eller iallafall är snäll mot djur.

Oj absolut är jag det. Men ts man jobbar så därav min undran!
  • torka

Ja, ok, om du menar så. Men man har svårt att spara ihop till någon buffert när man levt runt socbidragsnormen under längre tid. Nu verkar det ju vara lite fel i huvudet på den mannen på flera sätt också som inte jobbat det han ska, trots att det inte finns pengar till hyran.

• Anonym (buffert)
    torka skrev 2012-10-05 23:02:03 följande:
    Ja, ok, om du menar så. Men man har svårt att spara ihop till någon buffert när man levt runt socbidragsnormen under längre tid. Nu verkar det ju vara lite fel i huvudet på den mannen på flera sätt också som inte jobbat det han ska, trots att det inte finns pengar till hyran.

He he. ja precis något undda figur det där. Jo det håller jag med dig om a tt folk som lever på soc har svårare att spara ihop, men jag tycker ända att man ska ha en buffert och spara, 10kr hit och 20kr dit och vips har du 500kr.
  • Vinterankan
    Anonym (buffert) skrev 2012-10-05 23:10:19 följande:

He he. ja precis något undda figur det där. Jo det håller jag med dig om a tt folk som lever på soc har svårare att spara ihop, men jag tycker ända att man ska ha en buffert och spara, 10kr hit och 20kr dit och vips har du 500kr.
    Med tanke på att det finns väldigt många studenter som sparar och reser utomlands flera gånger per år trots att de lever med en ekonomi som ligger under normen så är det klart att det går att spara om man ligger på normen. 
  • Regnig måndag
    Vinterankan skrev 2012-10-06 07:11:35 följande:
    Med tanke på att det finns väldigt många studenter som sparar och reser utomlands flera gånger per år trots att de lever med en ekonomi som ligger under normen så är det klart att det går att spara om man ligger på normen. 
    Det är klart att det går, precis som att det går för en hel barnfamilj att vara helt självförsörjande.
    Men ärligt så är det helt irrelevant i sammanhanget. Framförallt är det ett liknande argument som de svältande jävla barnen i afrika som allt brukar landa i när någon nämner att det är svårt.

Studenter brukar inte ha ett gäng ungar, studenter kan ha en billig hyra på ett helt annat sätt än en familj, studenter brukar helt enkelt ha helt andra förutsättningar än ett etablerat par som till och från lever på socialbidrag.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Sms-lån för att täcka hyra?