• Anonym (Besviken Uska)

Fick ingen lönehöjning pga sjukskrivningen??

Hej!

Jag är anställd som undersköterska inom kommunen sedan 16 år tillbaka.
    I våran beslutades det om lönehöjning och höjningen gjordes förra månaden och skulle komma retroaktivt på lönen.

Jag har varit sjukskriven till o från sen förra hösten då jag fick diagnosen kronisk ledgångsreumatism.
    I februari drog Fk in min sjukpenning och jag tvingades tillbaka till arbetet, som jag just då inte klarade av.
    Chefen la då ut en ansökan om arbetsplatsombyte, som låg ut i ca 5 dagar. Ingen nappade och jag blev uppsagd från min anställning  som upphör 31 december i år.

Av min samordnare fick jag veta att lönehöjningen skulle gälla även mig eftersom jag fortfarande är anställd.
    Jag fick dock ingen lönehöjning och ringde därför igår löneansvarig på kommunen och frågade om detta.
    Hon kunde dock inte svara eftersom hon inte sätter lönen utan endast betalar ut dem.

En stund senare ringer min chef upp, och är arg och ifrågasätter varför jag kontaktat löneansvarige.
    Hon tyckte jag skulle ringt direkt till henne istället för att gå bakom ryggen på henne.
    Hon förklarade för mig att hon bestämt att jag inte skulle få någon löneförhöjning då jag är sjukskriven,utan att hon istället rättvist placerat ut denna summa till de andra i personalgruppen..

Hon gjorde klart för mig att om jag kontaktade facket ang detta, så försvann mina chanser om Eventuell annan anställning i kommunen som förstörda.
    Ingen vill nämligen anställa en så illojal person som springer bakom ryggen på chefen..

Är det någon ide att ringa facket ang lönen? Borde jag haft rätt till löneförhöjning?
    Vill ju inte börja bråka i onödan om nu mina chanser till annat jobb förstörs :(

• Svar på tråden Fick ingen lönehöjning pga sjukskrivningen??
  • Anonym

Jag antar att du har rätt till löneförhöjning du också, men helt säker är jag inte.

Hur som helst, ring upp din chef igen och be denne förklara varför du inte får någon lönehöjniing retroaktivt. Säg att du inte förstod. Fråga också varför du gjorde fel som ringde löneansvarig?

Hoppas på att chefen blir arg igen och för guds skull kontakta facket sen. Chefer som vill platta till sina anställda förtjänar att själva bli tillplattade.

• Anna Paulita

Jag har förstått det som om att man inte får diskriminera mot sjukskrivna och föräldralediga då lönen är grunden till Sgi som i sin tur är den sjukskrivnes eller föräldrarlediges inkomst.

Hur det sedan fungerar i realiteten är en annan sak.

• Anonym (Besviken Uska)
    Anna Paulita skrev 2012-10-06 14:43:01 följande:
    Jag har förstått det som om att man inte får diskriminera mot sjukskrivna och föräldralediga då lönen är grunden till Sgi som i sin tur är den sjukskrivnes eller föräldrarlediges inkomst. Hur det sedan fungerar i realiteten är en annan sak.

Okej. Där ser man Men det måste väl finnas lagar att följa?
  • Anonym (Wildrat)

Eftersom chefen hotar dig om du kontaktar facket så vet hon att hon gjort fel. Kontakta facket och börja processa mot dem. Berätta även om hotet (olagligt) och jag tror att även din uppsägning är felaktig. Stäm skiten ur dem och skratta högt när din chef får sparken.

• Anna Paulita

Alltså, jag vet inte säkert om det är reglerat i lag men det är ju lätt att kolla upp!

• Erki

Även om du får retroaktiv löneförhöjning när du är sjukskriven så regleras även frånvaron retroaktivt (lite olika i vissa avtal) så har du varit helt sjukskriven och ej fått någon lön från arbetsgivaren from tex 1/4 så får du ej heller den retroaktiva lönen.
    Dock så får du ju ange högre lön till f.k och får då högre ersättning fr.o.m. det datum ditt löneavtal skrevs under.
    Kan som sagt vara lite olika i olika avtal hur det regleras men kan vara bra att ha i bakhuvet så du inte förväntar dig det.

• Anonym (Besviken Uska)
    Erki skrev 2012-10-06 18:57:18 följande:
    Även om du får retroaktiv löneförhöjning när du är sjukskriven så regleras även frånvaron retroaktivt (lite olika i vissa avtal) så har du varit helt sjukskriven och ej fått någon lön från arbetsgivaren from tex 1/4 så får du ej heller den retroaktiva lönen. Dock så får du ju ange högre lön till f.k och får då högre ersättning fr.o.m. det datum ditt löneavtal skrevs under. Kan som sagt vara lite olika i olika avtal hur det regleras men kan vara bra att ha i bakhuvet så du inte förväntar dig det.

2 mån av dessa var jag hemma med full lön ifrån jobbet, eftersom chefen inte ville ha mig på jobbet då jag var en belastning för mina jobbarkompisar.
  • Anonym

Man får inte diskriminera mot sjukskrivna, men det  betyder inte att man måste ge samma löneförhöjning som till övriga. Det är beroende av vad avtalet säger. Vi har t.ex. individuella löner och man kan i praktiken få noll i löneförhöjning, men det ska kunna motiveras av chefen och det är alltid en förhandling med facket. Jag tycker du ska kontakta ditt fackförbund och se vad de säger.

• Anonym

Anonym (Wildrat) skrev 2012-10-06 15:10:45 följande:
    Eftersom chefen hotar dig om du kontaktar facket så vet hon att hon gjort fel. Kontakta facket och börja processa mot dem. Berätta även om hotet (olagligt) och jag tror att även din uppsägning är felaktig. Stäm skiten ur dem och skratta högt när din chef får sparken.

Uppsägningen behöver det inte vara något konstigt med. FK har dragit in sjukpenningen och TS skulle tillbaka till arbetet, men som ts beskriver det låter det som att hon inte klarade av det. Dvs TS arbetar inte, men är inte heller sjukskriven. Arbetsgivaren har då försökt hitta andra arbetsuppgifter, men inte funnnit några. Om TS då inte återgår i tjänst, men inte heller har godkänd sjukskrivning kan arbetsgivaren säga upp henne.

• Anonym (Besviken Uska)
    Anonym skrev 2012-10-07 15:27:50 följande:
     Uppsägningen behöver det inte vara något konstigt med. FK har dragit in sjukpenningen och TS skulle tillbaka till arbetet, men som ts beskriver det låter det som att hon inte klarade av det. Dvs TS arbetar inte, men är inte heller sjukskriven. Arbetsgivaren har då försökt hitta andra arbetsuppgifter, men inte funnnit några. Om TS då inte återgår i tjänst, men inte heller har godkänd sjukskrivning kan arbetsgivaren säga upp henne.

Grejen var den att min läkare sjukskriver mig i väntan på att medicinen skulle göra nytta. FK godkände inte sjukskrivningen utan jag tvingades ut i arbetslivet med väldigt kort varsel. Eftersom jag under min 4 mån sjukskrivning inte kallats på ett enda rehabsamtal så hade jag ingen möjlighet att arbetsträna innan utan jag fick veta 3 dagar innan att jag skulle tillbaka till min 100% tjänst. Klarade inte av arbetet och kände att jag var en belastning för mina jobbarkompisar. Efter ett påhopp av dem så valde chefen att låta mig vara hemma med full lön eftersom hon förmodligen hade dåligt samvete då hon inte skött sitt jobb och kallat mig på rehabsamtal innan. Blev sedan sjukskriven igen och under sjukskrivningen uppsagd då chefen inte ansåg att jag skulle kunna komma tillbaka alls i arbetslivet. Jag har alltså aldrig varit hemma utan godkänd sjukskrivning /eller utan chefens uppmaning I efterhand har FK faktiskt bett om ursäkt för att det? med facit i hand, försatte mig i en värre situation? De trodde väl chefen skulle ha engagerat sig lite mer och gett mig chans till arbetsprövning. Men men. Nu är jag iaf uppsagd och sjukskriven under uppsägningtiden som är kvar. Jag fick för några månader sedan ett papper ifrån kommun om att det var dags för lönesamtal. Men jag blev aldrig kallad och fick uppenbarligen ingen högra lön som grund för min Sgi. Kanske har inte chefen gjort något fel alls, men känner mig bara så orättvist behandlad Ska ringa facket imorgon.
Svar på tråden Fick ingen lönehöjning pga sjukskrivningen??