Pussesnufs skrev 2012-10-09 23:33:51 följande:
Aha! :) Haha jag är så sjåpig... tror hon ska sätta allt i halsen. Får skärpa till mig lite och våga! ^^
Nej det spelar ingen roll om hon ligger, sitter, står eller nåt. Men efter att ha följt råden om maten här och med ersättning vid bordet så funkar det helt ok. Hon protesterar inte på morgonen så då har vi mys i soffan! :)
Mjo, det var min tanke också först... men hon är helt enkelt inne i en väldigt... hmm... bestämd (!) ålder nu och får hon det inte på sitt sätt så blir hon vansinnig. Tror hon tar efter sin moster! ^^
Det börjar visa sig mer och mer nu, med mat och med annat.
Hon ÄR hungrig, men det ska vara som HON vill och det är inte alltid lätt att veta då man försöker allt. Hon har börjat likadant när hon ska sova vilket bevisar att hon har någon utvecklingsfas.
Tack igen för era råd.
Kan tillägga att hon är mycket gladare och nöjdare nu när matningen funkar som hon vill. Nu är hon bara envis och bestämd överlag! :)
Om man inte stör dem när de äter så sätter de flesta inte i halsen så ofta som man tror. Eller ja, vissa ungar sätter ju yoghurt i halsen, men tänk bara på att inte hålla på och torka henne kring munnen när hon äter, eller störa henne på annat sätt så minskar du risken rejält.

Min grabb är två år, tuggar helst inte maten (det har han inte tid med) och har ännu inte satt i halsen någon gång. Blir det för mycket och att det hamnar tokigt i halsen så kräks de flesta. Jag har jobbat på förskola i många år, och har inte behövt utföra Heimlich manöver på något barn.