Fick ingen lönehöjning pga sjukskrivningen??
Hej!
Jag är anställd som undersköterska inom kommunen sedan 16 år tillbaka.
I våran beslutades det om lönehöjning och höjningen gjordes förra månaden och skulle komma retroaktivt på lönen.
Jag har varit sjukskriven till o från sen förra hösten då jag fick diagnosen kronisk ledgångsreumatism.
I februari drog Fk in min sjukpenning och jag tvingades tillbaka till arbetet, som jag just då inte klarade av.
Chefen la då ut en ansökan om arbetsplatsombyte, som låg ut i ca 5 dagar. Ingen nappade och jag blev uppsagd från min anställning som upphör 31 december i år.
Av min samordnare fick jag veta att lönehöjningen skulle gälla även mig eftersom jag fortfarande är anställd.
Jag fick dock ingen lönehöjning och ringde därför igår löneansvarig på kommunen och frågade om detta.
Hon kunde dock inte svara eftersom hon inte sätter lönen utan endast betalar ut dem.
En stund senare ringer min chef upp, och är arg och ifrågasätter varför jag kontaktat löneansvarige.
Hon tyckte jag skulle ringt direkt till henne istället för att gå bakom ryggen på henne.
Hon förklarade för mig att hon bestämt att jag inte skulle få någon löneförhöjning då jag är sjukskriven,utan att hon istället rättvist placerat ut denna summa till de andra i personalgruppen..
Hon gjorde klart för mig att om jag kontaktade facket ang detta, så försvann mina chanser om Eventuell annan anställning i kommunen som förstörda.
Ingen vill nämligen anställa en så illojal person som springer bakom ryggen på chefen..
Är det någon ide att ringa facket ang lönen? Borde jag haft rätt till löneförhöjning?
Vill ju inte börja bråka i onödan om nu mina chanser till annat jobb förstörs :(