• Jelenas

    Inlärda meningar

    Hej!
    Jag startar en ny fråga så att denna inte flyter in i den förra som jag ställde.
    Lionels tal har börjat att lossna en hel del. I alla fall språket. Vad det gäller förståelsen och ögonkontakten är dålig så vi ska fortfarande till en psykolog.

    Det jag undrar över  han är att han språk har ju som sagt lossnat men det är i stort sett bara härmningar vilket iofs är bra vad jag har förstått. Sen pratar han i 3 ordsmeningar och det är det jag undrar över. Meningarna är bara inlärda meningar. Han sätter inte ihop meningar själv utan bara det han har hört oss säga.
    Finns det chans att meningarna lossnar av sig själv snart?

    Vänligen Jelena

  • Svar på tråden Inlärda meningar
  • Fråga logopeden

    Hej,

    Vad roligt att höra att språket börjar lossna. Barn börjar med att härma det de hör runt omkring sig. I början är det inte ens funktionellt, utan bara som en lek med ljud. Märker du att han använder meningarna för att förmedla det han vill?

    Det vanligaste är att barn lär sig enstaka ord och sedan så småningom sätter ihop dem till meningar, men det finns de barn som gör som din son och härmar meningar istället.

    Nu, när han har börjat prata, är det viktigt att hjälpa honom att utveckla sitt tal, så att han kan uttrycka sig och göra sig förstådd. En logoped kan hjälpa till med det. Om man har svårt med ögonkontakten är det svårt att lära sig allt som har med kommunikation, förståelse och tal att göra och då kan det vara svårt att talet lossnar av sig själv. Det bästa är att träna på ögonkontakten och att lära honom förstå fler ord. Det kan ni göra genom lek och spel och genom att sätta ord på allt som han tycker är roligt och intressant.

    Ni kan även träna på ögonkontakten hemma - det är jätteviktigt för att talet ska lossna och för att han ska förstå bättre. 

    Vänliga hälsningar,

    Linnea

  • Jelenas

    Hej! Ja det är jätteroligt att det börjar lossna.
    Tyvärr är det så att han troligtvis kommer få en autismdiagnos vad det lider så jag antar att han kommer ha mycket kontakt med ex logopeder.

Svar på tråden Inlärda meningar