• Kameliadamen

Tips på fin middag önskas, enkelt i ugn helst

Hej!

Ska ha middagsbjudning på lördag för 8 personer. Behöver tips på vad jag kan bjuda på.

Det måste gå att förbereda i förväg, kanske helst dagen innan samt det ska sköta sig själv i ugnen.

Vi kommer inte att vara hemma före utan när vi kommer hem ska vi bara behöva stoppa in maten i ugnen och sedan ska det vara klart. Finns det något tips på något kul mat som "sköter sig själv"?

Vill inte hålla på med kastruller och sånt på spisen.  

Tacksam för förslag.     

• Svar på tråden Tips på fin middag önskas, enkelt i ugn helst
  • Bysan

Beror lite på hur billig eller dyr mat du vill bjuda på?

Fiskgratäng, (Lasange,  fast det beror ju på vilken prisklass du tänkt dig.)

Någon slags stek i ugnen och sen lägger du in klyftpotatis runt om steken,
    timar så det blir klart samtidigt.

Ska klura lite till :)

• Kameliadamen

Tack för tips! :)

Det får gärna kosta lite, det gör inget. Helst inte någon mat som klassas som vardagsmat.

Ha du fler tips?    

• mammis76

Stek fläskfilé i lagom tjocka skivor , lägg i en ugnsform , klicka potatismos runt om i formen , gör en vanlig vitsås men ta hälften grädde hälften mjölk , blanda i skalade räkor o sparris bitar i såsen o häll den över köttet , garnera med några räkor o sparris , in i ugnen ca 20 min ! Klart att servera med en god grönsallad ! Jättegott !!

• Paincake

Jag hade nog kört på en bättre stek, rotsaker i ugn och en god sås.
    Eller varmrökt lax med kall sås? 

• Tow2Mater

Vet nte riktigt vad som klassas som vardagsmat eller inte, men själv äter jag stek och "fint" kott betydligt oftare än jag gor t ex hemgjorda kåldolmar. De kan forberedas dagen innan och skota sig helt själva i ugn eller liknande.

• Paincake

Eller kallskuret? Tjälknöl? Då kan du förbereda dagen innan och bara ta ut ur kylen när gästerna kommer.

• gums84
    Bysan skrev 2012-10-05 16:34:52 följande:
    Det här såg riktigt gott ut, sparar till mig själv :)
    Ja det är supersmarrigt med ett gott rödvin till =)
  • mandelblomma
    Whiskymarinerad kyckling med Gnocchi i paprika & soltorkadtomatsås  Västerbottenostgratinerad äppel & rotfuktspuré med strössel av bacon  Fetaostfyllda kycklingknyten i sås med soltorkade tomater och bacon Paprikadoftande kyckling med soltorkad tomatsås Filetto di pollo alla parmigiana -parmesanpanerad kyckling Italienska köttbullar med parmesan och salvia i söt & het tomatsås Pasta med fredagsbiff och kantarell i gräddig sås
  • Kameliadamen

Bilden på Grekisk pyttipanna såg väldigt gott ut. Enkelt och sköter sig själv i ugn.

Grekisk pytt får det bli!!!

• Kameliadamen

Dessutom får det bli kex och tapenade till drinktilltugg före maten. Kommer att passa bra till det grekiska temat.

Tack för alla tips!!

Det här blir bra :)

• gums84
    Kameliadamen skrev 2012-10-05 22:30:06 följande:
    Bilden på Grekisk pyttipanna såg väldigt gott ut. Enkelt och sköter sig själv i ugn.

Grekisk pytt får det bli!!!
  • Batte

Enkelt tips om än lite tråkigt:

Tjocka bitar oxfile steks på kvällen/morgonen innan. När det är dags in med stektermometer och värm i ugn till temp 58-62. Allt mer genomstekt än medium är en dödssynd.

God potatisgratäng med massor av vitlök, grädde och ost.

Här underlättar det om du har två ugnar eftersom köttet ska gå på lägre värme.

Rödvinssås, gärna från egen fond om du pallar, värms upp enkelt och lätt.

Förrätt - kallskuret kanske. Eller stenbitsrom, creme fraishe eller gräddfil, kackad rödlök på blinier.

Efterrätt- Creme Brulee.

Kanske lite väl sjuttiotal men gott är de ju! Och ger dej fem minuters jobb så du kan stråla inför gåsterna.

Skumpa, några flaskor rött vin och dessertvin så är du hemma.

Svar på tråden Tips på fin middag önskas, enkelt i ugn helst